Colossal Cave

PO LOJTRICI DOL, PO LOJTRICI GOR

Matija Kodba

Malo je žanrova doživjelo pad popularnosti kao žanr klasičnih avantura. Kad riječ avantura više asociramo uz akcijske naslove poput Horizon: Zero Dawna, a manje uz klasične mozgalice iz prošloga stoljeća, Colossal Cave predstavlja ambiciozni pokušaj da se upravo ta vrsta staromodne avanture približi modernoj publici. Kako se tekstualna avantura iz 1976. godine, čija je ova igra prerada, smatra prvom pravom avanturističkom videoigrom i ključnim faktorom u pogledu popularizacije žanra, ulozi iza ovog projekta bili su visoki. Nažalost, odluka tvoraca (inače osnivača legendarnog studija Sierre) da velikim dijelom ostanu vjerni izvorniku pokazala se dvosjeklim mačem. Koliko god da je Colossal Cave velikim dijelom uspio očuvati šarm originala, toliko je jasno ukazao na one elemente klasičnih avantura koje je vrijeme naprosto pregazilo.

39€ PC Ustupio izdavač

Najveću razliku u odnosu na original svakako predstavlja prisutnost grafičkog prikaza. Ako ste igrali original, znate da se u njemu istraživanje fantastične špilje vršilo uz pomoć rudimentarnih tekstualnih komandi. Pročitali biste opis mjesta, upisali sintagme poput “go south”, “take keys” ili “open door”, a igra bi vam potom generirala daljnji tekst. Preradom je avantura prebačena u punokrvni 3D svijet pa se umjesto putem teksta, sad krećete uz pomoć WASD tipki ili miša.

Nažalost, preobrazba koja je Colossal Cave učinila pristupačnijim u pogledu funkcionalnosti, u pogledu estetike pokazala se, blago rečeno, manje uspješnom. Za razliku od nekih naslova koji su se recentnim procvatom retro estetike okoristili kako bi stvorili prepoznatljive svjetove (i na neki način, čak i privlačne!), Colossal Cave je stilski sterilan naslov u čiji prvi plan dolazi tehnička zastarjelost.

Colossal Cave je stilski sterilan naslov u čiji prvi plan dolazi tehnička zastarjelost.

Ispod svog neuvjerljivog grafičkog ruha, Colossal Cave je istovremeno velikim dijelom identičan izvorniku. Sačuvane su lokacije, likovi, predmeti, različite interakcije između predmeta i okoline, teške zagonetke i drugi tipični žanrovski elementi… Očuvan je i osnovni cilj igre – pronaći svo skriveno blago, preživjeti povratak iz špilje, i pritom skupiti maksimalnih 350 bodova. Postoje sitniji noviteti: primjerice, dobrodošao dodatak je karta koja se automatski nadopunjava dok otkrivate nova mjesta.

Unatoč upitnim odlukama u pogledu estetike, a zahvaljujući dosljednom slijeđenju originala, velikim su dijelom zadržani simpatični aspekti originala. Primjerice, svijet Colossal Cavea začuđujuće je mjesto koje se podjednako sastoji od tipičnih fantasy motiva poput špilja, šuma, pirata, trolova i patuljaka, ali i veš mašina, baterija za ručnu svjetiljku, plastičnih stolica… Ciljano je osmišljen tako da se na maloj površini povezuje velik broj različitih prostora, što je jedna od posebnosti naslova. Ilustracije radi, iz dijela špilje u kojemu ne postoji ništa osim golog kamena stabljikom graha moguće se popeti u raskošne divove dvore, u dubljim slojevima špilje možete pronaći podzemne bauštele itd.

Svijet Colossal Cavea začuđujuće je mjesto koje spaja fantaziju i našu svakodnevnicu.

Ipak, odluka da čitav proces istraživanja bude popraćen glasom pripovjedača nije bez svojih problema. Dok to s jedne strane neminovno predstavljaju simpatični novitet, šteta je što pročitani opisi iz originala dodatno podvlače banalnost vizualnog prikaza.

Imajte na umu da ovo nije lagana igra. Izvorni Colossal Cave Adventure bio je jedan od onih naslova čija je čar velikim dijelom upravo počivala ne samo na težini njegovih zagonetki, već i opskurnosti određenih rješenja. U razdoblju u kojem su ljudi s iščekivanjem kupovali časopise s rješenjima, raspravljali na forumima, dijelili slučajna otkrića s prijateljima i općenito koristili netransparentnost igara kao podlogu za druženje i razmjenu iskustva, takve dizajnerske odluke možda su mogle proći, pa čak i biti pohvalne. Ali danas? Teško mi je zamisliti da će igrači osjetiti išta osim frustracije dok pale YouTube u nastojanju da saznaju što im je činiti.

Teško mi je zamisliti da će igrači osjetiti išta osim frustracije dok pale YouTube u nastojanju da saznaju što im je činiti.

Ne može se reći da tvorci nisu bili svjesni te problematike. Za početak, igri su pridodali sustav savjeta koji će se aktivirati u susretu s određenim zagonetkama. No, ako je suditi po mojem iskustvu, taj sustav nije dostatan. Nekonzistentan je i aktivira se tek u određenim, banalnim slučajevima. Onda kad mi je  stvarno trebala pomoć – od igre ju nisam dobio. Čini se da tvorcima nije promaklo niti to da im sustav pomoći nije najbolji. Tako ne samo da su nama recenzentima pružili detaljne vodiče s uputama kako preći igru, već je otvorena i posebna telefonska vruća linija na koju smo se mogli javiti s različitim upitima. Simpatičan detalj, koji, međutim, nije nimalo nedvosmislen u pogledu implikacija.

Još jedan arhaični segment igre jest prisutnost RNG elemenata. U principu, prilikom kretanja kroz špilju iz tla će nasumično skakati namrgođeni patuljci pa vas gađati noževima. Nekad će iskočiti jedan patuljak, nekad dva, tri… U bilo kojoj od tih varijanti moći ćete samo moći stajati na mjestu i čekati rasplet… hoće li vas pogoditi ili neće? U inventaru možete držati sjekiru kojom ih i gađate, ali samo u slučaju da preživite. A ako vas pogode? To vam je Game Over. Tad morate platiti oživljavanje bodovima koje ste zaradili od skupljanja blaga i pješačiti natrag od početne lokacije. Riječ o implementaciji za koju u 2023. godini uopće ne bi trebalo biti mjesta neovisno o tome jesu li ti elementi bili prisutni u originalu ili ne. No, takvih naprosto zastarjelih mehanika ima još – ovo je tek najreprezentativnija od njih.

Iako u osnovi predstavlja simpatično namigivanje originalu, teško je zamisliti da će Colossal Cave uspjeti zainteresirati veliki broj neupućenih igrača. Još manje je za vjerovati da će revitalizirati već dugo vremena manje-više zamrli žanr. Sveukupno gledano, igra možda nije toliko loša, koliko je naprosto suviše vjerna izvorniku. Morat ćete stoga vraški dobro zažmiriti na njezinu sveukupnu tehničku arhaičnost da biste otkrili one elemente zbog kojih su avanture vladale na polju videoigara više od dvadeset godina – maštoviti svijet, čaroliju otkrivanja.

Suviše vjeran originalu, Colossal Cave je unatoč prijelazu u 3D naprosto zastario za današnje standarde.

60 Naša ocjena
  • zanimljiv i pažljivo osmišljeni svijet