FIFA 22

KONTRA NOGOMET

Tužaljka za početak: postaje sve teže recenzirati FIFA igre. Da sam ovu recenziju pisao prije dva tjedna prigovarao bih kako golmani brane poput vanzemaljaca. Ali su ih već prvog tjedna malo nerfali. Da sam recenziju pisao prije tjedan dana prigovarao bih kako su meniji nesnosno spori i kao da se šaltaju u 20 fps-a. Pa su i to popravili zadnjim ažuriranjem. Da još malo odugovlačim s recenzijom Fife 22 vjerojatno se nogometni serijal EA Sportsa više ne bi zvao FIFA. Stvari su kod ovih igara sve dinamičnije pa statična recenzija vrijedi sve manje i manje.

79,99€ PlayStation 5 Ustupio izdavač

Druga je otežavajuća okolnost što se u FIFA igrama lagano produbljuje jaz između igrača koji Fifu igraju pobožno i povremenih prolaznika koji te igre ne svetkuju svakog vikenda, cijele božje sezone. Neke promjene koje FIFA 22 uvodi tako će više odgovarati casual publici, a manje onima koji se smatraju profesionalcima. A recenzent bi nekom ocjenom trebao odvagati kvalitetu konačnog proizvoda i za jednog i za drugog tipa igrača. Na stranu to što nisam kompetentan da ocjenjujem FIFA igre iz gledišta esports natjecatelja, sve da igri dam i dvije odvojene ocjene – vjerojatno bih obje morao korigirati nakon svakog apdejta igre.

Teško mi je, jao, uh, muka živa!

Na svu sreću, Fife sam se ove godine zaželio. Uzeo sam si dvogodišnju pauzu od serijala, premda sam preko EA Playa kratko isprobao Fifu 20 i 21. Ove sam se godine najviše veselio skoku na next-gen hardver. Imala je Fifa 21 svoju PS5/XS verziju, ali se nije značajnije razlikovala od verzija za stare platforme pa to ne računam. FIFA 22 ipak obećava „revolucionarnu“ HyperMotion tehnologiju kojom su kretnje nogometaša animirane prirodnije no ikad prije. Jesu li, stvarno?

Da, mrvicu su prirodnije su nego prije, ali teško da ćete na prvu odmah vidjeti razliku. Epitet revolucionarne tehnologije za sada je samo marketinški  jer ne treba mnogo da uočite kako je igra niz „sašivenih“ animacija. Dovoljno je izbliza pogledati usporenu snimku nogometaša prilikom upućivanja udarca i opet ćete na trećinu sekunde vidjeti neprirodni trzaj nogometaševog tijela kad animacija prelazi iz trčanja u pucanje. Još uvijek je tu vidljivo „robotsko“ namještanje nogometaša za udarac – kao da mu noga na koju se oslanja malo „prokliže“ prema naprijed, jer igrač naredbom za udarac zapravo prekida tijek prethodne animacije.

Istina je da sitničarim – ne vidi se to tijekom igranja nego samo u usporenim snimkama, izbliza. Koga briga? Slažem se, takvo što nema nikakvog utjecaja na samu igru, jedini razlog zašto to spominjem jest taj što su iz EA Sportsa naglašavali novi sustav animacija iz Fife 22 kao da je drugi dolazak mesije. A nije baš. Animacije jesu bogatije nego u izdanjima za PC i stare platforme, ali ne koliko je primjerice Newcastle bogatiji od ostalih klubova Premiershipa.

Ali, pustimo sad te manje ukrućene animacije… ima’l što novo? Ha postoje neke nove sheme koje vam Thierry Henry predstavi u režiranom tutorialu na početku igre. Pritiskom na desnu gljivu dobivate mogućnost brzog biranja između više nogometaša na terenu tako da usmjerite analognu palicu prema željenom igraču. Ovo je rješenje za onaj prigovor da prebacivanje s nogometaša na nogometaša u obrani može otvoriti priliku za protivnika jer kad prešaltate onoga koji vam ne treba, on se na djelić sekunde zblesira. Ovako direktno i brže možete odabrati onoga koji vam treba. Samo što to traži dosta navikavanja jer R3 nije najpraktičnija tipka za pritisnuti, a u FIFA igrama većinu vremena prst vam ionako nije na njoj. Meni je sustav najlakše bilo koristiti tijekom kornera, slobodnih udaraca i sl.

Novitet je i eksplozivni sprint koji ubrzava igrača ako u pravom trenutku pritisnete R2/RT. Ta je mehanika po značaju na razini pravovremenog finiširanja udarca – dodaje mali sloj vještine, ali ako ste već naviknuti na jedan način igranja nećete tu mehaniku ni primijetiti. Uostalom, FIFA 22 je dovoljno brza igra i bez eksplozivnog sprinta. Nešto sporija nego FIFA 21, ali još uvijek igra u kojoj svako malo možete pretrčati protivnika s iole kvalitetnijim (80+) nogometašem.

Pasivni je novitet taj da nogometaši sada čvršće drže formaciju, odnosno liniju u kojoj su postavljeni. Moglo bi se čak reći da su bolje uigrani u obrani što se tiče pozicioniranja. Premda tome u prilog nipošto ne ide to da su kontranapadi valjda najčešći scenariji u kojima se postižu zgoditci u Fifi 22. Dobro, ima tu nešto i do vještine igranja, ali moje je iskustvo da mi se lakše obraniti od kornera ili slobodnjaka nego od nekakve polukontre, a slično vrijedi i s druge strane u napadu.

Općenito je sustav igranja obrane takav da je praktički nemoguća misija odigrati utakmicu bez golova. Ne znam koliko sam točno mečeva odigrao, ali znam da nijedan nije bio bez golova, bilo s moje ili sa suparnikove strane. Ne igram Fifu toliko intenzivno da bih vam mogao reći zbog čega je igranje obrane u Fifi 22 teže, ali sam dojma da je manje automatizirano nego prije. Svako oduzimanje lopte mora biti s namjerom, rijetko kada se otima lopta a da to vi niste inicirali. Nije dovoljno biti samo na pravom mjestu i držati liniju – treba ipak i djelovati.

I nema više fore da jednog igrača pozicionirate na terenu, a suparnika lovite s računalno kontroliranim nogometašem. Sad postoji vremenski limit koliko dugo svom suigraču možete naređivati pressing dok nije pod vašom kontrolom. Jednom kad zeleni indikator postane crven, vaš suigrač prestaje pratiti suparnika.

Kakav je tu onda balans između napadačkog i obrambenog nogometa? A nemam neki pametan odgovor, iskreno da vam kažem. Ovisi to o protivniku više nego o ičemu drugome. Jedino što mogu reći jest da je igranje napada i obrane podjednako zanimljivo – ili barem zanimljivije nego mi je to bilo u prijašnjim FIFA igrama. To čak vrijedi i za igranje protiv računalnog protivnika, za kojega bih rekao da nikad nije bio toliko domišljat i kreativan kao što je sada.

Naravno, imajte na umu da je FIFA 22 drugačijeg intenziteta kad ju se igra s ljudskim suparnikom. No, u svakom je scenariju gameplay i dalje takav da ćete dobiti ono najuzbudljivije od nogometa, sažeto u desetak minuta po utakmici. Moje je iskustvo bilo takvo da sam rijetko kad imao dosadnu tekmu s čuvanjem posjeda, parkiranjem autobusa i sl. A to je upravo ono što igrači i žele, ako ćemo biti iskreni. Nitko ne želi tvrde utakmice s jednim ili nijednim udarcem na gol.

Sadržajno je FIFA 22 obećavala dosta toga, ali mogu reći da me promjene u modovima nisu pridobile. Za svaku novost imam neko „ali“. Na primjer party igre u Volta Arcade modu – zabavno je igrati nogotenisa ili graničara, ali su te mini-igre vremenski zaključane i mogu se igrati jedino vikendom. Kreiranje tima u Career modu je dobar dodatak, ali vrlo rudimentaran jer tim možete kreirati samo ako ćete igrati kao menadžer, a ako želite karijeru svog igrača nema kreiranja kluba.

Zapravo ne shvaćam kako FIFA još uvijek nema spomene modove Manager i Player karijera nego je ili-ili. Znam da postoji shema da kreiram svog nogometaša pa ga ubacim u tim koji onda preuzmem kao menadžer, ali nije to to – želim biti menadžer tima i istovremeno imati nogometaša kojemu otključavam vještine i kupujem mu gaće. Zašto to nije moguće?

A usudio bih se reći da je karijera nogometaša sada zanimljivija od vođenja kluba jer je dodan RPG sustav napredovanja iz nekadašnjeg Journey moda. Uz to još postoje perkovi koji se pod određenim uvjetima aktiviraju na određeno vrijeme tijekom utakmice. Primjerice, ako vaš nogometaš postigne zgoditak, onda mu obrana u zadnjih 15 minuta utakmice ima poboljšane ocjene obrambenih vještina i sl.

Naravno, 9/10 igrača ne kupuje Fifu zbog gore spomenutih modova nego zbog Ultimate Teama. S njime se priča nije mnogo promijenila u ovom izdanju. Da, sadržaje nekih paketa sada možete vidjeti prije otvaranja – što nije potpuna novost za ovogodišnje izdanje jer je takvo što nedavno imala i FIFA 21. Mijenja li to ikako navike igranja FUT-a? Pa i ne baš. Još uvijek je FUT perjanica za “mehanike iznenađenja”, tj. mikrotransakcije na koje možete potrošiti dodatni novac. Ali ne morate. Ali zaista možete. Ali stvarno ne morate. I tako u nedogled.

Bez zalaženja u ikakve detaljne analize reći ću samo da iz Fife možete izvući priličnu količinu zabave bez dodatnog plaćanja. Taj dio je pošten – bilo da igrate FUT ili ga ni štapom ne želite dotaknuti. Na kraju krajeva, činjenica je da postoje još dva skroz solidna multiplayer iskustva pored FUT-a: Seasons u kojemu nema nikakvog kemijanja oko kartica, i Pro Clubs u kojemu igrate jednog nogometaša na terenu s drugim klaunovima kričavo obojane kose. FIFA 22 se drži kao solidan paket koji u domeni nogometnih igara sadržajno još nije nadmašen, a čini se kako neće ni biti tako skoro.

Može li bolje? Naravno, dalo bi se tražiti primjedbe u slabijoj zastupljenosti reprezentativnog nogometa – kako igra ima sve manje reprezentacija, a još ni Ligu Nacija nemaju. Kreiranje kluba u modu karijere je nešto što je Master Liga imala davnih dana pa bih očekivao da će mogućnosti biti veće – da osim kluba kreiramo i samu ligu, jednu u kojoj bismo npr. mogli igrati s domaćim klubovima, tako da i Hajduk napokon nešto osvoji.

Vizualno je FIFA 22 pristojna, ali skok na novu generaciju hardvera za sada ipak nije donio značajniji pomak ni u pogledu grafike ni tehnikalija. Jedino što su maknuli ono prokleto biranje jezika pri svakom pokretanju igre – iako bih rekao da toga nije bilo ni u Fifi 21. Učitavanja su brza, ali uvijek treba prekinuti neku animaciju pa to dođe na isto kao što smo imali i prije. Nigdje nema postavke kojom bi utakmica odmah krenula dvije-tri sekunde nakon što pritisneš Play. U online mečevima učitavanja se još uvijek skrivaju vježbanjem u areni prije samog meča.

Kao što sam rekao na početku recenzije, menije su malo popravili da se ne vrte u 20-ak sličica po sekundi, ali su svejedno spori. Igra započinje tako da u kadar glavnog menija ušeta neki nogometaš ili nogometašica i hajde simpatično je to prvi put, ali kasnije je baš naporno gledati taj ulazak popraćen pljeskom – daj mi meni i gotovo! A da ne pričam o tome kako igra svaki put preuzima sastave kad se pokrene neki online mod ili običan kick-off. Ja imam relativno brz internet pa me to svejedno smeta – što ne preuzmu sve potrebno u pozadini dok se Son Heung-min šeće po mom meniju i plješće sam sebi?

Za zaključak nema previše pameti. FIFA 22 je igra s kojom ste uvijek negdje između ljubavi i mržnje. Što ju više igram, to ju više mrzim. I paradoksalno, što ju više mrzim to ju više igram. Nema mi dubinu jednog Football Managera, ali s druge strane u 10-minutnom meču s njom proživim čitavu lepezu emocija i psihičkih stanja. Mogu prigovarati ovo ili ono, ali u konačnici ne mogu prigovoriti da mi je s Fifom 22 bilo dosadno. Pronašao sam jednaku količinu zabave i u offline i u online modovima, promatrajući igru iz recenzentske perspektive. Da sam neki strastveni pro igrač možda bih vam dao drugačiji uvid u Fifu 22, no eto – da sam strastveni pro igrač ionako ne bih pisao recenzije nego bih cijeli dan igrao Fifu iz jacuzzija.

Ako o Fifi 22 kažemo išta zaključno, EA Sports će lansirati update kojim taj zaključak vjerojatno više neće biti važeći. Ali situaciju već i sami znate – FIFA 22 nije igra koja će vas preobratiti ako vam se prijašnje igre nisu sviđale, a kakva god da jest trenutno je jedina nogometna igra s glavom i repom.

79 Naša ocjena
  • uvijek uspije dostaviti najuzbudljiviju stranu nogometa
  • igranje obrane podjednako je zanimljivo koliko i igranje napada