HCL.HR

Recenzija

Star Wars: Squadrons

PEW PEW

Hrvoje Smoljić

Prije dvadesetak i kusur godina novu ste igru mogli isprobati samo ako se demo za istu pojavio na CD-u uz neki časopis. Neke od demo verzija, poput onih za Future Cop LAPD, Turok 2: Seeds of Evil ostale su mi urezane u sjećanje do danas, iako pune verzije nikad nisam zaigrao. Jedna takva igra bio je i Star Wars: X-Wing vs TIE Fighter. Moje poznavanje Star Wars franšize tada je bilo onako usputno pa sam tek u nostalgičnoj retrospektivi igru istinski počeo cijeniti. Uspio sam u međuvremenu odigrati Star Wars: X-Wing Alliance i to je otprilike bilo to od moga Star Wars letačkog iskustva. Sve dok nas EA nije iznenadio najavom igre Star Wars Squadrons.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
39,99€ PlayStation 4 Ustupio proizvođač igre

Moram priznati da mi je prva pomisao bila kako će Squadrons biti leglo mikrotransakcija. Nostalgija je moćan alat, a nema šanse da EA izbaci jeftiniju Star Wars igru, manjeg opsega, koju neće dobrano dodatno naplatiti. Srećom, čini se kako smo se svi transportirali u neki paralelni svemir gdje su korporativni gospodari Electronic Artsa ostavili Motive Studio da na miru napravi igru neopterećenu svime što danas očekujemo od jednog EA naslova.

Prije nego krenem u detalje, Squadrons je primarno letačka, a tek onda Star Wars igra. Sukladno tome, ako ne volite taj žanr, nema te količine ljubavi prema Star Wars univerzumu koja će vas natjerati da ovu igru zavolite. Ako nekim slučajem volite oboje, stavite kacigu jer polijećemo.

Animated GIF

DAJ STIŠAJ TE BLASTERE

Igra nudi kampanju od 14 misija, gdje svako malo perspektivu prebacuje s Nove Republike na Imperij i obrnuto. Većina radnje se odvija nakon Povratka Jedija i uništenja druge Zvijezde Smrti dok pobunjenici pokušavaju uništiti ostatke Imperija te uspostaviti Galaktičku Republiku.

Čitavu priču promatrate kroz oči dvaju pilota bez apsolutno ikakve osobnosti koji služe isključivo kao sredstvo kojim vas igra hrani pričom. Piloti se nalaze pod zapovjedništvom Lindona Javesa sa strane Nove Republike i Terise Kerrill sa strane Imperija koji predstavljaju prave centralne likove priče. Osim ideološkog sukoba u smislu frakcija, početak igre njihovom međusobnom rivalstvu daje i osobnu komponentu.

Bezimeni piloti koje utjelovljuju igrači nisu centralni likovi priče.

Interakcije se ostvaruju i s ostalim pripadnicima eskadrila s obje sukobljene strane. Oni će za vrijeme, ali i između svake misije imati štošta za reći o trenutnim događanjima, svojim motivima za pridruživanje datoj frakciji i slično. Tu bih kao zanimljivog izdvojio jedino Imperijalnog pilota Shena čija je prva rečenica bila objašnjenje očitog pitanja: “Čovječe, zašto u hangaru nosiš napola izgorenu kacigu?” Ostali su poprilično dosadni, a donekle ih spašava tek dobra glasovna gluma i izvrsni vizuali.

Priča je u globalu tek funkcionalna i ne pretjerano originalna. Njen se početak možda na prvu čini intrigantan dok se ne sjetite kako smo već nekoliko puta, relativno nedavno, vidjeli slučajeve prebjega s Imperijalne na Pobunjeničku stranu. Kao i u mnogim EA igrama, kampanja često ostavlja dojam glorificiranog tutoriala i taman kad se nakon nekoliko sati zagrijete ona završi i tjera vas da se prebacite na multiplayer.

Intrigantna premisa brzo se pretvara u već viđenu priču o prebjegu iz jedne frakcije u drugu.

U konačnici, da je priča i mnogo zanimljivija njen najveći neprijatelj bila bi upravo činjenica što je ona dio letačke igre. Pomalo je teško osobno shvatiti sukob kada sukobljeni likovi nikada nisu u direktnoj interakciji. Sve konverzacije unutar misija odvijaju se tek uz statične portrete likova koje je u žaru akcije s titlovima ili bez njih ekstremno teško slušati ili čitati. Rezultat toga je da određeni ključni trenuci priče umjesto uzrokovanja emotivne euforije padaju ravno na nos i čak ih je moguće u potpunosti propustiti.

IMERZIVNA AUTENTIČNOST

Srećom, gameplay iskustvo spašava prosječnu priču, a gornji ga podnaslov najbolje sažima. Kada su u pitanju Star Wars igre pod okriljem EA, ono što im se nikako ne može zamjeriti je njihova audiovizualna autentičnost. Ovdje to dodatno dolazi do izražaja budući da se, uz izuzetak nekoliko filmića, čitava igra odvija iz prvog lica, bilo u kokpitu ili izvan njega. Electronic Arts je komotno mogao prisvojiti Rocksteadyev moto i modificirati ga u “Be the pilot” jer se od prvog trenutka osjećate kao da proživljavate letačku akciju iz filma.

Samo kontroliranje brodova u Squadronsu je izuzetno zadovoljavajuće.

Ja sam to napravio s kontrolerom na PlayStationu 4 i drago mi je reći kako je letačko iskustvo fantastično odrađeno. Po pitanju osnovne kontrole, stvari su vrlo jednostavne i responzivne. Lijeva analogna palica osim ubrzavanja i usporavanja kontrolira okretanje po uzdužnoj osi broda dok desna palica određuje smjer kretanja. No, da je sve u tome i pew pew napucavanju, ne bi tutoriali trajali do gotovo pola kampanje.

Kompleksnost prije svega dolazi u obliku brodova gdje se svaki od osam dostupnih (četiri po frakciji) drugačije ponaša u letu te na raspolaganju ima različite, iznenađujuće brojne i raznovrsne borbene mogućnosti. Primjerice na strani Imperija, TIE Fighter i TIE Interceptor su brži i okretniji brodovi čije se borbene mogućnosti i oprema fokusiraju na borbu protiv sličnih, manjih letjelica. S druge strane, TIE Bomber i TIE Reaper imaju više potpornu ulogu gdje prethodni služi za napad na kapitalne brodove, dok potonji poboljšava arsenal vlastite eskadrile istovremeno ometajući protivničku.

Sustav borbe je toliko dubok da pola misija u kampanji služi kao tutorial.

Iako brodovi nikad ne izlaze iz svojih primarnih uloga, moguće im je mijenjati opremu poput primarnog naoružanja, motora, raketnih protumjera, jačine trupa, štita i slično kako bi ih se ipak na neki način prilagodilo igračevom stilu igranja. Sustav je poprilično dubok jer svaki komad opreme ima svoje prednosti i mane što potiče eksperimentiranje s različitim kombinacijama.

Kao da smo u Top Shop reklami – no, ni to nije sve! Za vrijeme igre možete odrediti koliko energije ulažete u različite sustave broda poput motora, oružja ili štitova ako su u pitanju brodovi Nove Republike koji čak mogu odrediti hoće li im prednji ili stražnji štitovi biti snažniji. Uz mogućnost driftanja i naglih okreta, ovaj sustav igrača čini još povezanijim uz trenutni gameplay i zahtjeva određenu dozu vještine za pravovremeno korištenje. Iako se možda ne čini bitnim poput odabira naoružanja i druge opreme, igrač koji vješto koristi sve navedeno može i s lošijim loadoutom nadvladati sve protivnike.

Vještina je jednako bitna kao i odgovarajuć odabir oružja i opreme.

Dopustite da vam predočim situaciju. Zamislite kako sa 20% integriteta trupa jurite kroz polje ostataka uništenih brodova dok vam je za petama protivnik koji vas očajnički pokušava nanišaniti raketama. Prilikom izlaska iz polja bacate raketne protumjere koje usput onesposobe senzore protivničkog broda, a vi radite brzi drift te lovca pretvarate u lovinu. Igra je prepuna ovakvih napetih i dinamičnih situacija koje pružaju strahovit osjećaj zadovoljstva, naročito u multiplayeru. Naravno, kao i u svim letačkim igrama, a unatoč lock-on sustavu, okršaji mogu ponekad devoluirati u frenetično okretanje i traženje protivnika, ali ne do mjere da upropasti ukupno iskustvo igranja.

Da se vratim na multiplayer – on u Squadronsu dolazi s tek dva moda i nekolicinom mapa. Dogfight je u suštini svemirski team deathmatch gdje je svakom timu od petero igrača cilj jednostavno eliminirati sve protivnike. Radi se o više casual modu gdje je moguće uskočiti te se napucavati i protiv drugih igrača isprobavati razne kombinacije naoružanja i opreme.

Fleet Battles je vrlo zabavan multiplayer mod koji zahtjeva visok stupanj suradnje.

Drugi, zanimljiviji, kompleksniji i mnogo zabavniji je mod imena Fleet Battles. Tu se i dalje sa svake strane nalazi po petero igrača u različitim ulogama, ali su u miks ubačeni i od strane AI-a kontrolirane fregate, krstarice i kapitalni brodovi. U njemu će prednosti uvijek imati timovi koji kominiciraju i koordiniraju svoje radnje, a u tu svrhu Squadrons ima i famozni ping sustav s kojim je moguće označiti mete tako da ih svi članovi tima vide. Sve se odvija u nekoliko faza obrane i napada gdje je cilj uništiti protivnički kapitalni brod korištenjem svega naučenog u tijeku kampanje i Dogfight moda.

Ne smatram to nekakvim značajnim plusom, ali moram spomenuti kako je EA naučio nešto i po pitanju monetizacije. Naime u suštoj suprotnosti s Battlefrontom 2 u Squadronsu je gotovo svu kozmetiku za uljepšavanje brodova moguće relativno brzo otključati s valutom koja se zaradi pukim igranjem. S obzirom na dugoročni potencijal multiplayera, žalosti činjenica kako proizvođač ne planira igru obogatiti dodatnim sličnim sadržajem i modovima pa se bojim kako će Squadrons ipak ostati u domeni “kratkog, ali slatkog” Star Wars iskustva.

AUTENTIČNA IMERZIVNOST

Što mogu reći po pitanju grafike što nisam već spomenuo nekoliko puta? Da, Star Wars: Squadrons izgleda odlično. Mislili ste da je svemir samo crna praznina? Bez brige, mape u visokoj atmosferi planeta, s maglicama u pozadini i hrpom monumentalnih svemirskih brodova koji na sve strane ispaljuju ikonične crvene i zelene lasere brzo će vas razuvjeriti. Kokpiti su strahovito detaljni, a čak i onaj sekundarni aspekt jedne letačke igre poput lica i pripadajućih animacija izgleda izvrsno. Pogledajte samo te screenshotove!

Iznenađujuće, u igri se sve odvija vrlo glatko i na starom modelu PlayStationa, a jedino što donekle kvari dojam su pokoji sitan bug i ponekad ekstremno dugotrajna učitavanja. Zaista, igra ulazak u glavni meni zna odužiti i do pet minuta što je, na pragu izlaska konzole koja bi takvo što trebala eliminirati, zaista sramotno.

Kako igra zvuči? Još bolje nego što izgleda. Od glazbe, glasovne glume, zvukova brodova i borbe, sve je izuzetno autentično i u kombinaciji s vizualama podređeno tome da vas u potpunosti uvuče u Star Wars svemir. O da, sve pozitivne aspekte Squadrona, a naročito one audiovizualne pomnožite s dva ako igru planirate zaigrati u virtualnoj stvarnosti. Osobno sam tek nekoliko misija zaigrao s PSVR-om i moram reći kako je iskustvo nenadmašno. Squadrons zaslužuje biti na svakoj top listi VR igara koje morate isprobati jer napetost borbe podiže na novu razinu, a igru suštinski pretvara u Star Wars simulator. Samo ga nemojte koristiti u multiplayeru gdje vam okretniji, živi protivnici neće pokazati milost dok se vi u krug vrtite diveći se svoj toj autentičnosti.

STAR WARS X TOP GUN

Na uzimajući u obzir anomaliju Microsoft Flight Simulatora, smatram kako su letačke igre poprilično specifične, ali i pomalo opskurna gaming niša. Pohvalio bih i inače odluku izrade jedne takve igre, a naročito kada iza nje stoji EA, kompanija koja je često besramno i na štetu vlastite reputacije usredotočena isključivo na profit.

Vidi se kako se radi o igri mrvicu manjeg budžeta jer joj nedostaje sadržaja za dugoročnu održivost dok su stvari izvan kokpita bolno nezanimljive. Svejedno, ovdje imamo jednu od najboljih letačkih igara općenito, a definitivino najbolju Star Wars letačku igru. Ako ste ljubitelj jednog i drugog, a usput još imate kakav VR uređaj pri ruci, slobodno dodajte još koji bod na ovu ionako visoku ocjenu.

X-Wing vs TIE Fighter nostalgičari i svi ljubitelji Star Warsa i letačkih igara slobodno uskočite u kokpit Squadronsa pa se probajte zavrtiti, čujem da je to neki dobar trik.

80 Naša ocjena
  • mehanički duboko letačko iskustvo
  • autentični Star Wars vizuali, glazba i zvuk
  • zabavan multiplayer
  • odlično VR iskustvo
  • nezanimljiva kampanja
  • ponekad strahovito duga učitavanja

Hrvoje Smoljić

Strastveni igrač svega što je RPG. Kada se ne troši u nekom MMO-u, u konstantnoj je potrazi za novim gaming iskustvom koje će mu proždrijeti dušu.

Komentari (20)

  • razer1234559

    20.10.2020 - 11:29

    Kada će recenzija Torchlighta 3?

    • SanKa

      @razer1234559, 20.10.2020 - 11:45

      hahahahhaha

  • XLBanana

    20.10.2020 - 11:44

    A izgleda da su se malkice opametili i shvatili da može i bez mikrotrasakcija.

  • darkstar

    20.10.2020 - 13:48

    Hm vidim da su mišljenja oko kampanje jako podljelena. Nekim je odlična drugim v redu a trečim loša hm.

  • Shadowman

    20.10.2020 - 14:44

    Ma ukratko, ako imate VR, igra je mraaaak! Na pc-u, ucitavanje sa ssd-a je jaaako kratko (zanemariva stavka), tako da nekima ne bude odbojna informacija o dugom ucitavanju na PS4. Na Oculusu izgleda fantasticno i jednostavno se treba probati, jer je nemoguce opisati VR dozivljaj.
    Moze se kupiti na nekim game servisima ispod 30 Eura, sto je vise nego isplativo.

    • funky0308

      @Shadowman, 20.10.2020 - 15:00

      Kpji Oculis imas i koliko je para? Trazim sada neki VR pa daj par rijeci pliz.. jel se ima sto igrati?

    • Shadowman

      @funky0308, 20.10.2020 - 16:00

      Rift S imam i takve stvari narucujem samo s Amazona. Upravo sam u procesu nabavke Quest 2. Ima se sta igrati (barem po mom ukusu) i definitivno vrijedi svake kn. Sad sam na mob pa da ne tipkam previse, poslije ti posaljem par naslova za koje mozes vidjeti gameplay.
      Btw, ja sam u Os pa se mozes i zaletiti do mene cim zavrsim s nekim radovima doma pa isprobamo sve na licu mjesta (trenutno igram u spavacoj lol).

    • Shadowman

      @Shadowman, 20.10.2020 - 21:50

      Evo da ti na miru odgovorim.
      Rift S imam jer ga direktno spojis na PC/laptop i furaj. Quest je samostalan, ali iziskuje dodatni kabel za spajanje na PC (koji nije ni jeftin) pa opet odojes na isto.
      Sto se tice konfe za igranje, meni je radilo na i7 6700k + GTX 1070, a na 2080TI leti doslovno i na visim postavkama.
      Zbog spomenutih radova igram na laptopu (i7 9750H + RTX 2070) i super vrti sve igre bez problema.

      Od igara, po meni, najbolje su ti sljedeće:
      – Half Life Alyx – OBAVEZNO odigrati, jer je must have!
      – The Walking Dead: S&S – za zabaviti se i isprepadati pošteno
      – Arizona Sunshine – Liječenje živaca na zombijima, 10/10
      – Super Hot – za zabaviti se i uznojiti momacki
      – VTOL VR – odlična simulacija letenja za VR
      – Forza Horizon, Driver, Project cars… – imaš dosta racing igara za VR
      – Zero CAliber – odličan FPS za VR

      Ima toga još, a da ne duljim, kada nabaviš VR dat ću ti cijeli spisak što ti je must have, a na što da ne bacaš lovu.

      VR igre je najisplativije kupovati na Steamu, jer ces tamo naletiti na najbolje popuste ili u Oculus storeu. Ovi ostali nisu dobri za VR i cijene su im prakticno identicne full Steam cijenama.

      Ako volis simulacije letenja, obavezno nabavi neki flight-stick, jer je osjecaj neopisiv. Ja osobno koristim THM T.Flight Hotas 4, jer radi na PC i PS4. Star Wars Squadron, izmedju ostalih, ima direktnu podrsku za njega i genijalan je osjacaja naganjati se po svemiru sa Flight stickom. Lijevom rukom kontroliras thrust i jos nekoliko stvari, a desnom upravljanje, pucanje i energy balance.

      Malo sam se raspisao, a u biti nisam ti rekao nista posebno pametno, osim da je stvarno gust igrati u VR-u. 🙂
      Kao sto rekoh, cim zavrsim baustelu doma, zaleti se jedan dan pa ces vidjeti iz prve ruke… 😉

      Ako jos sto nekoga interesira, neka slobodno pita…

    • Kasti

      @Shadowman, 22.10.2020 - 00:44

      Nisam nikad imao priliku probat, i mislio sam da je to obicno pres.avanje. Al ocito to izgleda jako kul, zainteresirao si me za VR

  • bakyos

    20.10.2020 - 15:06

    Po mome mišljenju čista 9. Isto mislim da je i Mafija definitive edition premalo dobila. Dvije igre od 40 dolara koje su (po mom mišljenju) nadmašile puno drugih po punoj cijeni. Čista zabava i perfekcija. Šteta…

    • Shadowman

      @bakyos, 20.10.2020 - 21:59

      Apsolutno se slazem. Paralelno igram Mafiu i SW Sq. i odusevljavaju me obje, svaka na svoj nacin. Mafia “ubija” pricom i nevjerojatno koliko je “ozbiljna” igra i kako se studiozno pristupilo istoj. Nisam odigrao niti jedan nastavak ranije, jer sam se spremao godinama i nikako da dodju nared, a sada kad su izasle remasterirane lijepo cu sve nastavke odigrati. Znam da su druga dva losija, ali nema veze. Prvi dio ima dovoljno kredita za druga dva losa. 🙂
      A SW me opet posebno odusevljava na svoj nacin, jer mi je X-Wing vs Tie Fighter bila prva igra koju sam igrao sa zvukom sa Sound Blastera (stariji ce znati o cemu pricam), a do tada se sve igralo na PC speakeru.
      necu nikada zaboraviti onu uvodnu SW spicu sa PRAVIM SW zvukom! Neizbrisiv i nezaboravan trenutak.
      Mozda sam zbog toga i pomalo (malo vise) subjektivan za ovu igru, ali meni je zbilja TOP dozivljaj i drago mi je da je upravo ovakva kakva je – indie VR SW igra. Osobno se nadam da ce EA sada prepoznati potencijal i ulupati ozbiljne novce u pravi AAA nastavak, jer ga definitivno ova igra zasluzuje. Dapace, moze se napraviti ozbiljna fransiza sa gomilom SW fanova i ogromnom bazom igraca. Naravno, samo da se suzdrze svojih p***arija sa microtransakcijama. Ako su pametni, mogli su stosta nauciti s ovom igrom.

    • bakyos

      @Shadowman, 20.10.2020 - 23:44

      Oh da, soundblaster i xwing. Onaj zvuk lasera po prvi put na kompu. Ah…Gotovo kao Last ninja na c64. Šalim se. I ne brini za Mafije. Remaster druge nije na razini prve, no ipak je to mafija. Ja sam u trojci odigrao i sve dlc-ove. Priča je izvrsna, facijalne animacije što i je zaštitni znak Mafije. Hvala za Vr podsjetnik. I ja sam u procesu nabave oculusa jer je frend bio oduševljen Half Life-om. Igramo od vremena scrambl-e i space invaders tako da mu u potpunosti vjerujem. Za sada sam s 3d pary igrama ba xbox one x jer sam microsoft ambasador i sve igre uspijem nabaviti putem Microsoft rewards programa. Naravno osim Play station exskluziva pa dolazi i Ps 5. I neka se vrati stari EA iz devedesetih. Slažem se. Puno pozdrava iz OS. Mislim da sam negdje vidio kako i ti spominješ.

    • Shadowman

      @bakyos, 21.10.2020 - 12:12

      Ja sam isto C64 grneracija i znam o cemu pricas! Btw, jos stoji doma zapakiran i u “kao nov” stanju. Pazilo se na njega kao na neku babinu svetinju! 😀
      Planiram nabaviti xbox po prvi put, jer sam si sredio onu shemu od 3g pretplate sto je netko pisao ovdje na HCL-u (ovim putem mu se zahvaljujem za hint) pa da upotpunim ergelu (ps4, ps5, xbox i pc).
      Nisam znao da si i ti iz OS (iako po nicku nikad ne bih rekao :D), a vidim da nas ima onda nekoliko. Koliko se sjecam Funky je iz os isto, zato sam napisao da se mozemo vidjeti.
      Mozda i neku kavu dogovorimo ako ste za pa da bacimo koju “ribicku” o gejmingu. Ionako samo dvojicu lega imam gejmera pa se osjecam ko krme u Teheranu medju drugim frendovima ne-gejmerima. :))))

    • bakyos

      @Shadowman, 21.10.2020 - 14:18

      Hahaha, puno te pozdravljam dragi prijatelju. Možda se i znamo. Ja sam matori profesor koji puni 50. Bit će mi čast družiti se ako bude prilike.

  • bakyos

    20.10.2020 - 15:13

    Još da dodam. Odavno mi se nije dogodilo da nakon završetka odmah želim igrati ponovno. Obje igre su to uspjele postići kod mene. To je za mene njihova najveća vrijednost.

  • delight353

    20.10.2020 - 18:33

    Čitajući recenziju, ne mogu se oteti dojmu kao da sam ovu igru već igrao. Nije se zvala Star Wars: Squadrons već Freespace i kasnije odlični Freespace 2. Igre s kraja 90ih i početka 00ih. Tamo je također bila fora raspodjele resursa broda i tipovovi brodova: od brzih i okretnih letjelica do teških i tromih bombardera. Naravno, grafički debelo lošije po današnjim standardima, ali čudo za ono vrijeme. Usudio bih se reći da je Freespace bio ispred svog vremena i bolji od konkurentnih SW letačkih igri.

    • Hrvoje Smoljić

      @delight353, 20.10.2020 - 22:02

      U pravu si, Freespace je imao slične mehanike i original i nastavak su stvarno odlične igre

  • Darac83

    20.10.2020 - 19:14

    Kupujem. 🙂 Doduše, ovo će se vjerojatno igrat na Petici jer sam počeo ozbiljno zaostajat (Mafia, Tony Hawk, Witcher 3, The Outer Worlds… ☹️)

  • Saren

    20.10.2020 - 19:45

    Ja igram nekih vec 10 sati sa ekipom i zabavna je igra. Bio sam skeptican kako ce izgledati i biti (jer sa EA-om nikad ne znas), no sve u svemu dobra zabava i sasvim ok igra. Za one koji nisu igrali reci cu samo posten odmak od Battlefront 2 stila letenja i bez treceg lica, a borbe znaju stvarno biti napete. Ako EA ne napravi potez sa mikrotransakcijama i inim stvarima, ova igra ostat ce u dobrom sjecanju.

  • Slash

    20.10.2020 - 20:26

    Wing Commander,Descent,x-wing…nekad davno bilo.Drago mi je da je došlo i ovak nešt malo.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?