HCL.HR

Recenzija

Dead Space 2 [PC, X360, PS3]

Robert Tauzer

Visceral Games je razvojni studio za igre pod kapom i okriljem moćnog Electronic Artsa. Do 2008., kada su izdali svoj Dead Space, bili su poznati samo po mlako prihvaćenom The Godfatheru i po ne toliko poznatom serijalu James Bond igara, kojeg su radili dosta dugo (2001-2005, tri igre) i koji je dobivao osrednje ocjene praćen valjda prokletstvom Bond igara za kojeg ste sigurno čuli (još od Spectruma naovamo, sve igre o tajnom agentu 007 bile su srednja žalost, osim jedne, ili dvije mislim).

No nakon Dead Spacea, tadašnji EA Redwood Shores studio dobiva svoje današnje ime i sve se mijenja. Voljeli smo se naježiti od straha uz prvi Dead Space, pa smo jedva čekali da nastavak konačno stigne. I stigao je, a mi smo ga s guštom odigrali i dokumentirali naše utiske u obliku opširnije tekstualne i nešto sažetije video recenzije.

Dead Space igrali smo još 2008. i radilo se o iznenađujuće dobrom survival horor shooteru. Priča nas je vodila u daleku budućnost i hladni svemir, u doba masovne kolonizacije i iskorištavanja resursa drugih planeta. Radnja je pratila šutljivog inženjera Isaaca Clarkea (što je zanimljivo, imenovanog po SF piscima Isaacku Asimovu i Arthuru C. Clarkeu), kasnije jedinom preživjelom članu tročlane spasilačke ekipe zadužene za istraživanje i pomoć iznenada i neobjašnjivo utihlom golemom svemirskom brodu ISG Ishimura. Kroz priču kasnije otkrivate da je cijela operacija rudarenja planeta bila ilegalna, da je kapetan bio vjerski fanatik koji je na planetu došao tražiti nešto vrlo važno – vanzemaljski artefakt nepoznatih karakteristika povezanih s vjerovanjima njegove crkve (točnije sekte) novog Jedinstva (Church of Unity). Artefakt je i pronađen te dopremljen na golemu letjelicu. I tu veselje započinje. Artefakt ima neobjašnjivo parapsihološko djelovanje na organizme oko sebe te vrlo brzo započinje masovna histerija i nasilje među brojnom populacijom Ishumure.

Artefakt je dio vanzemaljske organske kulture planeta koja ima običaj malo ubrzavati evoluciju organizama koje susreće, pretvarajući ih u bića sličnima sebi, takozvane Necromorphe. Možete misliti na koji način to funkcionira, no ja ću samo reći da osim korištenja mrtvih tijela i leševa, uključuje i goleme šiljke, kandže, udove i zube koje vire svuda gdje viriti mogu i jedinstveni um (hive mind) svega transformiranog (u stilu mrava ili Borga). Igra za PC je bila pomalo površno odrađeni port s konzole, kontrole su po defaultu bile loše, glavni lik se kretao teško i šlampavo, igra je tražila ozbiljnije intervencije u postavke grafike i osjetljivosti miša da bi uopće bila igriva. Opet, igra je imala izvrsnu, mračnu i uznemirujuću atmosferu, solidnu priču, a kad se jednom i priviknete na kontrole, izvrsnu mehaniku i igrivost.

Tri godina kasnije ponudili su nam i nastavak. Priča se nastavlja gdje je prvi dio završio. Isaac je spašen i smješten u golemi stambeni kompleks – koloniju na Saturnovom mjesecu Titanu. Tamo je zajedno sa ostalim preživjelima prvog (i nesretnog) kontakta između Zemlje i vanzemaljskog oblika života, te ga podvrgavaju brojnim i neugodnim ispitivanjima i (izgleda potrebnim) psihološkim vještačenjima. Naime, svi ljudi koji su na neki način bili u kontaktu sa artefaktom i stranim entitetom razvili su simptome demencije, ludila ako vam je draže, a neki su i postali pogubni po svoju okolinu. No kako to već ide, ljudi ne bi bili ljudi da nisu (pre)radoznali i da ne pokušavaju iskoristiti i potčinit sve na što naiđu, što u ovom slučaju, kako već nagađate, i nije bila tako dobra ideja.

Tako su primjerci Necromorpha sa Ishimure završili u istraživačkim postrojenjima pod nadzorom korporacija i vojske. Kako je to završilo možete zamisliti. Vrlo brzo nastupa opći hrkljuš gdje naš Isaac ponovo mora ući u svoje vjerno tehničarsko oklopno odijelo, uzeti plazma-kidač u ruke i pokazati tim odurnim kreaturama gdje je za njih rezervirano mjesto u paklu.


Dead Space 2 igra se kao klasični TPS, dakle kamera je pozicionirana iza i iznad vašeg lika, malo sa strane. Za razliku od uniformno mračne i jednobojne jedinice koja se cijela događala na faktički jednom mjestu (unutrašnjosti svemirskog broda), dvojka vas vodi na šarolikija, različitija i ne toliko tmurna, no usprkos tome (ili baš zbog toga), ipak strašna mjesta. Igra je nešto ljepša po okolinama no u isto vrijeme se može reći da je nepovratno nestao i dio mračne, klaustrofobične atmosfere iz jedinice. Nadalje – prikaz okoline, vizura, pejzaža kao i dizajn nivoa općenito je na visokoj razini. Sve je puno sitnica, detalja i predmeta koji daju uvjerljivost i atmosferu naglo opustjelom i pomalo sablasnom svemirskom gradu.

Igra je s grafičke strane dorađenija, ljepša i bogatija od jedinice. Zbilja prati najmodernije grafičke standarde današnjih igara te vadi mast iz vaših skupih grafičkih kartica. Vi koji padate na eye-candy nećete biti razočarani. Također, vješto se koristi igra svjetla i sjene za stvaranje horor privida te će vas uzak i slabi snop vaše ručne svjetiljke (montirane na sva oružja) često frustrirati, no stvar je izvedena sasvim proračunato i sa namjerom. Zvuk moramo pohvaliti jer je sjajan i koristi sve trikove naučene iz raznih horor filmova – bez njega igra ne bi imala ni pola atmosfere, dok je muzika više-manje neprimjetna i nećete ju upamtiti. Moramo spomenuti i to da je sučelje potpuno ukomponirano u okoliš u vidu svjetlećih holo ekrana koji izlijeću ispred vas – health bar vam je izveden na kičmi, meci se vide na oružju, pa klasično sučelje uopće ne postoji, što svakako pridonosi udubljivanju igrača u mračni Dead Space 2.

Pored oružja koja podsjećaju na tehničke alate, rezalice, brusilice i tome slično, Isaac ima još dvije moći koje su također napredovale od jedinice. Prva je telekineza, a ista omogućuje da dograbite udaljeni predmet i bacite ga na neprijatelja (ili ga možete pokupiti, municiju recimo). Ako je predmet tanak i zašiljen postaje pravo oružje s kojim možete zakucati neprijatelja u zid. Ovo je efektno i štedi municiju, a funkcionira čak i sa oštrim otkinutim udovima vaših neprijatelja.

Druga moć kojom Isaac raspolaže je stasis, a funkcionira kao svojevrsno usporenje odnosno zamrzavanje neprijatelja, naravno samo privremeno. U nuždi Isaac može neprijatelje gaziti i mlatiti oružjem, a zanimljivo je i to da vam gaženje već umlaćenih neprijatelja često donosi korisne stvarčice – zdravlje, municiju, kredite i sl., tako da ćete uvijek ići uokolo krvavih čizama.

Spomenimo i to da u igri postoje radni stolovi (benches) gdje možete unaprijediti oružje, oklop ili posebne mogućnosti lika, te donekle igru prilagoditi svojem načinu igranja. Tu su i trgovine (u vidu automatiziranog kioska, naravno) gdje možete kupovati uobičajene ubijačke potrepštine i skladištiti stvari. Igra je ispresjecana raznim filmskim horor dijelovima ili akcijskim međusekvencama. Primjerice, često vas stavlja u nepredviđene i opasne pozicije i situacije (recimo visite sa stropa obješeni za noge i pucate na neprijatelje koji se približavaju, ili pak imate prijevremenu čarku sa bossom). Takve situacije ćete aktivno rješavati na različite načine, što je izvedeno lijepo, taman da malo razbije tempo napredovanja.


Postoje dijelovi sa jednostavnijim slagalicama gdje ćete pomicati predmete telekinezom (stavljati baterije na svoja mjesta recimo) ili usporavati brze i prijeteće dijelove mehanike stasisom da bi mogli proći. Tu su i dijelovi igre gdje se gravitacija isključuje pa se možete odvojiti od tla te lebdjeti slobodno. Dakle igra je do neke mjere raznolika i ne svodi se samo na pusto ubijanje, što joj svakako brojimo kao plus. Nadalje moramo spomenuti i dobro pogođenu težinu, vrlo bitan faktor u igrama ove vrste. Iako ćete imati moćna oružja i dosta pomagala od brze i brutalne smrti (koja je btw. odlično i savršeno odvratno prikazana) uvijek vas dijeli sekunda nepažnje. Neprijatelji su brojni, raznoliki i maštoviti. I odurni. Osobe slabijeg želuca i živaca trebali bi ovu igru izbjegavati u širokom luku.

Oni od vas koji su igrali veći broj novijih igara sličnih žanrova mogli bi često imati “deja vu” osjećaj kroz igru. Developeri su očito pokupili dosta interesantnih stvari i ideja iz drugih naslova, što je i dobro i loše. Ponekad se osjeti da uređenje i koncept svemirskog grada vuče očiti uzor u Bioshocka, a dok je to možda najočitija posudba, ima tu i par drugih sitnica. Budući da su ukomponirane dobro i to uz dosta originalnih ideja, nećemo to igri uzeti previše za zlo.

Dead Space 2 kao nastavak definitivno nije podbacio. Održao je i unaprijedio dosta visoke standarde svojeg prethodnika gotovo u svim segmentima. Igra je ljepša i dorađenija, a zabavna mehanika, zastrašujuća atmosfera i dobro ukomponirane aktivne akcijske međusekvence svakako joj idu u prilog. Ovo je igra visoke produkcije i to je vidljivo na svakom koraku.

Ako gledamo zanatski, igra je pošteno odrađen posao i ispolirana je u gotovo svakom segmentu. Ako tražimo loše strane onda uvjetno možemo reći da je to linearnost. Kao što znate, igra može biti linearna ili to ne mora, važno je samo da je kvalitetno izvedena u načinu koji je odabrala. Dead Space 2 je to svakako uspio tako da mu linearnost ne smijemo uzeti za (pre veliko) zlo.

Što se dugotrajnosti tiče, igra je nešto kraća od prethodnika (iako ima više chaptera, ne dajte da vas to zavara) te ju je moguće završiti u kakvih 12-15 sati. Za današnje standarde to je nažalost solidna brojka sati, pogotovo ako igra ima multiplayer koji će to vrijeme igranja dodatno produžiti. Dead Space 2 uistinu i ima multiplayer mod, no pitanje je hoće li zaista bitno produžiti iskustvo igranja. MP mod podržava osam igrača, odnosno dva tima od četiri igrača koji se sukobljavaju jedan protiv drugog. Postoji Engineer team (good guys) i naravno, onaj zabavniji, team Necromorpha. Good guysi imaju određeni cilj koji se razlikuje za svaku mapu, dok ih ovi drugi u ostvarenju cilja pokušavaju spriječiti. Iako inžinjeri u pravilu imaju više fragova, Necromorphi češće pobjeđuju – drugim riječima, strane nisu baš pretjerano dobro izbalansirane. Iako multiplayer u suštini i nije loš, ima samo pet mapa (za sada), a ne očekujte ni dorađenost, izbore i mogućnosti kao u drugim specijaliziranim multiplayer pucačinama.

Kad podvučemo crtu, Dead Space 2 je iznenađujuće kvalitetni, atmosferični i zabavni TPS horror shooter kojega ljubitelji žanra definitivno ne bi smjeli propustiti.

Jeste se već isprepadali u novom Dead Spaceu? Pohvalite nam se putem komentara ispod…

VIDEO RECENZIJA – Visceral games donio nam je nešto šareniji, raznolikiji i dublji, ali ništa manje strašni nastavak odličnog Dead Spacea.

89 Naša ocjena
  • atmosfera
  • gameplay mehanika
  • međusekvence
  • mogla je biti nešto duža
  • a multiplayer dorađeniji

Komentari (21)

  • Lovac

    16.02.2011 - 17:49

    Prošao sam ga u dva dana. Mislim da to sve govori. Igra je točno ono što sam očekivao od nastavka, ima svoje mušice, ali kao zaokruženi proizvod je odlična.

  • patafix

    16.02.2011 - 18:03

    Pa što posada nije bila peteročlana u jedinici, njih troje i još dva pilota su bila.

  • skeleton-47

    16.02.2011 - 18:33

    Slazem se u potpunosti !!!!NICE rec!!!

  • Infidel72

    16.02.2011 - 19:12

    Na 5 chapteru sam i ubija mi zivce sinoc sam dva puta zamalo pao sa stolca od straha i odusao zena mi se ubi od smjeha, zbog tih spuki atmosfera nikad nisam zavrsio Silent hill ni Doom 3 ali da mi je dobra nemrem rec da nije:)

    Super recenzija kao i uvijek

  • eazy-e

    16.02.2011 - 19:23

    Super reca. Ja sam stigao kod 10-tog chaptera i mogu reci da je igra veoma cool. Definitivno kraj 5 chaptera je najbolja sekvencija u cijeloj igri

  • Crazy Man

    16.02.2011 - 19:28

    @patafix mislim da je bilo tri člana posade: Isaac, ona ženska i crnac…

    Inače, igra je prepreodlična, pokušao sam ju što više razvlačiti i prošao u 3-4 dana… Možda stvarno malo prekratka, da su ubacili bar još koji chapter… E da, onaj dječji vrtić i pozornica (kazalište) me nekako podsjeća na Max Payne 2 i onaj lunapark ludi…

  • patafix

    16.02.2011 - 20:33
  • UltimateXioni

    16.02.2011 - 20:48

    Super recenzija, a Dead Space 2 pi se puno vise svidio od prvog dijela :)

  • luckyluke

    16.02.2011 - 21:37

    Pretjerana ocjena.

    Igra u ničemu ne oduševljava a bome niti razočarava.

    Sukladno tome, solidnih 82% od mene.

  • B1gfooT

    16.02.2011 - 21:43

    igra je odlicna iako mi je prvi dio bio odvratan :/

  • TERRAB1LL

    16.02.2011 - 22:22

    dal su i u ovom nastavku koristili leševe ljudi poginulih u prometnim nesrećama kao i u prvom? igra me i nije nešto prestrašila, al mi se prilično sviđa ta atmosfera..

  • PC

    17.02.2011 - 12:15

    super igra ai kratka 90

  • [proGABBEing] Jadran

    17.02.2011 - 12:15

    ne vidim sličnost sa bioshockom…

  • Shimmy

    17.02.2011 - 12:19

    Evo pročitao recenziju, i pogledao video, te se slažem sa gotovo svime rečenim, a evo i dodatni osobni komentar – meni je igra bila genijalna, dao sma joj 92 ovdje, no i prvi dio mi je bio nešto najbolje što sam igrao u zadnjih nekoliko godina, stvarno, u TOP 5 igara u te 3 godine. Možda je jer sam od malena lud za Alien, The thing i slilčnim filmovima, a koji su više nego očiti uzor, a možda jer je jendostano sjajna, no kako god,…Jedino što je meni osobno žao u dvojci je to što mi je manje strašna od prvog dijela. Da, strašna je i dalje, te sam se znao opako isprepadat, ali igrao sam jedno 6, 7, 8 sati, koliko već, i mislio si, ovo nije strašno kao prvi dio (smao zbog činjenice da ima više preživjelih, svjetlija je, nema osjećaja klaustrofobije i toga da ste na brodu izgubljenom u svemiru, itd), ALI, onda me igra vratila na Ishimuru. I prokleti bili radi toga! Taj dio mi je osobno bio najstrašniji u oba Dead SPacea jer su po meni genijalno izveli psihološku igru tu. Osim što sam se sam prisjećao događaja iz prvog dijela i kako me plašio, a hodnike još uvijek znam na pamet, pa prolaziti njima je bilo smao po sebi jezivo, još k tome igra podsjeća konstantno na jedinicu i što se dogodilo s aonim flashbackovima i priviđenjima. A meni osobno, čak sama Ishimura mi je bila sada, prekrivena onim najlonima i čime ne, strašnija nego prije, jer ono, isto je, ali drugačije, i sve je mrtvo, a zna se što se dogodilo ispod te “maske”. Eto, taj dio sma igrao KONSTANVNO hodajući, bez imalo trčanja, i sa pljucom u ruci. Svaka im čast na tome!

  • Shimmy

    17.02.2011 - 12:20

    @Jadran – jesi li igrao igru? Jer ako jesi, ne znam akko ne vidiš, igra u nekim trenucima (otprilike tamo gdje prvi put sretneš Ellie), doslovno vrišti Bioshock, kako izgledom, onim reklamama, tkao i zvukovima, bojama, ma… Bioshock totalno

  • patafix

    17.02.2011 - 13:40

    @Shimmy

  • patafix

    17.02.2011 - 13:41

    @Shimmy Hvala što si nam spojlao.

  • Kreza

    17.02.2011 - 17:16

    Igra je nista posebno…

  • Lazy

    17.02.2011 - 19:32

    Pogledao video i pročitao tekst,i kao i obično ste pokrili svaki segment iodradili to profesionalno…
    Još samo da nabavim igru, volim te horror survivale koliko god klišeizirani bili!

  • Thorien Kell

    17.02.2011 - 22:05

    Izgleda da je zbilja bilo 5 članova spasilačke ekipe iz jedinice. Mala greška, koliko se sjećam dva su poginula dosta brzo a ova tri (žena crnac i isaac) su bili nekako najvažniji.

  • Shimmy

    17.02.2011 - 22:42

    errrm, da, fak, malo sam se zanio :(

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!