HCL.HR

Testirali smo PlayStation Access kontroler i provjerili koliko pomaže igračima koji imaju poteškoće u igranju

Zoran Žalac 04.01.2024.   •   10 komentara


Prvi službeni PlayStation kontroler za igrače s poteškoćama u igranju od sada je dostupan. Istražili smo kako, koliko i kome pomaže u približavanju zabave na PlayStationu 5.

PlayStation zadnjih godina ulaže veliki trud oko pristupačnosti svojih igara za igrače koji imaju određene hendikepe u igranju. Dolaskom PlayStationa 5 te su se opcije pristupačnosti počele širiti iz pojedinih igara na razinu sustava same konzole. Primjerice, 2023. godine konzola je dobila korisnu opciju asistiranog igranja tako da se ista igra može igrati pomoću dva kontrolera istovremeno pa dodatni igrač može pružati pomoć u kontroliranju.

Nastavak tog truda da se igranje na PlayStationu učini što pristupačnijim i inkluzivnijim vidljiv je i u prvom Sonyjevom modularnom kontroleru namijenjenom igračima s posebnim potrebama. PlayStation Access lansiran je u prodaju krajem 2023. i zamišljen je kao kontroler koji će olakšati igranje osobama s različitim invaliditetima. Mi smo dobili priliku testirati dotični uređaj, no najviše su nas ipak zanimala tuđa iskustva, izravno od osobe koju je bolest spriječila u igranju na PlayStationu – sve do pojave Access kontrolera.

Ovaj osvrt na PS Access stoga donosimo u formi intervjua s Markom koji nam je iz svog slučaja otkrio prednosti i mane u korištenju ovog kontrolera.


Zoran: Pozdrav Marko! Za početak se predstavi našim čitateljima i objasni nam kakve izazove imaš u onome što mi smatramo standardnim načinom igranja igara.

Marko: Evo da se predstavim – Marko Arambašić, imam 39 godina, po struci magistar informatike. Bolujem od mišićne distrofije, što je genetska bolest zbog koje su ti mišići jako, jako slabi.

Meni je motorika u principu najveći problem kod igranja igara, a potom i snaga. Kako je to progresivna bolest, mišići ti s vremenom sve više atrofiraju, imaš sve manje snage za pokrete. Jedno sam vrijeme mogao baš “ubijati PlayStation”, ali kroz godine mi je to postajalo sve teže. Isto tako mi je bilo sve teže pronaći kontroler koji bi mi odgovarao.

Zoran: Spomenuo si da si nekad igrao igre na PlayStationu. Na kojoj platformi sada igraš i kako se nosiš s preprekama koje ti predstavlja igranje na kontroleru?

Marko: Najviše igram na PC-ju igre koje su vezane uz miš. To mi je najjednostavnije. Strateške igre, tipa Football Manager i Civilization. Konzole već dugo nisam koristio. Išao sam prije na natjecanja u PES-u dok sam još bio konkurentan.

Meni je najviše odgovarao klasični kontroler za PlayStation 2. On je bio malo krupniji, tipke su bile izbočenije i ljudima poput mene bilo je lakše koristiti takav kontroler. Kad su prešli na drugačiji dizajn, tipke su rasporedili preblizu jedne drugima, a i postale su i tvrđe za pritiskanje. Kroz godine je sve to meni otežavalo korištenje kontrolera i PlayStationa.

Zoran: Kakva su ti prijašnja iskustva korištenja kontrolera koji se mogu prilagođavati? Jesi li ranije koristio specijalizirane kontrolere za igrače s fizičkim poteškoćama u igranju?

Marko: Nabavio sam si kontroler Thrustmaster Eswap kod kojega me oduševila modularnost. Kupio sam ga dok ga još nije ni bilo u Hrvatskoj. Sve su mu se tipke mogu podesiti, slično kao i kod DualSense Edge kontrolera.

No, problem su bile taktilne tipke koje su za mene pretvrde. Kod PlayStationa je dobro što se drže stare škole pa su im glavne tipke na gumu i nemaju toliko otpora. Onda sam došao do ideje da rastavim kontroler pa su mi dečki koji se razumiju u to prilagodili gamepad i zamijenili mu tipke tako da treba puno manje snage da ih se pritisne.

Taj mi je kontroler bio jako dobar, ali ga PlayStation 5 nažalost ne podržava.

Zoran: Krajem prošle godine Sony je na tržište lansirao svoj prvi prilagodljivi kontroler zvan PlayStation Access i imao si ga prilike koristiti. Kakvi su ti dojmovi o kontroleru i je li ti ikako pomogao u igranju igara?

Marko: Bio sam isprva malo skeptičan kad sam vidio PlayStation Access kontroler. Vidio sam da to nije napravljeno za moju dijagnozu, ali rekao sam si da ću mu dati šansu. I počeo sam igrati pa sam vidio da stvarno ima pomaka. Neke igre mogu komotno igrati i to skoro jednom rukom.

Veliki plus mi je što Access ima četiri utora za takozvane switcheve, tj. dodatke. Ja na invalidskim kolicima imam te switcheve pa sam ih skinuo i išao isprobati na Accessu. Taj switch ti zapravo zamjenjuje tipku kontrolera koju ti želiš, tako da si možeš kombinirati Access kontroler na kojega dodatke spajaš putem 3.5 milimetarskog utora.

Zoran: Kažeš da na ovom kontroleru igre možeš igrati jednom rukom. Kako to točno funkcionira i kakva su ti naštimavanja Access kontrolera bila potrebna da bi to bilo moguće?

Marko: Meni je analogna palica Access kontrolera okrenuta prema dolje, a ostatak tipki je gore. Dlanom pomičem palicu i pritišćem tipke prstima, a onda u kombinaciji sa dodatnim switchevima mogu koristiti i lijevu ruku.

Za analognu palicu imaš tri različita oblika koja možeš promijeniti, ovisno koja ti veličina odgovara. Meni je palica srednje veličine najbolja. Mala čak može za neke igre jer mi odgovara za dlan, jedino mi je okrugli vrh palice prevelik i nije za mene.

Zoran: Ako sam dobro shvatio, ključna stvar kod Access kontrolera ti je što možeš rotirati položaj analogne palice u smjeru koji ti odgovara. Isto tako ju možeš približiti ili udaljiti od glavnog dijela kontrolera s tipkama.

Marko: Baš to, da. Iznad palice stavio sam ti tipku X, a ostalo si kombiniram ovisno kako mi odgovara od igre do igre. Ja u principu nikad nisam mogao koristiti sve tipke na klasičnom kontroleru, tako da uz Access sad mogu pristupiti nekim igrama koje prije nisam mogao.

Zoran: Iz mog kratkog testiranja Access kontrolera iznenadilo koliko je ugodan za korištenje u nekim igrama, na primjer u Gran Turismu 7. Jedino ne vidim kako bi kontroler mogao olakšati igranje igara u kojima sam upravljaš kamerom. To se uvijek radi desnom palicom kontrolera, a ovdje imaš samo jednu koju ćeš iskoristiti za kretanje.

Marko: Neke igre jednostavno ne možeš igrati samo s Accessom, pogotovo ne one gdje intenzivno koristiš desnu palicu za kameru. Probao sam na primjer Star Trek: Bridge Commander za PS4 u kojemu je lijeva palica je za lijevu ruku, a desna palica je za desnu ruku; tako da je to nemoguće igrati bez dodatnog kontrolera.

No, zato je Gran Turismo 7 milina. Složio sam si tako da lijepo odmaram i vozim auto. Pogotovo kad mogu staviti opciju za tipka ostane uključena, tako da ju ne moram držati. To nekad koristim za gas. Kad aktiviraš tu tipku, kontroler registrira kao da je ona stalno pritisnuta dok ju ponovno ne stisneš. To je jako dobra stvar.

Zoan: Jesi li možda probao koristiti Access kontroler u kombinaciji sa standardnim DualSense kontrolerom?

Marko: Nisam sam igrao s dva kontrolera, ali sam dao prijatelju da vozi Gran Turismo i dok je on vozio ja sam njemu na Access kontroleru kočio. To kombiniranje je baš korisno kad trebaš dodatnu kontrolu, npr. kontrolu kamere drugom analognom palicom koju si maloprije spomenuo.

Zoran: Kako ti je izgledao proces spajanja Access kontrolera na konzolu? Koliko sam uspio vidjeti, u kutiji se ne dobiju detaljna uputstva i nisam primijetio dokumentaciju na hrvatskom jeziku. Je li ti proces spajanja kontrolera bio jasan i jednostavan?

Marko: Sve mi je odmah bilo jasno, ali ja sam inače osoba koja ne čita uputstva. Kad spojiš Access na konzolu, sve ti je nacrtano i jasno, uvjet je samo da razumiješ engleski kako bi znao što tražiš. Kasnije sam si non-stop podešavao komande i to je isto lako za odraditi.

Postavio sam si tri profila za različite igre, tako da si svaku mogu drugačije kontrolirati. To je isto jako dobra stvar kod ovog kontrolera. Za određenu igru mi treba jedan kontrolni profil, a za drugu igru neki drugi jer ne koriste sve igre jednake komande.

Zoran: Koliko je dugotrajan bio taj proces podešavanja Access kontrolera?

Marko: Dosta vremena je trajalo, ali zato što sam morao pronaći koja mi tipka odgovara za koju poziciju; kod mene je to miješano. Ja zbog svoje dijagnoze ne mogu koristiti puno više od tri tipke uz onu veliku okruglu u sredini.

Zato mi dobro dođu eksterni switchevi koje spojim na kontroler. Sreća pa ih imam jer se to kod nas ne prodaje, a uvijek je i upitno koliki je otpor kod pritiska na pojedini switch. Ja imam switch koji je jako osjetljiv – doslovno ga dodirneš i on je već stisnut. Rađen je tako da mogu upaliti kolica, podesiti brzinu i sl.

Zoran: Što ti je predstavljalo minus u korištenju Access kontrolera? Spomenuo si da ti na prvi pogled nije izgledalo kao da je dizajniran za tvoju dijagnozu.

Marko: Glomaznost kontrolera je meni najveći problem. Meni u ovom slučaju to ne odgovara koliko će odgovarati drugim osobama s drugačijim invaliditetom. Ja se moram bazirati na jednu ruku, a Access kontroler nije specifično zamišljen da mu se tipke pritišću jednim prstom nego da se mogu pritisnuti cijelim dlanom i sl. Da su tipke manje, jednom bih rukom mogao pokriti više njih. Ovako su mi ostale tipke predaleko, uhvatim samo tri do četiri tipke.

Zoran: Za koga bi onda ovaj kontroler mogao biti idealan po tvom mišljenju?

Marko: Idealan bi bio za ljude koji imaju tetraplegiju, tj. osobe koje ne mogu držati kontroler u šaci. Po onome što sam gledao u intervjuima za PlayStation Access, kontroler je rađen u suradnji upravo s ljudima koji boluju od tetraplegije. Vidi se to i po velikim tipkama jer tim igračima treba više prostora, oni ne mogu pritisnuti tipke prstima nego samo dlanom.

Također je za ljude koji mogu igrati koristeći obje ruke, ali im je motorika malo sporija. I naravno, za ljude koji imaju jednu ruku. U mom slučaju odgovaralo bi mi više nešto kompaktnije i preciznije.

Zoran: Imaš li možda nekakve želje za eventualnog nasljednika ovog kontrolera? Nekakve stvari za koje smatraš da su mogle biti bolje odrađene?

Marko: Ovo je jako dobar početak i PlayStation Access može obuhvatiti velik broj osoba s invaliditetom. Nemoguće je, naravno, osmisliti nešto što će svima odgovarati, ali ovako je dobro što su ponudili tipke koje se mogu mijenjati. Neke su strmije, neke malo glađe i sl.

Možda jednoga dana budemo imali takvu modularnost i za veličinu kontrolera, tako da uređaj pokrije još više različitih potreba. U svakom slučaju, pozitivno me iznenadilo koliko se gaming danas prilagođava za osobe s invaliditetom i nadam se da će se taj trend nastaviti u budućnosti.

Komentari (10)

  • 312AE

    04.01.2024 - 22:35

    Wow velike pohvale za ovaj intervju i recenziju od Marka. 🥰 Hvala i Marku i vama. 👍🏽👍🏽👍🏽 Ovaj kontroler je super stvar, često je ljudima s invaliditetom u prošlosti preostalo samo igranje strategija i možda Point and click avantura s mišom. Nadam se da bude Sony ovaj controller konzekventno supportal i dalje razvijal. Mislim da i konkurencija radi na svojim verzijama, u svakom slučaju plus za igrače ,koji koriste ovu vrstu kontrolera.

  • Spot pupa

    04.01.2024 - 23:31

    Drago mi je da je ispalo dobro s ovime. Stvarno treba biti zahvalan da možeš “normalne” stvari radit bez problema. Do najave izlaska ovog controllera nisam uopće razmišljao da pojedini ljudi ne mogu igrati igre ili mogu samo određene igre igrati. Super da im se olakšalo i nadam se da će se još unaprijediti controller s vremenom. 🤟🏻✌🏻🤞🏻

  • Dragan[MKD]

    04.01.2024 - 23:44

    Možda nabavite za Marko i Xbox Adaptive Controler, to će mu valjda bolje odgovarati, pa neka napravi još jedna recenzija.

  • vragec25cro

    05.01.2024 - 02:02

    Pa meni kaj nemam hendikep tipke su preblizu na ds4 i dual sense

  • Lazy

    05.01.2024 - 06:34

    Stvarno svaka pohvala za intervju/recenziju, Marko samo jako, a HCL hvala!

  • DjokaBA

    05.01.2024 - 08:32

    Ovo je za svaku pohvalu. Svaka cast Marko, nadam se da ces jos dugo godina uzivati u igranju.

  • Qu4dripl3gic

    05.01.2024 - 09:42

    Hvala Zoranu i Marko na recenziji, nisam imao proiliku isprovati kontroler ali mislim da je temelj za daljni razvoj ovakve vrste kontrolera dobro postavljen. Kao sto je Marko rekao tesko, zapravo nemoguće je napraviti kontroler koji svima odgovara jer svaka osoba s invaliditetom ima drugciju diagnozu i naučen način koistenja ruku. Zato mislim da bi u daljnjem razvoju trebao biti naglasak na sto vecoj modularnosti i dostupnosti switcheva gdje ce svatko moći oko te glavne baze sloziti sebi kontroler po mjeri. U svakom slučaju palac gore za Playststion i pohvale sto se ipak misli na igrače sa invaliditetom!!!

  • Daky_13

    05.01.2024 - 11:15

    Svi mi koji smo zdravi trebamo se svakodnevno zahvaljivati Bogu,jer sreća je samo zdravlje

  • Wolf359

    05.01.2024 - 12:35

    Lijepo je od Sonyja sto je izdao proizvod Za OSIje, i sam imam cerebralnu paralizu 90% i kontrakture u rukama, no mis i tastaturu koristim relativno normalno. Največi su mi problem igre gdje su potrebne brze reakcije brzo stiskanje nekih tipki poput zadnja 2 Tomb Ridera, precizna i pravovremwena skakanja poput onih u npr. Immortals Fenyx Rising, Force Unlished, Dark Souls nemoguče mi je igrati jer mi refleksi nisu tako brzi, vjerujem da nebi mogao ni God of War i sl. proizvođači igara bi zabravo trebali omogučiti da se u igrama mogu isključiti radnje koje zahtjevaju brzinu i preciznost (ne mislim tu na pucanje od strane igrača več upravo na kretanja što tvog lika što protivnika)!

  • Wolf359

    05.01.2024 - 12:36

    I tako da mi OSIji mnoge igre zbog invalidniteta (spore motorike i kontraktura ne možemo preči) 🙁

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?