HCL.HR

Gameri okruglog stola #02: Digitalni dio društvenih igara ili kako Marko ubija vrijeme na WC-u

Bruno Barkić, Erna Fučić 30.04.2017.   •   24 komentara


Osim na stolu poslije nedjeljnog ručka, društvene igre mogu se zaigrati i u digitalnom obliku. U novom članku Gamera okruglog stola otkrivamo vam gdje možete pronaći takve digitalne adaptacije.

scythe1

Itekako smo svjesni da je prosječni čitatelj HCL-a, nazovimo ga Marko, dobro informiran o tehnologiji današnjeg svijeta, bilo da je pripadnik PC tabora, u konzolaškom kampu ili je možda njeguje higijenu igranja na mobilnim platformama. Jedno je sigurno – Marko je mlad i najčešće dekintiran, stoga će se zaista morati zaljubiti preko ušiju u neku društvenu igru da bi ju otišao kupiti u fizičkom obliku. Upravo se zbog toga sve veći broj izdavača odlučuje na digitalne adaptacije svojih najvećih hitova.

Prosječnom gejmeru digitalne verzije boardgameova omogućuju solidnu zabavu sa socijalnom interakcijom približno jednakom kao u videoigrama. S druge strane može biti neki nasumični Rus s klasičnim problemom kontrole bijesa u slučaju da gubi; može biti neki računalno kontrolirani protivnik; a može biti i vaš najbolji frend koji živi dva kata ispod vas i baš mu se tu večer ne da penjati po stepenicama do vas. A zgrada nema lifta jer bi to bilo previše jednostavno za ovaj scenarij.

ticket to ride

Platforme za digitalne verzije boardgame sadržaja su različite te se pojavljuju kao aplikacije ili kao igre unutar internetskih preglednika. Ovom prilikom proći ćemo kroz nekoliko igara koje vam mogu barem djelomično ilustrirati svijet analognih društvenih igara. Prava stvar je ipak kad fizički postavite onu pločicu na stol, pogledate svog suparnika u oči i pratite kako polako kipti od bijesa jer ste mu upravo ukrali zadnjih pet bodova potrebnih za pobjedu.

iOS / Android aplikacije

Pioniri boardgaminga svakako su Catan i Ticket to Ride, društvene igre koje smo spominjali još u prošlom tekstu. Ukoliko želite lagani uvod u gejming ovog tipa, i to u igrama kompetitivne prirode, svakako ih preporučamo u njihovim digitalnim izdanjima za mobilne platforme. Još jedan pošten uvod u boardgaming je Splendor u kojem upravljate rudnicima dijamanata, te njihovom preprodajom nastojite zadobiti naklonost plemenitaša, a time i nadmoć u bodovima nad svojim suigračima.

catan

Ukoliko ste već upoznati s društvenim igrama poput Rizika, njegov suvremeni ‘nasljednik’ vam je Smallworld gdje se bez milosti borite svojim simpatičnim rasama sa posebnim moćima, no slučajnost ishoda pri bacanju kockice je posve reducirana, a naglasak na strategiju pojačan. Ako ste pak posve orijentirani timskoj igri, okušajte se u igri Pandemic u kojoj timom stručnjaka nastojite spriječiti globalnu pandemiju. Lovca na paranormalno možete utjeloviti u Elder Signu u kojem ćete morati preživjeti noć u muzeju i zatvarati portale mračnih sila. Ako samo želite kratku simpatičnu igru u dvoje tada se okušajte u Patchwork koji neodoljivo podsjeća na tetris, sa zapletom.

U svakom slučaju, aplikacija je pregršt, a dizajnom i mehanikama ne zaostaju za izgledom i mehanikama analognih društvenih igara. Najviše ćete izdvojiti četrdesetak kuna za te digitalne boardgame naslove, što i nije mnogo s obzirom na cijene fizičkih inačica igara.

Igre u internetskom pregledniku (browseru)

Među najpopularnijim, besplatnim, boardgaming odredištima je BoardGame Arena koja nudi preko 100 digitalnih društvenih igara, što suvremenih što klasičnih. Registracija je jednostavna, moguća putem Gmaila i Facebooka. Sustav igranja je vrlo intuitivan – odaberete željenu igru i ‘otvarate stol’ za druge igrače, bilo nasumične ljude ili vaše prijatelje. Imate svoj profil i gejmerske frendove zakačene, stoga igre mogu biti potpuno zatvorenog tipa. O svakoj ponuđenoj igri na boardgamig portalima moguće se informirati, pogledati pravila i popratni video, ili pak odigrati tutorial sa AI protivnikom. Također se možete uključiti u bilo koju igru i pratiti tijek mečeva ostalih igrača.

sword-and-sorcery

Dizajn BoardGame Arene je dvodimenzionalan, no to ne utječe na iskustvo igranja. Za početak svakako preporučamo Colt Express gdje sa bandom drugih kauboja pokušavate na vlaku natrpati džepove sa što više dijamanata i zlata, a usput i napuniti svoje suparnike šakom metaka. Proučite i simpatični Takenoko, u kojem upravljajući pandom žderete sve bambuse pred sobom ili vodite vrtlara koji ih nastoji uzgojiti. U bilo kojem slučaju pobjedu odnosi samo jedan igrač, obično ne na miran način. Također preporučamo vrlo jednostavnu igru u dvoje, Jaipur, u kojoj igrate kao trgovci na bliskom istoku, a za pobjedu morate prikupiti što više bodova svojom kolekcijom nakita, tkanine ili deva.

Spomenimo još da uz BoardGame Arenu valja istražiti i stranice poput Yucata, s jednako bogatom, no drugačijom paletom društvenih igara; te Boîte à Jeux. Relativno novi projekt online bordgejmanja je Tabletopia koja nudi trodimenzionalni dizajn uz više od 350 igara s upravljanjem pojedinim elementima kao u stvarnoj društvenoj igri na stolu. Tabletopia je još u fazi testiranja pa ima ponešto bugova, no interes korisnika za nju je velik te se njezini kreatori aktivno bave njenim usavršavanjem. Registrirati se možete putem Facebook-a, ili svojeg Steam računa, te odigrati zaista široki spektar igara. Ipak, ako želite neke igre probati s više igrača možda ćete morati izdvojiti do sedamdesetak kuna, ovisno za koji paket se odlučite. No, to je mala cijena za neograničeni pristup tolikoj riznici digitalnog boardgaminga.

Sve u svemu, suvremene društvene igre prihvatile su primat digitalne ere u kojoj živimo i hrabro krenule u korak sa industrijom računalnih igara. Kroz ove digitalne formate boardgaminga sigurno ćete dobiti početni uvid o toj domeni, a vrlo vjerojatno će vam postati i svojevrsne reference ako se odlučite za kupovinu prave društvene igre što svakako podržavamo jer ako ništa, kod klasičnih igara ipak vam neće ispaštati oči kao pred TV-om ili monitorom.

Komentari (24)

  • YeYa

    30.04.2017 - 15:26

    Jako zanimljiva tema, sve pohvale :)

  • karlod1997

    30.04.2017 - 15:27

    Po meni nema do igranja na ploči. Ne mogu se takve igre baš zamijenit, tj. prebacit u obliku neke aplikacije, po meni to nije to, jer užitak takvih igara je igrati sa ekipom uz ploču, kartice, likove, kockice ili ostale stvari koje dolaze uz igru.

    • Sonjo

      @karlod1997, 30.04.2017 - 15:38

      sve to stoji, i ja se osobno apsolutno slažem. nema do unboxinga i udisanja netom raspakiranih komponenti XP

      ali, ovi digitalni formati dosta pomažu kod izbora kupovine nove igre (s obzirom da su prosječne cifre 350-450kn, zna biti i više), a i dobre su za ubijat vrijeme dok si neznam bolestan, ili ak si privremeno na putu i daleko od svoje ekipe

      Tabletopia recimo ima dobru platformu zamišljenu i za dizajnere boardgameova, da mogu odmah virtualno playtestat i modificirat komponente, mehanizme itd što lakše

    • karlod1997

      @Sonjo, 30.04.2017 - 16:00

      Slažem se.

  • Kemet

    30.04.2017 - 15:55

    isto tako ne zaboravimo da se jos na steam-u nalazi tabletop simulator, za koji postoji pregršt dll-ova koje su radili ljudi u workshopu i potpuno su besplatni za download ali se zato mora izdvojiti 20-a eura za sam program

  • Dragan[MKD]

    30.04.2017 - 17:57

    Ticket to ride moze se reci da je idealna igra za pocetnike i ljudi koji zelje da upadnu u svjet board igara. Ovo je odlicna igra za sve ne-igraca sa jednostavnih pravila, sa lakocom moze se skuziti, nema nista komplicirano, slicna je ko Catan mozda i jednostavnija za igranje. Takodge i Carcassonne kao jednu dobru i zabavnu igru za pocetnike. Naravno ima i jednistavnih i kompliciranih board games, ovih tri su jako lagane i user friendly za sve uzraste, pa tako mozete igrati sa celom obitelj za vikend umjesto da buljite u mobitel.
    Nakon ovih 3 igara pocinjete da upadate duboko u svjet board gamova, i bez da skuzite pocinjate da planirate put za Spiel, Nemacka.
    Bas steta sto nema digitalnu verziju Scythe, jednu predivnu igru, sa dobar dizajn, koju svakako planiram kupiti kad se nadge nesto vise para.

    • Sonjo

      @Dragan[MKD], 30.04.2017 - 18:07

      digitalna verzija Scytha je na Tabletopii (naslovna slika 😉 ). preporucam.

    • Dragan[MKD]

      @Sonjo, 30.04.2017 - 18:31

      Radio je jadan poznati dizajner, ni sam znao da ima digitalna verzija hvala, takodge preporucujem Teramistika i Rush on Railroad za fanove.

  • Kosjenka

    30.04.2017 - 21:09

    Za puno toga nisam znala. Idem odmah isprobati Tabletopiu :). Tenks!

  • felja77

    01.05.2017 - 11:16

    Evo malo uvid u moj projekt. Dakle radim na drustvenoj igri koju moze istovremeno igrati do 12 igraca podjeljenih u cetiri klase(po 3 heroja od svake); Barbar, Wizard, Elf i Headhunter. Svaki od njih ima svoje prednosti i svaki je ovisan o vrsti oruzja koje koristi. Tabla ondnosno svijet ima za istražit i osvojit 13 kraljevstva od kojih svako ima po 6 kneževina(78 ukupno) a svaka kneževina je okružwna sa 6 putujucih polja što daje brojku od 468 polja. Igra krije 399 monstera niže klase i 30 megamonstera odnosno boseva. U igri postoji trenutno isceniranih cca 50 nagradnih questova, statični i putujuci trgovac, oruzar i kovac(Blacksmith) vojni tabor za kupovinu vojnih jedinica itd. O nagradnim karticama raznoraznih predmeta, oruzja i obrambenih predmeta(oklopi, kacige, štitovi) koji se mogu upgrejdat ne mogu ni pisat jel bi bilo naširoko. Pri osvajanju kraljevstva i kneževina postoje elementi za uzdizanje istih na više levele koji igracima donose vise zarade itd, itd. Osim borbe na puatolovnom kretanju mapom tu su borbe na takticke poteze između dva ili vise kraljevstva te kooperativni djelovi gdje se vise igraca mogu udruziti i boriti peotiv megamonstera u za to predviđenim arenama.

    • Sonjo

      @felja77, 01.05.2017 - 13:42

      vidim da je u ovo uloženo dosta razmišljanja i truda. i matematike. pa me zanima, kako si baš došao na broj – 12 igrača? na koji način bi se odvijao pojedini turn za svakog igrača, od čega bi se sačinjavao? koliko misliš da bi trajala, tj, zamišljaš li ju kao kampanju? i na kraju, koje si do sad duštvene igre zaigrao, i koje su ti omiljene so far?

    • felja77

      @Sonjo, 01.05.2017 - 15:48

      Pokušat cu odgovoriti redom. 12 igrača mi je nekako optimalno zadovoljavajuća brojka za boardgame. Ispunjava neku kvotu različitosti pojedinog klasnog heroja a opet s druge strane više od tog bi stvorilo pretjeranu gužvu oko igraće table. Već i pomisao da imamo aktivnih svih dvanaest igrača stvara nam sliku dobre gužve i stvarno velikog stola oko kojeg bi svi posjedali. Naravno igru može igrati i već samo dva igrača ali 6 dobrih frendova od kojih niti jedan neće sabotirati ugođaj je pun pogodak. O turnovima ima se isto štošta reći jer ovisi koji potez odigravamo..klasični je na bacanje kockica i kretanje naše figurice po putujućim poljima u smjeru koji nam je ciljan iz nekog razloga..uz potez koji najavljujemo kada se radi o opsadi ili obrani ili ulaska u polje same borbe i turn u samoj fazi borbe kada je fokus na neko vrijeme usmjeren na igrača koji se bori protiv drugog ili nekog monstera iz igre. da moram napomenuti da je u igri sve randomirano od vlastitog startnog polja svakog pojedinog igrača do količine i pozicioniranja samih monstera po cijeloj karti svijeta kao i trap polja i nagradnih polja..ovo sve se obavlja u pripremnom dijelu igre prije prvog pustolovnog poteza.

    • felja77

      @felja77, 01.05.2017 - 15:55

      Da zamišljam je više kao kampanju ali sa asortimanom i mogućnostima koje bi ova igra imala u glavi imam još podosta modova koji bi odskakali od glavne kampanje. Ne mogu procijeniti koliko bi jedna igra trajala jer utječe koliko i sreća toliko i strateški pametni i unaprijed promišljeni potezi pojedinog igrača, ali računam na nekih cca 5 sati zabave u kampanji

  • felja77

    01.05.2017 - 16:05

    U igri bi definitivno igrač birao na svoju incijativu hoće li biti neustrašiv i moćan heroj lutalica koji gazi sve pred sobom nabildavajući samo sebe i stvarajući hordu vojske koja sve pustoši pred sobom(nešto poput Conana) ili moćan vladar koji na poteze uzdiže svoje kraljevsto i osvaja susjedno proširujući granice.

    • felja77

      @felja77, 01.05.2017 - 16:08

      ovaj komentar je trebao ići u podkomentar na već moju otvorenu temu sorry 😛

    • Sonjo

      @felja77, 01.05.2017 - 18:48

      zaista bogati koncept! pozabavi se projektom, i možda se čak odvažiš u neku kickstarter kampanju? to je danas jako popularno i uspješno u boardgaming svijetu, te je dalo život mnogim kvalitetnim i cijenjenim igrama.

    • felja77

      @Sonjo, 01.05.2017 - 19:06

      Pa eto ovdje sam se oglasio pomalo iz razloga da nađem istomišljenike. Cijeli koncept i ideja je u fazi završavanja pravila i izvedbe, no ono što me muči kako dalje. Vjerojatno trebam crtača i grafičkog dizajnera(ja sam nešto probao na corell drawu ali to su većinom ukradene fotke na netu obrađene u programu). Kome se predstaviti za neku probnu izvedbu i općenito pogurati projekt do publike. Eto nadam se i radujem nekim odgovorima kroz Nedjelje koje dolaze :)

    • SlanaBanana

      @felja77, 01.05.2017 - 20:52

      Sve što se od tebe kao dizajnera igre očekuje je razraditi do kraja mehanike igre i napisati kvalitetna pravila. što se tiče vizualnog djela imaš potpunu slobodu posuđivanja i “krađe” fotki sa neta. Ako nađeš jednoga dana izdavača oni če se pobrinut oko grafičkog dizajna, ili putem svojeg tima ili preko nekoga freelancera. Njima su jedino bitne mehanike i način na koji igra funkcionira. E sad kome prezentirat svoju ideju.. fizički, na boardgaming konvenciji u Essenu, ili bilo kojoj manjoj konvenciji po europi. Naravno prije toga moraš kontaktirat izdavače i dogovorit sastanak sa istima. A koji je izdavač najbolji za tvoju igru, morat češ proučit sam, preporučam ti stranicu boardgamegeek, di ćeš nač igre slične svojoj i vidjet koji izdavači bi mogli imat interes.

    • felja77

      @SlanaBanana, 01.05.2017 - 23:07

      hvala SlanaBanana na ovim smjernicama i uputama..još jedno pitanje ako mislim zainteresirati nekog izdavača taj bi trebao biti upućen u cijeli koncept, na koji način zapravo tada štitim ideju?

    • SlanaBanana

      @felja77, 02.05.2017 - 17:12

      Upravo na ovaj način 😀 Javno predstavis svoju ideju, na bilo kakvom forumu (na board game geeku imas i cjeli forum za pronalazak playtestera , ili barem za smislenu kritiku igre), portalu itd. Jer ako i dode do neke krade (a sanse za to su 1:1 000 000), to je tvoj savrseni dokaz. Al nemas uopce straha, te stvari se ne dogadaju u boardgame industriji, nikada. U prilog tomu ide i sto su svi izdavaci zapravo jako sitne ribe i jedna tuzba zbog krade bi im unistila cjeli biznis i nitko ti nije lud da se upusta u takav rizik. E sad , jos bi ti samo jednu stvar napomenuo, a to je da ti ne mozes polagat autorska prava na mehanike, jer ih se ne moze zastititi. Kao npr. tvoja igra, koja isto ima mehanike vec videne u drugim igrama, tako isto netko moze posudit neku mehniku od tebe za svoju igru, jer zakonska zabrana za to ne postoji. Naravno ako netko od rijeci do rijeci ide prepisati tvoja pravila i nazvat to svojom igrom, to mu nece proc. Sve u svemu, straha nemas, jer ti je ovo jedna jako sigurna i prijateljski nastrojena industrija (barem za sada) i nece te nitko nikad pokrast, cak niti izdavac. Neces dozivjet da ti netko odbije ideju i onda za pola godine vidis kako izdaju tvoj igru, al bez tvog imena na kutiji.

  • Matata

    01.05.2017 - 17:08

    Pozdrav ekipa. Super mi je za vidjet da je netko pokrenuo pisanje članaka o meni trenutno najdražoj preokupaciji – društvenim igrama. Mislim da nam svima s vremena na vrijeme dobro dođe malo opuštanja od naših virtualnih ljubimaca. Zato mi se malo čini da je ova tema s digitalnim verzijama društvenih igara malo fulana, jer cilj društvenih, iliti stolnih igara kako kome draže, je upravo u igranju s frendovima uživo, i da se oči malo odmore od gledanja u ekrane i mobitele. Kod nas ovdje u Splitu u Infozoni ima svih ovih hitova, a i više, a jednako tako sam vidio da ima i u Zagrebu u udruzi Igranje, u Zadru u udruzi Zeleni Plamen, u Puli u Zaigranoj Kozi i u Klubu Atlas iz Osijeka. Tako da mislim da je bilo bolje da se igrače informiralo gdje se mogu okupiti, zaigrati i isprobati nešto uživo, nego da si nađu još jednu zanimaciju za ubijat oči. Ja bi eventualno na samom kraju bio spomenuo i za digitalnu opciju. Mislim da nam je svima preko glave već i mobitela i ekrana od kompova.

    • Sonjo

      @Matata, 01.05.2017 - 18:41

      Gameri okruglog stola se deklariraju kao nezavisna grupacija boardgaming entuzijasta, te kao što je već navedeno ispod nekih komentara na prethodnom, uvodnom članku, na hcl-u gostujemo sa ciljem informiranja čitatelja o boardgameovima.

      upravo u skladu s time su odabrane dosadašnje i predstojeće teme, a digitalizacija je u današnjem svijetu ipak toliko prisutna da ju je nemoguće zaobići kao temu. nadalje, osobnog sam mišljenja da digitalizacija boardgameova nipošto nije loša stvar – omogućuje uvid u igre prije odluke o kupovini (štednja), i održava aspekt socijalizacije, makar virtualno, u slučaju razdvojenosti od svoje bazične gaming ekipe (što u današnjem svijetu mnogima možda i omogućava još jedan oblik kontakta sa rodnim gradom i prijateljima).

      što se tiče organizacija i evenata koje si spomenuo, radi profesionalizma se prema uputama hcl-a nećemo baviti promocijama i reklamiranjem.

    • Matata

      @Sonjo, 01.05.2017 - 22:51

      Ma sve 5 ekipa po tom pitanju, mislia san da se samo spomenu čisto informativno i udruge u Hrvatskoj koje svojim radom direktno rade na promociji društvenih igara na terenu. Isto kao što su se spomenule ove internetske stranice, a koje bogme zarade lijepu cifru. Jer ne čini se čitateljima baš neka usluga ako ih se informira o stranicama koje moraju plaćati, a nekima je možda u susjedstvu neka ekipa koja organizira druženja i igranja, a da oni za to ni ne znaju. A i kolko san upućen u rad ovih udruga, one su sve odreda neprofitne i ono malo zarade što im dođe direktno ide na zajednicu i nabavke novih igara za posjetitelje. Plus uživo je uvijek bolje kod ovakvih igara, zato su i tu.

    • Sonjo

      @Matata, 01.05.2017 - 23:26

      spomenute stranice su većinski besplatne za opći puk, a aplikacije imaju simbolične cijene jer se ipak mora platiti i nagraditi rad programera. nadalje, ukoliko se netko odluči konkretnije aktivirati na bilokojoj od stranica, opet za simboličnu cifru otključava samo određene povlastice koje uglavnom nemaju pretjerane veze sa gameplayem (turniri, privilegije u testiranju novih igara itd.).
      ponavljam, gostovanje Gamera okruglog stola na hclu se temelji isključivo na informiranju čitatelja o društvenim igrama. zaključno, s obzirom da si se potrudio navesti organizacije, više nemam ništa za dodati na tu temu.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!