Pošto se mnogi od Vas ne snalaze u našoj krasnoj birokraciji i zakonima odlučio sam napraviti ovu temu koja će biti redovno ažurirana s novim pravima, jer ne stane sve u jedan post i jedan dan
Sva ova prava možete potražiti u zakonima:
Zakon o zaštiti potrošača
Zakon o obveznim odnosima
Zakon o trgovini
Ukoliko zapnete i trebate pomoć pitajte.
Krenuti ću s "gorućim" problemom za one koji se boje otvarati svoje računalo radi:
1.
Naljepnica ≠ garancijaMnogi od Vas imaju problema s nadogradnjom ili samim održavanjem računala poradi naljepnice na kučištu za koju Vam je rečeno da je garancija i da se garancija gubi njezinim skidanjem - lažu!
- Prema zakonu o zaštiti potrošača svaki dio koji ste kupili ima zasebno garanciju
- Naljepnica ne predstavlja garanciju nego besplatnu dijagnostiku u slučaju kvara
- Naljepnica također dokazuje ako je nešto nepravilno napravljeno (krivo stavljen cooler pa dolazi do pregrijavanja, krivo postavljeni konektori PSUa u neku od komponenta pa ona pregori) i to isključivo Vašom krivnjom
Znači Vi imate garanciju na SVAKI dio zasebno (npr. CPU 3 godine, MBO 2 godine, GPU 3 godine i itd...) i nitko Vam to ne može oduzeti. Naljepnica je samo mjera opreza, jer na garanciji Vam piše za što se garancija podrazumijeva, a što se ne priznaje pod garanciju (oštećenje, nepravilno rukovanje i itd...).
2. U slučaju
gubitka garantnog lista u RH vrijedi isključivo i samo
RAČUN što znači da Vam ne treba ni garantni list. Garantni list sa svojim pravima, ali i obvezama imate pravo zatražiti! Jednako tako imate pravo tražiti KOPIJU RAČUNA u slučaju da ste račun izgubili!
- Kopiju računa tražite u dućanu u kojem ste kupili sporan predmet. Uz to uvijek navedite trgovcu okvirno cijenu i datum kupnje i što ste sve kupili.
- Sve što se pokvarilo pod garancijom možete nositi/slati direktno u ovlašteni servis ili u prodavaonicu gdje ste sporan predmet kupili! Trgovac je dužan uzeti od Vas predmet koji Vam je prodao i o svom trošku ga poslati i vratiti sa servisa!
3.
Servisi i popravci. U jamstvenom roku, vjerujem svi znate, imate pravo na besplatan popravak uređaja koji je sporan, no ima tu još puno prava:
- U slučaju "manjeg" popravka Vaš jamstveni rok se PRODUŽUJE za vrijeme koje je provedeno u servisu!
- U slučaju nemogućnosti popravka imate pravo na povrat novca ili zamjenu za sporan predmet.
- Ako ste dobilo NOVI uređaj pošto sporan uređaj nije bio "popravljiv" jamstveni rok kreće ispočetka! Što znači da dobivate novi uređaj i garanciju na njega! Garancija se NE "nastavlja" kako to neki žele predočiti!
- Ako je zamijenjen ili bitno popravljen samo neki dio stvari, jamstveni rok počinje teći ponovno samo za taj dio.
Par primjera:
Grafička kartica ima garanciju 2godine i kupljena je 1.1.2015. godine. U servis je otišla 10.02.2015. godine i vraćena je 20.02.2015. što znači da Vam garancija sada vrijedi do 11.01.2017. umjesto 1.1.2017.
Tipkovnica ima garanciju 2 godine i kupljena je 1.1.2014. godine (garancija joj vrijedi do 1.1.2016.) i odlazi na servis 15.02.2015. gdje se utvrđuje kako se kvar ne može otkloniti i kupac dobiva novu tipkovnicu! Garancija za novu tipkovnicu je 2 godine od datuma kada su je iz servisa isporučili kupcu 15.02.2015.-15.02.2017.
Kućište (jamstvo 3 godine, kupljeno 1.1.2015.) odlazi na popravak poradi jednog ventilatora koji je vrisnuo u jamstvenom roku 1.3.2015.
Kućište se vraća 15.3.2015. s novim ventilatorom.
Znači kućištu se garancija nastavlja uz produženje od 14 dana koliko je boravilo na servisu 15.1.2018.
Ventilato dobiva potpuno novu garanciju u roku od 3 godine 15.3.2015.-15.3.2018.
Ovo je početak. Pišite o svojim problemima, nedoumicama, pa će se lista nadopunjavati. Sve nepravilnosti možete prijaviti na
Ministarsvo gospodarstva jer je Državni inspektorat ukinut. Javiti će Vam se kroz 2-3 mjeseca. Jedini problem je što u RH ne postoji odredba u kaznenom zakonu koja će trgovca kazniti u slučaju oštećivanja kupca. No svima njima je stalo do svog ugleda i vjerujte mi poznavanje svojih prava (uz prijetnju prijavom ministarstvu i malo vaše upornosti) rješava sve probleme u 99% slučajeva!
Evo jedna stara informacija, no da ju imamo pismeno.
Od 01.05.2015. godine je odzvonilo mobilnim operaterima zaključavanje mobilnih uređaja.- ]Po novom pravilniku svaka osoba koja je kupila mobitel na pretplatu ima pravo BESPLATNO u bilo koje doba zatražiti dekodiranje/otključavanje mobilnog uređaja koje se mora izvršiti u roku od 15 dana.
- Prije se to isto moglo, ali isključivo nakon isteka ugovorne obveze, odnosno 12 ili 24 mjeseca.
- Za vlasnike mobitela na bonove sve je ostalo po starom. Dakle godinu dana od kupnje uz predočenje računa možete besplatno otključati svoj uređaj.
Ovo sve navedeno vrijedi samo ako uređaj donesete u ovlašteni centar, odnosno u centar mobilnog operatera od kojeg ste kupili mobilni uređaj.
Uz napomenu da to ne mora biti i onaj centar u kojem ste Vi kupili svoj uređaj.