Sniper Elite 3

Renato Pedišić

Zadnji punokrvni Sniper Elite igrali smo 2012. godine u obliku igre Sniper Elite V2. Od tada je Rebellion na tržište izbacio još dvije Sniper Elite: Nazi Zombie Army spin-off igre koje su doživjele relativno zapažen uspjeh. No, i gaming laiku je očito bilo da su te dvije igre, unatoč zadovoljavajućoj razini kvalitete, stvorene tek da „popune prazninu“, odnosno da daju vremena (i novca) Rebellionu kako bi izradio najbolji mogući, pravi Sniper Elite naslov.

Takav nam se manifestirao u obliku Sniper Elitea 3, igre koja možda ne donosi pregršt novina u serijal, ali osnovnu formulu definitivno dovodi do točke savršenstva.

Kao što sam već ranije napisao, Sniper Elite 3 ne diči se novim stvarima koje donosi u serijal jer ako izuzmemo drugačije mjesto odvijanja radnje, radikalnih novosti zapravo nema. Takvo što nije najbolje leglo igračima koji su očekivali nešto novo od Rebelliona, ali druga skupina gamera s okom za detalje pronašla je osvježenje u već poznatom konceptu.

Ono se vrlo jasno očituje kroz poboljšanje svih elemenata gameplaya, zamjetno bolju grafiku i zvuk, povećanu težinu prolaska misije, inteligentno osmišljene zadatke te kroz znatno bolji multiplayer i dodatne kooperativne, odnosno singleplayer modove.

Što se tiče poboljšanja gameplaya, ne samo da je njegova ukupna kvaliteta dignuta letvicu više, već je u Sniper Eliteu 3 napravljen oštar zaokret ka stealthu u odnosu na njegova prethodnika. Šuljanje i potiho eliminiranje neprijatelja se zato izričito preporučuje jer unatoč manjku neke zapaženije inteligencije Hitlerovih afričkih trupa, njihova brojnost može vam stvoriti ozbiljne probleme.

Nažalost, ta brojnost možda je jedini adut neprijatelja, budući da im je umjetna inteligencija dosta nezadovoljavajuća za jednu igru orijentiranu na stealth. Laž bi bila reći kako ne predstavljaju nikakav izazov, ali prebrzo odustajanje od potjere, njihovo ponašanje kao da se ništa nije dogodilo dok koračaju po truplima i ćoravost pri primjećivanju vaših kretnji nisu im na čast.

Ipak, da im je IQ nešto veći isto im ne bi bilo pomoći jer i dalje ste vi „Duh pustinje“, nadmoćni vojnik koji kombinacijom zamki, korištenja povoljnog terena i ubojitog arsenala može nadvladati sve što mu se suprotstavi. Upravo se u tome krije čar ovoga naslova koji daje toliko snažan osjećaj postignuća da će vas bez problema zadržati 12 do 15 sati uz singleplayer kampanju, odnosno barem još toliko uz kooperativne i kompetitivne multiplayer modove.

U potonjima izazov koji Sniper Elite 3 pruža drastično raste zbog uvježbanih protivnika. Dobar trening bit će vam postavljanje težine singleplayer kampanje barem na „Marksman“ postavku, kako bi vaš prolazak bio što izazovniji, a k tome i autentičniji. Upravo ćete na toj razini (i onima naviše) trebati itekako paziti na efikasno korištenje zamki, odnosno na situacije u kojima će vaš pucanj biti gotovo neprimjetan što će omogućiti uspješno premještanje s točke otkud je metak ispaljen.

Dok vas ne otkriju s najvećim ćete guštom rješavati neprijatelje njihova života, što je uz X-Ray Killcam ionako posebna poslastica svake Sniper Elite igre. Napredan killcam dodan je u ovome naslovu i za vozila svih vrsta, a iako dobar pogodak daje lijepu animaciju, užitak demoliranja tenkova i kamiona nije na razini. Razlog tomu je činjenica da za uništiti vozilo treba po nekoliko metaka i to isključivo iz snajpera u točno određeno mjesto, a osim što je takve podvige teško izvesti (pogotovo kada je vozilo u pokretu), nadasve je i dosadno. Opaliti projektil iz Panzerfausta opet ne daje zadovoljavajuć rezultat jer na tenk trebate potrošiti barem dva takva projektila, iako je samo ime oružja u doslovnom prijevodu „Tenkovska šaka“ za koju je očekivati da može „u šutu“ probiti tu oklopom obloženu grdosiju.

No, vratimo se svi skupa malo unatrag kako bismo se prisjetili zašto se Karl Fairburne, naš standardni protagonist Sniper Elite igara, uopće našao u Africi? Pa, u ovoj igri njegov je glavni cilj zaustaviti zlog generala Vahlena u tajnom planu koji bi mogao promijeniti tijek rata. Činjenica da sam pri pisanju prethodne rečenice tri puta zaspao pojašnjava vam kako u priču nije uloženo više od pet minuta pravoga posla, odnosno kako je Rebellion ponovno odustao od pokušaja da fabulu učini centralnim dijelom jedne od svojih Sniper Elite igara. Priča je tu samo da posluži kao razlog zašto se Fairburne našao u Africi jer „Afriku voli cili svit“.

A zašto je i ne voljeti? Krajolici u igri su uistinu prekrasni, a na velikim mapama ima mnoštvo toga za istražiti pa vam kretanje po pustinji nikada neće biti dosadno. Osim toga, nećete umoriti svoje oči gledajući u sivilo kakvo se moglo vidjeti u Sniper Eliteu V2 jer je Sniper Elite 3 prepun boja i sigurno ima jedan od najšarenijih prikaza pustinje uopće – toliko šaren da će vam se na prvu učiniti da nešto nije u redu s vašim monitorom, a na drugu da nešto stvarno nije u redu s manjkom boja u igrama današnjice.

Jedino što mi je nedostajalo u prikazu pustinje su raznolike životinje, ali vjerujem kako se njihov nestanak može lako povezati sa zaglušujućom rikom njemačkih topova i plačem talijanskih vojnika kako im je sve teško u životu. I upravo mi se to možda najviše sviđa kod ovoga naslova – taj prikaz Talijana i Nijemaca kao dva oprečna pola koja su ujedinjena u misiji za svjetsku dominaciju.

Talijani su lijeni, plačljivi, žale se, ali posjeduju nekakav smisao za humor, a Nijemci su hladni, ozbiljni i stručni s jasno zadanim ciljevima u životu. No, što više vremena potrošite prisluškujući razgovore jednih i drugih to će vam teže biti ubiti ih za prolazak dalje, a tek kada nabasate na pisma kući tih nesretnika koji su se našli u vrtlogu rata u stranoj zemlji, shvatit ćete kako ima nešto više u povijesti od onoga što piše u udžbenicima za osnovnu školu.

Zadaci koje ćete dobiti u osam misija kampanje dosta su raznoliki i izazovni, a variraju od tihog praćenja mete, preko infiltracije u srednjovjekovnu utvrdu do rađenja kaosa na dobro čuvanom aerodromu. Uz nekoliko opcionalnih zadataka po svakoj misiji te par tajni za otključavanje, igra vam teško može dosaditi, bez obzira što ćete osnovu gameplaya znati već nakon nekoliko odigranih sati.

Dosaditi vam neće ni pet kompetitivnih multiplayer modova, kao ni kooperativni prolazak kampanje, odnosno survival mod u kojemu se vi i kolega morate boriti protiv nadolazećih neprijateljskih trupa. Sve u svemu, recept za mrežnu zabavu je zagarantiran, a iznenadila me i fina popunjenost servera, koja je možda tek posljedica ljetne suše i manjka igara, a možda ipak kvalitete mrežnog snajperskog napucavanja koju su ljudi prepoznali u ovome naslovu.

Prije spomenutu lijepu grafiku prati odlična optimizacija koja omogućava stabilan framerate na grafičkim postavkama prikladnim jačini osobnog računala. Valja pohvaliti Rebellion na tome što broj FPS-a ne pada ni kada je akcija napeta, a neprijatelji padaju kao pokošeni.

Njihovo padanje popraćeno je malo čudim ragdoll efektom o kojemu je Igor već govorio u svom gameplay komentaru igre, a to vam u prevedenome znači kako tijela padaju na tlo na malo čudnjikav način. U teoriji bi taj efekt trebao biti sasvim realan, ali u praksi ne funkcionira najbolje. Takvo što se događalo i u V2, no tamo se tijela neprijatelja nisu baš mogla „prelomiti“ metkom pa čudne pozicije trupala nisu bile tako očite.

Prelamanje tjelesa odnosi se na to da se u SE3 kosti neprijatelja mogu vrlo lako slomiti preciznim upućivanjem metka, što jako dobro pokazuje još detaljniji X-Ray Killcam. Primjerice, ako metak prođe kroz podlaktice vašeg neprijatelja one će se polomiti što će rezultirati zabavnom animacijom i još zabavnijim, iako čudnovatim padom onesposobljenog neprijatelja.

Takve ćete dobro pozicionirane hice ipak moći ispaliti tek u određenim trenucima kada vas neprijatelji neće moći čuti, što je odlično uključivanje ambijentalnih zvukova u listu krucijalnih gameplay elemenata. Rika topova, rad motora aviona, pokvareni generatori pa čak i oluje ići će vam na ruku kada treba ispaliti hitac na velikoj udaljenosti, a da pri tom ne smijete riskirati otkrivanje pozicije.

Ako još niste, pogledajte kako to izgleda kada nacisti zaplešu moonwalk dok Igor prelazi i komentira jedan dio treće misije.

Kada već hvalim Rebellion, valjalo bi ih pohvaliti i na brzini učitavanja misija, odnosno na tome da su loading vremena iznimno kratka u usporedbi s veličinom mape koja se učitava. Naime, loading je toliko kratak da nažalost nikada nisam uspio do kraja pročitati informativne stripiće priložene na loading ekranu, radi čega mi je vrlo žao, budući da je ono što sam uspio uhvatiti bilo vrlo dobro nacrtano, ali i vrlo simpatično i smiješno.

Što se tiče bugova, sada o njima ne bi trebalo biti riječi. U startu ih je ionako bilo relativno malo, a nekoliko dana prije pisanja ove recenzije stigao je veliki patch od 2.5GB kojim je popravljen veliki dio tih problema. Pohvalno je to što Rebellion ulaže veliki trud da uz pomoć igraće zajednice riješi sve probleme pa ta velika zakrpa nije ni prva (a možda ni zadnja) pomoć besprijekornom funkcioniranju svih elemenata.

Summa summarum, Sniper Elite 3 uspio je usavršiti formulu svojega prethodnika, ali pri tom nije donio ništa novo u serijal. To ipak ne bi trebalo smetati fanovima serijala, kojih bi sada moglo biti i više radi većeg fokusa na stealth u ovoj afričkoj avanturi.

Drugi svjetski rat se polako (rekao bih puževim korakom) vraća na velika vrata gaming scene, ali za sada pored Sniper Elite serijala nema nekih zvučnijih imena pa ako volite to razdoblje povijesti ova je igra nešto što definitivno trebate probati. Ako vas uspije privući, a lako je moguće da hoće, ponudit će vam jednu dugotrajnu avanturu koja će na kraju u potpunosti biti vrijedna 40 eura kojih trebate izdvojiti za nju.

VIDEO RECENZIJA – Je li Sniper Elite 3 zaokupirao pažnju gamera jer zbog ljetne suše ionako nemamo ništa drugo za igrati ili se zapravo radi o dobroj igri? Evo kako mi to vidimo.

78 Naša ocjena
  • izazovnost