HCL.HR

RETRO DOZA #270: Arx Fatalis – podzemno puzanje

Gregor Stojev 06.05.2018.   •   9 komentara   •   Retro gaming


Sjećate se Arx Fatalisa? Izlazak paralelno uz TES 3: Morrowind nije mu pomogao no svima koji su je zaigrali igra je ostala u pamćenju. To je zvučno ime nekada kružilo po naslovnicama gaming časopisa, a mi se danas prisjećamo o čemu se tu radilo.

Što dobijete kada spojite The Elder Scrolls, Deus Ex i Thief? Zasigurno bi bilo dosta mogućih kombinacija, no barem jedno dijete takvih roditelja mogao bi biti Arx Fatalis, RPG iz prvoga lica izdan 2002. godine za PC te 2004. za Xbox u Europi.

Inspiriran Ultima Underwordlom iz 1992. godine, izvorno je trebao biti njegov treći nastavak. Međutim, do toga nije došlo jer developeri nisu pristali na uvjete vlasnika Ultima serijala – Electronic Artsa. Potom su uslijedile poteškoće pronalaska izdavača dok napokon JoWood Productions (Gothic) nije uletio kako bi Arx Fatalis spasio od utapanja.

No na nesreću ove igre 2002. godine je također stigao i Bethesdin The Elders Scrolls 3: Morrowind koji je tada bio nenormalno velik i otvoren s brdo sadržaja, stoga nije teško shvatiti kako je mnogima Arx Fatalis već tada bio stvar prošlosti.

Premda na prvi opis zvuče kao relativno ista stvar, Arx Fatalis je ipak imao par ideja s kojima se istaknuo. Za početak, čitava stvar se odvija u svijetu u kojem sunce trune, a samim time se sva bića povlače u podzemlje. Upravo zbog toga se sve odvija u pećinama i tamnicama, što je Arx Fatalis donekle činilo i tzv. dungeon crawlerom.

Kroz igru su se mješale različite gameplay ideje poput stealtha, magije, slobode kretanja i zadataka koji su se mogli rješavati s drugačijim ishodima, a sve je to zapravo više nalikovalo na Deus Ex ili Thief nego jednom Elder Scrollsu. Možda najzanimljivije je što Arx nije težio klasičnom sustavu dijaloga s “dobrim i zlim” načinima postupanja koji nam inače diktiraju moguće izbore, već se sve baziralo na konceptu da igračeve radnje imaju neke posljedice. Tu mu je također pomogao i ranije spomenuti sustav magije koji se koristio “gestama”, odnosno specifičnim potezima miša s kojim bi igrači “crtali” rune.

Kako prilikom borbe ne bi posvuda švrljali one su se mogle unaprijed pripremiti i čuvati za ključne trenutke. Tako je barem bilo što se tiče originalne PC verzije jer se taj sustav iz očitih razloga za Xbox verziju malo pojednostavio, a šnitu Xbox gameplaya možete pogledati u videu ispod.

Iako je Arx Fatalis primao pozitivne kritike po izlasku svejedno je na kraju završio u minusu. To doduše nije obeshrabrilo developere da krenu s izradom dvojke, ovoga puta na popularnom Source Engineu. Nažalost, zbog slabe prodaje prve igre opet je bilo problematično naći izdavača, no tu je u priču ušao Ubisoft kako bi preuzeo projekt te od njega u 2006. godini stvorio Dark Messiah of Might and Magic. Samim time od Arxa baš i nije nastao neki veliki serijal budući da se stopio s velikim divom industrije, ali nije li ponekad tako možda i bolje?

Označeno sa: ,

Komentari (9)

  • Iskramor

    06.05.2018 - 11:25

    Kad je arkane studio zaista bio dobar

    • Lovac

      @Iskramor, 06.05.2018 - 12:29

      A što im danas fali (Dishonored, Prey)?

    • Hellblazer

      @Lovac, 06.05.2018 - 15:29

      Baš to sam i ja htio pitati.

    • Iskramor

      @Lovac, 06.05.2018 - 18:14

      Dishonored igra ima krizu indentiteta.Prey previse podsjeca na igru sa tvoje profilne.

    • Lovac

      @Iskramor, 08.05.2018 - 18:20

      Prey je SS tribute, to su i sami rekli. Puno ljudi SS2 nije nikad igralo jer je igra stara tako da ne vidim zašto je to minus. No Dishonored je čisto dobra immersive/stealth igra u steampunk svijetu. Dok gledaš ni Arx Fatalis nije u ono vrijeme bio nešto neviđeno/original. Oni su zapravo dobar studio koji radi igre na “leđima” nekih od najboljih naslova ikada, što uopće nije loše budući da su im igre uvijek bile jako dobre.

    • Iskramor

      @Lovac, 08.05.2018 - 18:45

      Da ali je radikalno drugaciji od prvog preya… Ne igrati ss jer je star nema nikakvog smisla….Kao sto rekoh dishonored pati od krize identiteta ne zna da li je AAA akcija sa stealth elementima ili je hardcore stealth nego mjesa obe stvari i krrajnji rezultat je srednja zalost. SS bioshock je dobra alternativa prey-u a thief je dobra alternativa dishonoredu oism zadnjeg dijela njega ne diram ni stapom od 7 metara.

    • Lovac

      @Iskramor, 09.05.2018 - 21:02

      To je jedini igrin pravi problem, što se zove Prey. Htjeli su valjda iskoristiti licencu za promociju, međutim pucali si u stopalo jer je dobar dio zajednice očekivao vezu s prvom igrom (iako su rekli da je ovo reboot, igra za sebe).

    • Mogvaj

      @Iskramor, 14.05.2018 - 12:19

      dishonored nikad nije bio hardcore stealth igra

  • vlatko2003

    06.05.2018 - 12:57

    odlicna

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?