HCL.HR

Veliki šok za proizvođače igara: uvodi se naplata po broju instalacija igara s popularnim Unity Engineom

Zoran Žalac 13.09.2023.   •   17 komentara


Tvrtka Unity navukla je na sebe bijes developera igara nakon najave da prelazi na novi način naplaćivanja za korištenje svog Unity Enginea.

Jučer je tvrtka Unity, zaslužna za često korištene Unity Engine alate, potresla cijelu industriju videoigara. Iz Unityja su najavili kako od 2024. godine kreću u drugačiju naplatu korištenja svog Unity Enginea. Umjesto da proizvođačima i izdavačima igara uzimaju određeni postotak provizije na svaku prodanu kopiju igre, kako to rade svi drugi u industriji igara, u Unityju su odlučili da će uzimati naknadu po svakoj instalaciji igre.

Ovo bi se odnosilo na sve nove, ali i stare igre koje koriste Unity Engine. Također bi obuhvaćalo i besplatne igre te instaliranje demo verzija, pa čak i ilegalno nabavljenih kopija.

Ideja je ta da bi Unity uzimao 20 centi (0,20$) za svako instaliranje igre nakon što developer od nje zaradi 200 tisuća dolara ili ista bude preuzeta više od 200 tisuća puta. To bi u suštini značilo da manji proizvođači igara mogu završiti u dugovima ili čak bankrotirati.

Primjerice, ako je neka manja igra godinama nakon izlaska uvrštena u nekakav paket (npr. Humble Bundle) to bi značilo da developer može doći u financijske probleme. Igra nenadano postane viralna zbog nekog tamo streamera? Opet problemi za proizvođača. Želite namjerno uništiti nekog developera? Dovoljno je da se grupa igrača organizira, piratizira mu igru i instalira ju što je više puta moguće da bi tako stvorili trošak za developera.

Dakako, ova je odluka naišla na žestoko negodovanje proizvođača igara koji koriste Unity Engine. Iz Unityja su se stoga malo povukli i donekle promijenili plan, ali opasnost da korištenje Unityja bankrotira developera i dalje je tu. Sada iz Unityja kažu da će naknadu uzimati samo za jednu, tj. prvu instalaciju, ne i više njih. Za instaliranje demo verzija neće uzimati naknadu, niti će biti naknade za prodaju igara u paketima – ali samo ako se radi o dobrotvornim akcijama.

Što se tiče pojavljivanja Unity igara na pretplatničkim uslugama, tu Unity ne planira uzimati naknadu za svaku instalaciju izravno od proizvođača ili izdavača igre. Međutim, planiraju naknadu uzimati od vlasnika pretplatničke usluge, npr. Xboxa ili PlayStationa.

Taj dio postaje problematičan za igrače. Jer je teško povjerovati da će Xbox i PlayStation rado prihvatiti i taj trošak nakon što izdavačima igara plate za uvrštavanje tih igara na svoju pretplatu. U prijevodu, ova bi odluka mogla utjecati na ponudu igara na pretplatničkim uslugama i u promotivnim akcijama.

Upravo je model pojavljivanja igara na pretplati trn u oku Unityja. Kako oni nemaju financijsku korist ako se igre ne kupuju, ovakav sustav naplate zamišljen je kao da i proizvođač enginea zgrabi svoj dio kolača u uspjehu igre koja na pretplati može imati milijune instalacija.

Označeno sa: ,

Komentari (17)

  • Fichox

    13.09.2023 - 09:38

    Ne kužim baš ovaj dio di si napisao da se instaliranjem piratizirane igre stvara trošak developeru. Na koji bi način oni pratili instaliranje ilegalnih kopija? U svakom slučaju jako loše ako zaživi ideja.

    • Zoran Žalac

      @Fichox, 13.09.2023 - 10:13

      Osim ako se izričito ne blokira pristup internetu preko firewalla (za što pretpostavljam da većina pirata ne radi, niti da isključuju internet dok igraju), po defaultu igra može “komunicirati” prema Unityju.

    • Fichox

      @Zoran Žalac, 13.09.2023 - 10:51

      Okej, istina, ali isto tako onda vjerojatno postoji način da prate je li instalirana ilegalna kopija ili ne. Npr. mogu pratiti samo instalacije preko raznih launchera i sl. Inače dok sam još bio pirat određene igre su zahtijevale da se onemogući pristup internetu prilikom instalacije. Nemam pojma kako je sad.

    • Dajsikeks

      @Fichox, 13.09.2023 - 11:17

      Dosta igara je preko GOG-a koji ne zahtjeva ništa osim da skineš sa njihove stranice

    • Dajsikeks

      @Fichox, 13.09.2023 - 10:19

      Unity runtime pomoću API poziva na njihov server. Normalno da ako nemaš internet ili blokiraš, da neće raditi (mislim)

  • Batela

    13.09.2023 - 10:43

    Osobno mi se ovaj prijedlog ni u teoriji ne sviđe. Ali ako se polako mijenja sustav naplate prema krajnjim korisnicima (na preplatu), onda je normalno da se mijenja i sustav naplate između dev partnera. Ako prodaja ne bude dovoljna, mora se nekako drugačije financirati engine, nije to besplatno. A sad koji će sustav naplate biti najbolji u praksi, odrediti će tržište. Ako previše ograniče ponudu ili poskupe, kazniti će ih i igrači manjim prihodima i developeri smanjenjem broja projekata.

    • Kikindo

      @Batela, 13.09.2023 - 11:05

      Ovo je najgori sustav naplate koji su mogli odabrat. Ne samo da su razljutili prakticki sve developere koji rade na tom Engineu vec su izgubili povjerenje svih jer cak i ako promijene ovo u neki blaži model, tko im brani jednog dana da opet ne naprave isto. Pokazali su pravo lice i ovo je gotovo za njih, vrijeme je prebacit se na open source engine kao što je Godot ili možda Unreal.

  • Chimichangas

    13.09.2023 - 11:00

    Nekako mi se čini da bi ovo mogao biti prostor za nekog novog na tom polju, kad se svi “naljute” na Unity

    • Kikindo

      @Chimichangas, 13.09.2023 - 11:05

      Godot definitivno spada tu

    • Jasterrr

      @Chimichangas, 13.09.2023 - 11:06

      Polako se i formira takva situacija i sve se više spominje Godot engine kao zamjena za Unity.

  • Bojko

    13.09.2023 - 11:12

    Na ovo sam jučer naletio. Jedna od glupljih odluka, onako u stilu naše Vlade. Mislim da neke stvari u članku nisu ispravno prenesene (po mome razumijevanju situacije), a čine veliku razliku. Npr. radi se o $200K godišnje a ne ukupne zarade, što je nedostižni san većine indie developera. Ono što nije razjašnjeno je da li naplata naknade kreće tek nakon što godišnja zarada prijeđe $200K, da li nakon $200K nepovratno ulaziš u viši tier pa se prenosi na sljedeću godinu i sl. Po meni je sve ovo nedefinirana bomba koju je Unity bacio, pa čekaju reakcije da vide što može proći. U svakom slučaju, šufterski, jer kapitaliziraju na Runtime-u bez kojega cijela stvar ne radi. To je kao da kupiš auto, pa plaćaš posjedovanje spremnika za gorivo ako puno voziš auto. Nije dobro ni za Unity, ni za developere.

  • Mamba_

    13.09.2023 - 13:55

    Neki debil u finansijama stvarno misli da će im ovo proći, pogotovo kada pucaju na gigante kao što su PS i MS, pa jednostavno će blokirati prodaju igara sa Unity-em i kako nema prodaje developeri će preči na drugi engine a unity će propasti jer će se prestati koristiti.

  • Demon90

    13.09.2023 - 16:21

    Mogao bi unity da propadne ako krenu nešto ovakvo forsirati. Neće mu ni tencent pomoći. Zamisli da još nama krenu naplaćivati svaki puta kad instaliras igru koju si kupio

    • Demon90

      @Demon90, 13.09.2023 - 16:25

      Da se razumijemo znam da tencent nije vlasnik unitya,

    • Bojko

      @Demon90, 14.09.2023 - 00:00

      …još

  • VitMeR

    14.09.2023 - 00:53

    kako glupa odluka pohlepno

  • Zelimir

    15.09.2023 - 13:46

    Je li ima ovakvog nečeg u unreal enginu

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?