HCL.HR

RETRO DOZA #237: MUD – početak MMO žanra

Gregor Stojev 17.09.2017.   •   16 komentara   •   Retro gaming


U današnjoj se dozi prisjećamo kako je MMO žanr izgledao u svojim ranim danima, davno prije nego su postojale besplatne igre.

mud retro (2)

Na spomen termina “Massively Multiplayer Online” iliti MMO, mnogo ljudi vjerojatno odmah pomisli na World of Warcraft. To je vjerojatno zato što je WoW krajem 2004. godine svoj žanr napokon privukao masama igrača te je tako ujedno postao glavna riba u jezeru. No, stvari nisu oduvijek bile takve jer povijest žanra seže daleko ranije od Blizzardovog uspjeha.

Znate li navesti ijedan MMO naslov koji se igrao prije WoWa? Možda Everquest? Ultima Online? Da, oni su neki od drugih starih ali i popularnih MMO naslova koji su se igrali još krajem devedesetih i nadalje. Iako su grafički gledano itekako bili jednostavniji od svega što je uslijedilo u 21. stoljeću,te igre zapravo smatramo modernijim primjercima MMO-a.

To je zato što su prvi MMO pokušaji bili još jednostavniji i primitivniji od onoga što si mnogo ljudi vjerojatno danas mogu zamisliti. Iako je poanta od početka bila da se više ljudi preko telefonske linije igra u zajedničkom okruženju, čitava stvar zapravo još i nije bila toliko masivna kako su sudjelovale tek samo male grupe igrača. Upravo zbog toga su se takvi naslovi tada još zvali “MUD” što je kratica za “Multi User Dungeon”, a oni su se pojavili još u davnim sedamdesetima. Samim time, MUD igre nisu još bile prezentirane ikakvom grafikom, već isključivo samo tekstom tj. raznim ASCII simbolima.

mud retro (1)

I takve tekstualne igre u kojima je mašta bila jedna od najpoželjnijih kvaliteta među igračima, zapravo su bile inspirirane tada još novom društvenom igrom zvanoj Dungeons & Dragons. U istome stilu, igrači bi kao ekipa pretraživali prostorije za blago, sređivali protivnike i skupljali iskustvo kako bi njihov lik napredovao na sljedeći level. Igrati takvo što s ljudima koje nikada niste sreli, preko ogromnih daljina, tada je itekako bilo impresivno, no jedan od razloga zašto su tek pojedinci prema tome pokazali interes bio je zbog načina kako se ta usluga i dostavljala. Ujedno i razlog zašto bi dotični žanr još nekoliko desetljeća ostao prihvatljiv samo među elitama, a masama stran pojam.

No prije nego bacim tu bombu, spomenuti ću kako je mnogima danas već krajnje neprihvatljivo plaćati mjesečnu pretplatu za pristup serverima zbog čega smo u zadnje vrijeme i vidjeli eksploziju raznih F2P tj. “besplatnih” naslova. Ali, sjećate li se kako je dial-up veza naspram modernog ADSL paketa bila bezobrazno skupa? Ovdje je situacija bila još gora jer su igrači prije jedno 40-ak godina za igranje MUD naslova preko tadašnjeg AOL poslužitelja bili prisiljeni plaćati oko deset američkih dolara… po satu! Štoviše, sve se to tada još odvijalo na ARPANET mrežnoj infrastrukturi koja će se tek 1990. preobraziti u internet kakvog danas poznajemo.

mud retro (3)

Odjednom mi pristup uslugama poput PS Plus ili XBL Gold više ne zvuči toliko strašan koliko bi mogao biti. Ne samo da dobivano igre zauzvrat, već i za frakciju cijene pristup po mjesečnoj bazi. No, da ne skrećem sad s teme, zanimljivo je za čuti kako neki od developera modernih MMO naslova još uvijek smatraju kako moderni i potpuno trodimenzionalni naslovi ne mogu doseći potencijale koje su pokazivali starih MUD naslovi.

mud retro (1)

Zasigurno danas izgledaju bolje, no s kompleksnijim sustavima dolaze i strože granice. Upravo zato većina današnjih MMO igara pati od silne “statike” naspram koje je stari MUD navodno imao mogućnost dočarati i izmijeniti svaki centimetar svojega svijeta. Bilo kako bilo, teško ćemo se sada ikako naviknuti na takvo što, zato ćemo vas za kraj ostaviti da pogledate jedan kratak ali simpatičan video u kojem je “Island of Kesmai”, jedan od MUD naslova iz 1978. godine završio na televiziji.

VIDEO:

Označeno sa: ,

Komentari (16)

  • SemirTheChosen

    17.09.2017 - 12:46

    cool!

  • Darcoolio

    17.09.2017 - 13:05

    Ja u glavi i dalje imam da je to bila super grafika 😀

    • JADRO

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 13:49

      Nismo tada trebali nikakav Redux, Remastered ili slično. Grafika je bila vrh tada, priča je bila dobra.

    • Darcoolio

      @JADRO, 17.09.2017 - 14:24

      I dalje me grafika ne zanima ako je gameplay kako treba, o tome su ovisne neke čudne generacije, daš im šminku i otužnu priču i oni budu fascinirani time.

    • JADRO

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 16:20

      Novim generacija ako ima realističnu grafiku, a priča da je po*išat odma je ocjena 11 od 10

    • Drunkenstein

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 16:35

      Nikad dosta ovakvih izjava od pojedinaca. Ka’ ono vi ste stari veterani te ste samim time bolji i uzviseniji od svih ostalih rodenih 10 i vise godina nakon vas. Vama nije bitna grafika, animacija, realnost, a gledate filmove vise nego sta citate knjige, iako je uvrijezeno da filmovi glede price i zabave nemaju sta radit pored knjiga. Svi imate nekakve bijesne hardvere i konzole, sminkerske periferije, igrate WoW, GTA, Witchera i slicno, a redovno pljujete po bilo kakvom iole kvalitetnom napretku. Ove nazovi virtualne igre iz 70ih i 80ih nebih taka stapon u ono vrime, to nije licilo na nista, a kostalo je pravo bogatstvo. Bio je potreban hardver sta je malo ‘ko posjedova, pristup internetu te ova astronomska cifra za pristup igri. U to vrime pored stvarnog zivota, knjiga, filmova, fizickih drustvenih igara, muzike i cega sve ne, ovakvo nesto nije imalo nikakvog smisla. Pa ‘ko bi zdrav na ovo trosio zivot ? Osobno isto uzivan u dobrin pricama i gameplayu te mi grafika ne mora bit izvanredna, pa opet ne bacan takve nepromisljene izjave. Pa sta vi ocete, da neko roden recimo 2000., bude faca pa igra half life 1 i doom 2 umisto GTA V i Dooma 2016 ?

    • Darcoolio

      @Drunkenstein, 17.09.2017 - 17:33

      Bljuc.

    • Drunkenstein

      @JADRO, 17.09.2017 - 16:44

      Je, Redux i Remaster su totalno nepotrebni, zlo 21. stoljeca. Daj se trgni, pa samo uzmi u obzir ove neke stare klasike koje mozes danas igrat i uzivat u svim njihovim blagodatima kao nekoc, a ovaj put na jednoj realnoj razini. Ne gubis nista, dobijes eventualno par bugova, u zamjenu za vrhunsku grafiku, kolicinu detalja, svjetlost, animacije, fiziku, zvuk, pa cak dobijes i nekakve izvanredne i revolucionarne animacije jer su eto developeri upravo na temelju svoje vlastite nostalgije, htjeli taj neki stari klasik ucinit sta je vise moguce realnim i zabavnim.

    • Darcoolio

      @Drunkenstein, 17.09.2017 - 17:33

      2x bljuc.

    • Darcoolio

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 17:36

      Ovaj drugi je bio kao bonus na prvi komentar, nisam ni čitao šta si napisao.

    • Drunkenstein

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 17:40

      Polaskan san jer si mi se udostojio odgovorit.

    • Drunkenstein

      @Darcoolio, 17.09.2017 - 17:39

      Samo nanovo dokazujes vlastitu nezrelost. Budi realist, a ne licemjer.

    • Darcoolio

      @Drunkenstein, 18.09.2017 - 09:26

      Ovo gore što sam naveo je realno, kao i Jadro.

    • Drunkenstein

      @Darcoolio, 18.09.2017 - 13:52

      Ne, to nije realno. Realan je razvoj i prilagodba. Zivi se u sadasnjosti, a ne proslosti i buducnosti. I to ti kaze mrzitelj vecine danasnjih trendova i nostalgicar.

  • vragec25cro

    17.09.2017 - 13:42

    Za mene definitivno najbolji žanr igara mmorpg.Samo zbog tog žanra se prije 10god prebacio na pc s konzola koje niti dan danas nemaju neki dobar mmorpg naslov

  • Drunkenstein

    17.09.2017 - 16:16

    Dobar clanak. Zanimljivo mi je kako reporterka kaze da ‘ovo nisu nekakve vase arkadne igre sa zadivljujucom grafikom’, a godina je 1978. hahahaha.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?