HCL.HR

Je li 16 tipki na kontroleru dovoljno za današnje igre? U zadnje vrijeme ne čini se tako

Zoran Žalac 15.05.2023.   •   23 komentara


Kontroleri za igranje nisu se po broju i rasporedu tipki mijenjali već godinama. A čini se kako igrama sve više i više postaje tijesno u postojećoj kontrolnoj shemi.

Čudna stvar događala mi se tijekom igranja inače odlične Zelde: Tears of the Kingdom. Nebrojeno mnogo puta pritiskao sam krivu tipku za otvaranje željenog izbornika, odnosno menija. Umjesto da otvorim inventory, ja otvorim mapu. Umjesto da odaberem meni s oružjem, ja otvorim izbornik s predmetima. Bilo bi me inače ovo sramota priznati jer zvuči kao simptom senilnosti, a onda sam slušajući tuđe recenzije primijetio da se i drugima događalo isto. Pa sam malo razmišljao zašto bi to moglo biti tako.

Odgovor je u načelu očit. Zelda: Tears of the Kingdom ima sveukupno pet različitih tipki za pet različitih menija. Zapravo, samih menija je daleko više, samo su na jednu tipku strpani mapa, dnevnik zadataka, album, enciklopedija i lista likova. A na drugoj su tipki inventory i meni za opcije te save/load. Zanimljivo je čak da igra ima dva načina otvaranja mape jer nema zasebnu tipku samo za mapu.

Zašto nemamo zasebnu tipku za mapu? E pa ta naredba jednostavno ne stane sve na kontroler kao jedna naredba. Skoro svaka tipka kontrolera u Zeldi ima po dvije, ako ne i više funkcija. Tipka + je tipka za inventory i tipka za prekidanje animacija. Tipka X je za skakanje i brzo obrušavanje u zraku. Tipka L je za aktiviranje moći kad ju jednom pritisnete, a kružni meni kad ju držite. I tako mora biti jer igra ima hrpu naredbi, a kontroler ima samo 16 tipki.

Da se razumijemo, 16 tipki na kontroleru nije malo. Većini ljudi koji ne igraju igre to je zastrašujuće velik broj tipki koji ih najčešće i odbija od ideje da uzmu kontroler u ruke. Sjećam se da je i meni to bio izazov kad sam se kao dijete morao navikavati da svaka sljedeća konzola donosi kontroler s još više mogućnosti. Ali naviknuo sam se s vremenom jer je svaka tipka u igrama obično imala vrlo specifičnu zadaću. Rijetko kad je bilo situacije da se jedna tipka koristi za više akcija. Naravno da su neke zadaće u igri bile kontekstualne tako da je naredba za korištenje (Use) npr. bila i tipka za nošenje kutija i tipka za otvaranje vrata. Međutim, danas je to otišlo na neku višu razinu – i to ne zahvaljujući kontrolerima.

Iako igre danas koriste vrlo slične kontrolne sheme, sve više od ljudi čujem da se na kontrole trebaju ponovno privikavati nakon što ohlade od igre i ne igraju ju mjesec ili dva. Istina je da nešto definitivno ima u tome što je čovjek stariji, ali mislim da prst isto tako možemo uperiti na slojevite sustave kontrola bazirane na modifikatorskim tipkama i hrpu menija na menijima.

Već sam kukao da su moderne igre zaboravile kako jednostavnost može biti zabavna, ali ovo nije još jedan takav tekst. Umjesto toga, sve mi se više čini da 16 tipki na kontroleru više jednostavno nije dovoljno za kompleksnost današnjih igara. Imam dojam da se developeri muče svaki put kad trebaju strpati ambicioznost svoje igre na kontroler kao sučelje koje koristi najviše igrača. I upravo zato imamo šumu menija koji onda usporavaju akciju u samom igranju.

Uzmimo za primjer nedavni Hogwarts Legacy. U toj igri na raspolaganju imate 26 različitih čarolija koje možete sami mapirati na tipke kontrolera. Od toga četiri čarolije možete koristiti u setu, kombinacijom tipki RT+ABXY. A onda imate četiri seta koje izmjenjujete kombinacijom RT+D-Pad tipki, tako da u suštini možete imati 16 čarolija. Međutim, ni to nije dovoljno da vam sve čarolije budu na dohvatu prsta – sjećate se da sam maloprije napisao kao ih je ukupno 24? Ne možete instantno baciti čaroliju iz drugog, trećeg ili četvrtog seta dok se ne prebacite baš na taj set.

Kontrolno rješenje u Hogwarts Legacyju zapravo je funkcionalno, ali opet ističe problem kakav ima i Zelda. Treba vremena da se igrač snađe gdje mu je što, gdje je koji meni i na koju je tipku mapiran. I tako svaki put kad se s igrom ponovno upoznajete.

Tradicionalno su igre s natrpanim kontrolnim shemama lakše na PC-ju gdje još donekle možete primjenjivati ono pravilo tipka I za inventory, M za mapu; ali i mapirati tipke sebi po volji. Međutim, kako se igre pretežno dizajniraju za kontrolere, sve je češći slučaj da ostaju limitirane u dizajnu kontrola čak i kad imaju desetke raspoloživih tipki na tipkovnici. Opet isti primjer Hogwarts Legacyja – to što imate 26 slobodnih tipki na tipkovnici, ne znači da na njih možete mapirati čarolije bez setova koji su dizajnirani za kontrolere.

E sad, veliko je pitanje bi li dodatne tipke na kontroleru pomogle ili odmogle ovom problemu. Jer ako čovjek ima problema s pamćenjem gdje mu je koji meni, dodavanje još tipki za korištenje samo bi dodatno zakompliciralo stvari, zar ne? Vjerojatno bi bilo još kompliciranije, ali možda kontrolerima za igranje treba neko rješenje koje nisu nužno tipke nego nešto drugo.

Nisam dizajner pa očito ne znam što bi to “drugo” trebalo biti, ali znam da kroz godine bilo zanimljivih ideja. Dodirna površina na stražnjoj strani PlayStation Vita konzole bila je specifičnost koja je nadoknađivala izostanak R3 i L3 tipki. Na DualSense Edge kontroleru funkcijski prekidači ispod analognih palica također se mogu mapirati za kontrole (na PC-ju). Trackpadi na Steam Decku mogu se koristiti kao alternativa za tipkovničke prečace.

Ne kažem da su ta rješenja elegantna niti tvrdim da su intuitivna. Ali imam dojam da bi i jedna dodatna tipka na kontroleru današnjim igrama omogućila lakše disanje. Jer je očito je da igre postaju sve ambicioznije, a kontroleri svojim standardnim dizajnom ne prate tu ambicioznost.

Označeno sa: ,

Komentari (23)

  • Agent

    15.05.2023 - 14:14

    Slažem da u nekim igrama nedostaje tipki na kontroleru ali ovaj problem sa nekoliko menija/ mapa su krivi developeri jer nisu bolje posložili (i to u dosta igara). Drugo je kad je potrebno baš u igri kao Hogwarts Legacy koji si naveo.

  • movie

    15.05.2023 - 14:41

    Sve preko osam tipki dovodi mi glavu u tilt.

  • mg

    15.05.2023 - 14:42

    LB+ABXY.
    RB+ABXY.
    LT+ABXY.
    RT+ABXY.
    To je na 4 tipke “16 tipki” ili 16 čarolija primjer u Lost Ark.

  • IgorBiH

    15.05.2023 - 14:47

    Ima tu i kompliciranja samo da bi se kompliciralo kako njihova igra ne bi izgledala plošna. Pogledajte kako su Souls/Elden Ring kontrole jednostavne a toliko dobre. Obično kad ti daju tih 16 magija/opcija, ti možeš čitavu igru završiti sa dvije-tri. ER je takav. Mislim da su dvije dodatne tipke na poleđini kontrolera nešto što bi trebao biti standard a ne nikakav Edge koji košta kao suho zlato. Kontrole moraju biti intuitivne, ja ako moram stati i razmišljati šta pritisnuti u akcijskoj igri gdje se traži reakcija u djeliću sekunde, to je jasan znak da devsi nisu uradili dobar posao. To je sve od igre do igre. Trenutno igram Doom Eternal i to je poezija u pokretu što se tiče upravljanja i kontrola. Prije toga DMC5 koji je bio sve suprotno.

    • quill

      @IgorBiH, 15.05.2023 - 18:45

      Trebaš vidjeti Tales of Arise, to je tek show, pogotovo kad na PC-u koristiš DualShock 4. Napokon si namjestim kontrole, a ono otključam drugi set napada za kojeg treba držati trigger, što je malo nezgodno u žaru borbe…ajmo, ponovo mijenjaj sve, ovo mora bit na bumperu.

    • Triksterica

      @quill, 16.05.2023 - 08:15

      Odigrah Tales of Arise na ps5 i nisam imala nikakvih problema s kontrolama, stovise jedna mi je od jednostavnijih igara i za snalaženje na kontroleru, a i igranje.

    • quill

      @Triksterica, 16.05.2023 - 10:34

      Meni je dosta velik problem stvarao dugogodišnji muscle memory iz Souls igara (primary na desnom bumperu, block/parry/magija na lijevom, dodge na krugu itd).
      Naposljetku sam si ostavio kontrole koje su mi štimale za Alphena i do kraja igre sam koristio gotovo isključivo njega.

  • Smike

    15.05.2023 - 15:19

    Imam ja ideju 😂da touch pad bude i touch screen pa da tu mozemo ubaciti neke stvar (oružja ili dodatne čarolije) znam da bi morali gledati nekad u taj tac,ali opet je bolje nego pauzirati igru da otvorimo novi meni sa dodatnim čarolijama ili mozda jos dodati voice komande (ne kao primarne nego kao sekundarne) et. Očekujem poziv iz Sonya

    • IgorBiH

      @Smike, 16.05.2023 - 05:11

      Očekuj i paprenu cijenu za to. 😊

  • Shaman

    15.05.2023 - 15:37

    Treba pocet pravit kontroler da se moze i nogama igrat. Ides u prodavnicu i trazis 42 broj.

  • superdeda2000

    15.05.2023 - 17:04

    I’m too old for this shit…😔

    • Debilana

      @superdeda2000, 15.05.2023 - 18:42

      Username checks out

  • mirkunjaaa

    15.05.2023 - 20:01

    A da 24 čarolije mozda nisu previše?
    Da ne kažen preserans?
    Znači uz sve standardne kontrole (hodanje, skakanje, pucanj…) ubacit jos 24 čarolije,wtf?!?
    Teoretski su ih mogli i 60 stavit a da li su potrebne?
    Znaci govorimo o open world igri. Ajd da se to stavi u igru na poteze ili kroz nekakve karte di ti mozes razmislit o potezu.
    Ovako kompliciranje bezveze 🤷🏼‍♂️
    A kontroler sa više tipki je stvarno nepotreban.

  • Qu4dripl3gic

    15.05.2023 - 21:39

    Kako je krenulo kontroler je na pravom putu da postane… tipkovnica!

    • PppPP

      @Qu4dripl3gic, 16.05.2023 - 05:31

      kako je krenulo? zar nije kontroler više mane isti kao na ps2? ja baš mislim da je vrijeme da se uvedu neke nove tipke

    • mirkunjaaa

      @PppPP, 16.05.2023 - 05:57

      Najbolje da kontroler bude ko klavir i to sa 2 reda tipki.
      Onako lipo sidneš za njega i opleti 😁

    • PppPP

      @mirkunjaaa, 16.05.2023 - 06:26

      igre su mnogo kompleksnije danas nego prije, kontroler bi to trebao popratiti jer otežava igranje, a ne olakšava

    • Qu4dripl3gic

      @PppPP, 16.05.2023 - 14:59

      Da ali ja mislim da bi se igre trebale prilagoditi jednostavnosti kontrolera a ne kontroler kompleksnošću igara

    • PppPP

      @Qu4dripl3gic, 16.05.2023 - 18:36

      Možda drži vodu u teoriji, ali u stvarnom svijetu ima jako mnogo developera i izdavala, neće sigurno svi odjednon sad počet smanjivat kompleksnost svojih igara. Jednostavno su vremenom igre postale takve, nema ni smisla da se sad unazadi.

    • Shaman

      @mirkunjaaa, 16.05.2023 - 10:21

      Orgulje.

  • Bocwana

    16.05.2023 - 09:18

    Neke stvari bi ‘zauvjek trebale ostati iste..!😎

  • vragec25cro

    16.05.2023 - 12:20

    Mene vise nervira kaj igre iz nastavka u nastavak promijene ili tipke za menu ili sam menu u igri ko Horiz9n fw

  • moordrak

    22.05.2023 - 23:14

    Apsolutno svi kontroleri bi trebali imati još barem dvije, idealno 4 tipke odispod jer stvarno nije nikakav problem naučiti se na njih, a ergonomski točno pašu na srednjake ili prstenjake. To bi riješilo “nedostatak” tipki na kontrolerima. Ako se takvo što uopće može reći za kontrolere…
    Krivulja učenja komandi za neke naslove može biti jako strma ali to je dio iskustva igranja igara. Ono što ne volim je kada se borim sa blesavim komandama ne sa neprijateljima u igri. Zapravo, kada savladaš mehaniku kontrola, savladao si igru. Čisti primjer je Cuphead. Ubila me ta igra u pojam. Dovela me doslovno do granice odustajanja.
    U “istočnjačkim” igrama uživaju mučiti igrače pa stiskanje 7-8 tipki u nekakvoj sekvenci uz hrpu izbornika predstavlja standard. U Bayonetti sam najviše polomio prste. DMC je isto vrlo, vrlo blizu što se prstolomke tiče.
    Nino Kunija, Gravity Rush i Nier Automatu sam savladao tek nakon 7-8 sati igranja. Borilačke igre, e to je umjetnost za sebe . Mlatiš po kontroleru k’o maksim po diviziji..
    Zapadnjačke igre su daleko jednostavnije za pohvatati. Barem meni. Je, uvijek ima komplikacija kroz izbornike ali stil komandi ala AC ili HZD je sasvim prihvatljiv , rekao bih uobičajen za većinu onoga što ja igram. Naravno, uvijek postoje i FPS-ovi. Neki će reći bogohuljenje je igrati FPS kontrolerom, ali može se. I to vrlo efikasno 🙂 D2 npr.
    Ono što sam zaboravio je R3/L3. Dakle onaj tko se sjetio staviti dugme na gljive je mazohist. I to sado-mazo podvrste.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?