HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: Terra Mystica VS. Gaia Project

Pavle Horvat 18.11.2018.   •   0 komentara


Jeste li spremni zauvijek se pozdraviti od Rizika? Ako je odgovor potvrdan, imamo pravu igru za vas.

Volite li igre gdje jedna partija traje minimalno dva sata? Jeste li fan fantasy settinga? Je li vaša ideja dobrog vremena planiranje minuciozne strategije čiju će genijalnost ostali igrači otkriti tek za pola sata – dakako, kad bude prekasno da ju spriječe? Ako je odgovor potvrdan – imamo igru za vas. Terra Mystica, izdana 2012. godine, odmah je oduševila gejmersku zajednicu, lansirajući se u sam vrh prestižne Board Game Geek-ove ljestvice najboljih igara, gdje je ostala i danas.

Ružno pače – ali vrhunski strateg

Iako se na prvu Terra Mystica doima zastarjela, možda radi zagasitog grafičkog dizajna, kad odigrate prve dvije-tri runde zavoljet ćete svoju ružnu frakciju Darklinga. Shvatit ćete da je dizajn sređen tako da u svakom trenutku imate optimalan pregled situacije na vašem playmatu i na ploči, te su vam sve opcije za sljedeći potez jasno nacrtane kroz step-by-step ikone. Sve je složeno u skladbu mehanika koje vam u roku keks sjednu prirodno i intuitivno za odigrati. Ruku na srce, ova igra baca u smeće svaki Rizik…

Ono što Terru Mysticu čini posebnom je zilijun frakcija s kojima možete igrati, što vam daje posebne moći u odnosu na suigrače, a to čini svaku igru posebnom i neponovljivom.  Tematski gledano, igra predstavlja fantasy gulaš svega i svačega – od pripitih patuljaka rudara, preko vještica koje mogu metlama doletiti do bilo kojeg svojeg terena na mapi, sve do marljivih hobita koji dobivaju dodatne bodove za svako teraformiranje koje obave. Poznavanje lorea nebitno je za igru, koju jednako dobro može igrati i netko tko u životu nije čuo za Tolkiena ili Martina – no za fantasy fanove, poput autora ovog teksta, oni uvijek daju dodatnu draž i dižu dojam za tako-malu nijansu više.

Dakle, podlogu za igru čini mapa s heksagonskim poljima te rijekama između njih. Svako polje spada u 1 od 7 osnovnih tipova terena. Osnovna premisa igre je da se rase trude iskoristiti svoj teren da bi na njemu gradile, kao i teraformirati ostale terene u svoj kako bi ga mogle upotrijebiti. Izgradnja na većem broju terena u pravilu se isplati – kroz bodovanje samih građevina kao i kroz završno bodovanje na kraju igre.

Kompleksnost igre nije ograničena samo na građenje – Terra sadrži još podosta elemenata gameplaya koji i te kako utječu na tijek igre. Kroz svaku od ukupno 6 rundi igrači će otkriti da ulaganje u kulteve donosi značajne benefite, orijentirati svoju izgradnju prema specifičnom bonusu koji se mijenja svaku rundu, nastojati povezivati svoje građevine u gradove radi ostvarenja dodatnih bodova, ulagati u plovidbu kako bi mogli dosegnuti polja s druge strane rijeke; i ostalo.

Kako bi sve to i ostvarili, nužno je pažljivo upravljati sa svojim resursima: radnicima šljakerima, elitnijim i malobrojnijim svećenicima i naravno novcem – jer sve se vrti oko novca. Poseban tip resursa predstavlja power, koji se po potrebi može zamijeniti za bilo koji drugi resurs, ili iskoristiti za teraformiranje okolnih terena. Power čini najosnovnija mehanika mankale, pra-igre porijeklom iz Egipta čak 1000 godina pr.Kr., a svodi se na pravilno raspoređivanje tokena u tri povezane posude.

Po tipu igre, Terra Mystica je klasični Eurogame – u potpunosti orijentiran na strategiju i vještinu; gdje je faktor sreće sveden na nulu. Naglasak je na dugoročnom planiranju – sama postava startnih dviju građevina na samom početku igre može imati dobre ili loše posljedice četiri runde kasnije. Iako se na prvu čini da je mehanika direktnog ‘rata’ izbačena – ostale igrače može se i te kako zaribati, npr. zauzimanjem njima ključnih polja ili korištenjem važne akcije koju su oni sami htjeli ugrabiti.

Inspirirani velikim uspjehom igre, dizajneri su dvije godine kasnije izdali i ekspanziju, nazvanu Fire & Ice (svaka sličnost s uber-popularnom serijom romana je slučajna. Ili možda nije?). Glavne novosti su dvije nove mape i šest novih frakcija – od kojih svaka ili odabire tip svog početnog terena ili pod određenim uvjetima smije graditi na svakom tipu terena. Sama pravila i mehanika igre nisu doživjeli nikakve izmjene. Generalno, ekspanzija je dobro prihvaćena među fanovima Terre: friško uvedene frakcije donose mnogo novih potencijalnih kombinacija, dok nova mapa često zahtijeva inovativne pobjedonosne strategije.

Namijenjena za 2-5 igrača, Terra Mystica nije igra koja otkriva sve svoje čari nakon samo jednog igranja. Baš kao i u slučaju Scythea ili Agricole, potrebno je pojesti mnogo žganaca prije negoli se počinje naslućivati optimalan odnos između svih elemenata gameplaya koji Terru čine Terrom. Što ne znači da odmah i iz prve nije zabavna, dapače. Bilo da imate društvo okorjelih gamera koji traže igru u kojoj će se usavršavati mjesecima; ili tražite jednokratnu relativno kompleksnu igru za jednu večer – Terra uvijek ima moju preporuku, a može se nabaviti za oko 450kn.

Svemirski odbjegli sin

Ima jedan poznati trop, vjerojatno ste čuli za njega, gdje postavom nečega u svemir dižete awesome-nost za barem dva nivoa. Opišete li ljubitelju vesterna neki film riječima „radi se o kaubojima, ali u svemiru“, u realnoj ste opasnosti da će dotični vriskati od uzbuđenja barem pola sata. Ako ne i dulje.

Stoga, ako je Terra Mystica fenomenalna igra, onda bi „Terra u svemiru“, kako su Gaia Project krstili čim je izašla, trebala biti još bolja i još luđa. Vođeni tom idejom, autori Terre izbacili su 2017. Gaiu i nisu pogriješili – vrlo je brzo postala cijenjena i nagrađivana među gamerima, te častan dodatak svakoj gamerskoj kolekciji.

Osnovna mehanika igre i dalje je u biti ista – dok smo nekad ulagali u kulteve i gradili kućice, sad ulažemo u znanstvena istraživanja i gradimo rudnike. Naravno, riječ je isključivo o kozmetičkim promjenama, dok je većina osnovnih elementa gameplaya (radnici, novac, mapa s poljima koje treba teraformirati, 14 frakcija na 7 tipova terena, power…) ostala nepromijenjena.

S druge strane, autori su imali 5 godina da pažljivo slušaju sve pohvale i kritike na račun Terre, te ugrade eventualna poboljšanja u novu igru – što su i napravili. Tako je mapa ovoga puta značajno ‘rahlija’, s većim razmacima između planeta, što igrače obično sili da ranije istraže tehnologiju navigacije koja im pomaže doseći udaljene planete; ili se snađu na neki drugi način. Novost predstavlja i kvantna kockica (zelena kockica od milja) – još jedan rijedak tip resursa koji ima višestruku primjenu; te titularni Gaia project: kao nova mehanika s high investment – high reward strategijom.

Donosi li Gaia dobrodošle novine u odnosu na Terru? Da. Je li kompleksnija? Sigurno. Kad se sve zbroji i oduzme, je li bolja i kompletnija igra? Vjerojatno. No uvodi li dovoljno novih ideja da bismo je promatrali kao zasebnu igru, radije negoli kao na nadogradnju već postojeće Terre? Ne, po mom mišljenju. Gaia je od početka zamišljena kao Terra 2.0. i u tome nema ništa loše. Stoga, ako ste već navučeni na Terru, radije investirajte novce drugdje. No, ako su vam obje igre strane i nećkate se koju igrati ili kupiti – Gaia ipak izbija u prvi plan, s nabavnom cijenom od 700kn.

Čitamo se uskoro, a do tada svakako bacite oko na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara; naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, tematski video sadržaj i općenito geek zanimljivosti, te pogledajte i naš Instagram!

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?