HCL.HR

Total War: Rome 2

Renato Pedišić 01.03.2013.   •   9 komentara


Nakon što smo razriješili dinastijske razmirice drevnog Japana, Total War serijal ponovno nas vraća u Rimsko Carstvo. Čime će nas to Creative Assembly zainteresirati za još jedan posjet slavnom dobu velikih Rimljana?

Otkako se prvi puta pojavio na tržištu prije punih trinaest godina, Total War serijal sa svakim je nastavkom iznova oblikovao naše poimanje strateških igara i podizao ljestvicu kvalitete na još višu razinu. Još je od Shogun: Total Wara ovaj serijal postao sinonim za spoj TBS-a i RTS-a, dotad neviđen na takvoj razini kvalitete. A s nastavcima kao što su Medieval, Rome i Empire, serijal je rastao ne samo količinski s prikazom sve više nacija, teritorija, funkcija gameplaya, detaljnih bojišta i jedinica; već i kao autoritet ravnopravan klasicima strateškog žanra. Sa svakim izdanim nastavkom bili smo spremni reći: „To je to, The Creative Assembly ne može napraviti savršeniju igru.“, ali duboko u sebi znali smo da ti genijalci itekako mogu i hoće napraviti nešto što će nas iznova potpuno oduševiti. Total War: Shogun 2, posljednji naslov iz serijala, pokazao je zavidnu razinu dorađenosti pa od sljedećeg nastavka očekujemo jednaku, ako ne i još višu razinu kvalitete.

Total War: Rome 2 nastavak je jednog uistinu veličanstvenog Total Wara – onoga koji nas je po prvi puta stavio u kožu antičkog rimskog vladara i ponudio nam da glumimo cezara s namjerom pokoravanja dotad znanog svijeta od Galije do Egipta. Originalni Rome: Total War i dan danas okuplja brojne entuzijaste u napetim online mečevima te stvara vjernu moddersku zajednicu koja još uvijek aktivno unaprjeđuje igru. Rome čvrsto drži svoju poziciju kao jedna od najbolje ocijenjenih strateških igara u povijesti, no mišljenja smo kako je došlo vrijeme da za nove izazove i potencijalne uspjehe koje bi mogao ostvariti upravo njegov nasljednik.

Samim gameplayem Total War: Rome 2 neće se odviše razlikovati od svojih prethodnika te će se i dalje bazirati na odmjerenoj kombinaciji diplomatskog udruživanja i rješavanja sukoba pacifističkim pristupom te krvavim i golemim bitkama u kojima vojskom upravljamo u stvarnom vremenu. Ono što će se pak razlikovati u odnosu na prijašnje igre u serijalu je sam opseg svega navedenog, a takvo što se najviše očituje u izravnoj usporedbi nastavka kojega očekujemo i prvog Romea.


U odnosu na Total War: Rome i njegove tri početne frakcije, u Rome 2 očekuje nas čak osam igrivih frakcija od kojih svaka donosi jedinstvene političke, vojne i trgovačke prednosti i slabosti, a o političkom sustavu, koji se u spiritualnom prethodniku svodio na krutu poslušnost Senatu, sada će se trebati voditi znatno više računa. Politički se sustavi također razlikuju od frakcije do frakcije, a pravilnim će se djelovanjem na njega moći utjecati bilo radi njegova podupiranja, bilo radi rušenja istoga. Iako za sada znamo vrlo malo, nadamo se da nas očekuje širok raspon ranih političkih sustava i ideologija po uzoru na Hearts of Iron serijal i nikad u potpunosti prihvaćeni Imperial Glory.

Glavna razlika novog Romea nad starim jest daleko veći opseg diplomatskih i ratnih elemenata igre.

Jedinstvena stvar koja će se, ako me sjećanje ne vara, u ovome serijalu pojaviti jest ta da više obitelji nastupa u sklopu jedne frakcije. Primjerice, dok su Scipii prije bili isključivo Scipii, a Brutii samo Brutii, ovoga nas puta očekuje više igrivih obitelji unutar jedne države. Takva će pojava zasigurno utjecati na dubinu same diplomacije jer osim činjenice da ćemo se morati boriti s vanjskim neprijateljima, Total War: Rome 2 natjerat će nas da tražimo neprijatelje i unutar vlastitih redova, što najbolje demonstrira sljedeći live action trailer.


U igru se ponovno vraćaju razvojna stabla s tri glavne discipline – građanskom, vojnom i inženjerskom, a pravilna kombinacija i rani razvoj potrebnih tehnologija trebali bi donijeti značajnu nadmoć nad neprijateljskim teritorijima. Naravno, ne treba zaboraviti ni diplomaciju koja će također igrati važnu ulogu u osiguravanju nadmoći. Nekako dok razmišljam o tome uvijek se sjetim nikad prežaljenog čovječuljka u togi iz Rome: Total Wara koji se za naš interes morao smrzavati i na hladnom sjeveru među okrutnim barbarskim plemenima. Uglavnom, što se diplomacije tiče, obećan nam je unaprijeđeni AI vladara frakcija koji bi sada trebali biti mnogo promišljeniji pa neće npr. sa svojom bijednom državicom proglasiti rat mnogo većoj vojnoj sili. Znači li to i da će biti razumniji pri svojim zahtjevima kod ugovaranja savezništva – to još ne znamo, ali nadamo se kako će na tom polju proizvođač poraditi.

Kako smo se već dotaknuli frakcija, najbolje ih je sad detaljnije opisati. Od njih osam do sad je otkriveno šest – Rim, Kartaga, Makedonija, galsko pleme Arveni, Iceni koji se nalaze u Velikoj Britaniji te germansko pleme Suebi. Kako je navedeno u opisu same igre, igrive će frakcije biti isključivo grčko-rimske, istočnjačke ili barbarske kulture, pa su šanse da ćemo bliske nam Ilire vidjeti kao igrivu frakciju sada već jako male. Vjerojatnije je da ćemo dočekati otkrivanje još dvije istočnjačke frakcije, ali sada nećemo špekulirati o tome već ćemo se posvetiti pomnijem opisu zasad najavljenih frakcija.

Rim je centralna frakcija igre i njegovu moć podupire dobro uvježbana i opremljena vojska koja se sastoji od lake prethodnice te čvrstog centra i začelja kojima pomaže posebna rimska konjica. Rimska se ekonomija bazira na metalurgiji, narod se zabavlja visokom kulturom, a red i mir u carstvu održava politički poredak na čijem su vrhu tri obitelji: Juli, Cornelija i Juni.


Kartaga je trgovačka država s ekspanzionističkim težnjama i tek malim brojem autohtonog stanovništva. Iz tog se razloga njihova vojska sastoji mahom od plaćenika koji često jašu na najpoznatijim jedinicama Kartage – slonovima. U Kartagi vlada demokracija koja osigurava sreću stanovništva, a za vlast se nadmeću tri najvažnije političke moći od kojih se svaka bazira na kulturi, vojsci ili ekonomskom prosperitetu.

Igrive će frakcije biti isključivo grčko-rimske, istočnjačke ili barbarske kulture.

Makedonijom vladaju paralelno kralj i narod, a sama je vlast ugrožena izvana od neprestanih napada Grka, Ilira i Tračana. Blagajna se puni kroz poljoprivredu, šumarstvo i poreze, a ona osigurava mješovitu pješačko-konjičku vojsku koja se uvelike oslanja na svoje herojske vođe. Sama se Makedonija sastoji od pokorenih helenističkih država koje se bore za prevlast, a u tome se nalazi i politička osnovica državne svakodnevice.

Galsko pleme Arvena frakcija je koja započinje s malim teritorijem, ali zato s velikim brojem plemenskih poglavica nad kojima vlada jedan kralj. Politička se moć dokazuje u boju, a vojsku sačinjavaju uglavnom jedinice koje se bore s kopljem. Bitan faktor Arvena je religija i zato svećenstvo ima veliku moć nad narodom čija je glavna preokupacija obrt i obrada zlata.


Iceni su smješteni na jugu Britanije i poznati su po svojim ratnicima koji nose velike štitove, kratke mačeve i tetovaže preko cijeloga tijela. Konjaništva imaju vrlo malo, ali se zato vrlo dobro bore koristeći kočije koje čine jednu od udarnih strana njihove vojske. U biti, to je vrlo razvijeno pleme s velikim gradovima, ali također i zemljoradničko pleme koje štuje svoju religiju i kulturu. No, unatoč razvijenoj kulturi, najviše sreće u narodu održava se s objavom rata pa vjerujemo kako će ovo biti jedna od najzanimljivijih igrivih frakcija u Romeu 2.

Posljednja do sad otkrivena frakcija su Suebi – germansko pleme lako opremljenih ratnika čija se borbena taktika najviše bazira na zasjedama. Njihova je vojska opremljena jednostavno, ali se njihovi najbolji ratnici štuju poput legendi. Smjer njihova širenja okrenut je ka zapadu – teritoriju kojem teže i Iceni – pa smo sigurni da ćemo igrajući kampanju svjedočiti mnoštvu sukoba između te dvije frakcije, a takvo što je još sigurnije kad znamo da se privreda Sueba bazira uglavnom na pljački pokorenih teritorija.

Iz zasad dostupnog materijala može se iščitati kako će Total War: Rome 2 jednim bitnim dijelom biti fokusiran na sukob i rat pa nas sve, dakako, zanima kolike će i kakve bitke u njemu biti uprizorene. Ono najsočnije otkriveno nam je već pri prvom predstavljanju igre kada je Jamie Russel, glavni dizajner igre, rekao kako nas očekuju detaljno dizajnirana lica i realne emocije vojnika u postrojbama koji će se drugačije ponašati ovisno o situaciji. Osim toga, naglašeno je mračno, prljavo, brutalno i surovo ratovanje u kojem će poseban tretman imati individualnost u stilu ubijanja pojedinih trupa, ali i frakcija jer će svaka od njih imati drugačiji stil borbe i raznolike postrojbe.

Svaka će frakcija imati drugačiji stil borbe i raznolike postrojbe.

Jedinstvena osobina Romea 2 također je otkrivena pri prvom predstavljanju, a ona nam je dala do znanja kako će se gradovi moći osvajati s više strana i na više različitih načina. Jamie Russel izjavio je da će brodovima biti moguće napadati gradove, a vojnici će iz istih brodova napadati grad ili će se pridružiti matičnoj vojsci na kopnu – i to sve u istoj borbi. Russelovi su navodi potvrđeni već u prvom gameplay traileru.


Russelove je izjave kasnije nadopunio kreativni direktor igre Mike Simpson, rekavši: “Od ogromnog dosega sandbox kampanje do ljudske drame na razini jednog vojnika na bojištu, ciljamo na neviđenu razinu detalja i veličine”, što se namjerava postići najvećim budžetom koji su ikada imali na raspolaganju. Kad se vratimo natrag na gornji video, shvaćamo o kolikom se budžetu radi jer govorimo o prikazu najvećeg broja specifičnih jedinica do sada. Već naslućujemo kako će ova igra žderati RAM pa se žurno pripremamo na nadogradnju memorije, iako je proizvođač obećao kako će igra biti optimizirana za gotovo svaki mainstream PC tako i laptop, bez obzira na njihovu konfiguraciju.


Taktiziranje će biti vrlo bitan element nadolazeće igre, a ono će se očitovati kroz pametnu uporabu terena ovisno o njegovoj visini ili mogućnosti uzimanja zaklona. Vojske će moći napadati iz zasjede što će činiti značajnu stratešku prednost, a nadamo se da će domaća vojska na neki način imati određenu prednost pri branjenu svoga teritorija zbog činjenice da ga bolje poznaju. Sljedeći će vam video pokazati upravo koliko prednosti vojska može dobiti ako napada iz zasjede uz pametno korištenje svih dostupnih jedinica.


Novosti koje smo iščitali iz opisa frakcija otkrivaju nam kako će heroji, odnosno generali i plemenske vođe imati značajnu ulogu na bojnom polju. Hoće li se njihova važnost svoditi na puko podizanje morala ili na nešto više – za sada nije poznato, ali se nadamo kako Creative Assembly neće odvesti Total War u sferu znanstvene fantastike, već da će ostati pri svojoj želji da prikaže mračnu i realnu stranu rata s osobnom pričom svakoga vojnika.

Što očekivati od novog Total Wara? Pa, sigurno je da ćemo vidjeti sve najbolje od prijašnjih nastavaka, dodatno sređeno i usavršeno. Međutim, još nam nije sasvim jasno hoćemo li vidjeti nekakve značajnije inovacije u serijalu. Ono što definitivno obećava je spomenuta bitka za prevlast unutar frakcija i mogućnost napada utvrđenih gradova s mora. Ali pitanje je na koliko dobroj razini Creative Assembly može obećano i izvesti. Naime, treba se samo sjetiti kako im je dosta dugo trebalo da usavrše pomorske bitke do razine koja će zadovoljiti ljubitelje simulacije i taktiziranja, a samo će vrijeme pokazati hoće li im toliko trebati da usavrše i usklade obećane novitete s provjerenom formulom Total Wara. Ono u što smo bez sumnje uvjereni jest da nas očekuje još jedan odličan Total War te da zapravo nemamo zašto strahovati oko sitnica – savršen spoj TBS-a i RTS-a, uvježbana ekipa i savršeni povijesni setting već su tu, a na nama je samo da pričekamo listopad 2013. godine kada ćemo Total War: Rome 2 napokon zaigrati na našim računalima.

Veselite li se vi ovome povratku Rimljana? Što sve očekujete od novog Total Wara ispričajte nam u komentarima ispod ove najave.

Komentari (9)

  • LordHezi

    01.03.2013 - 19:59

    Mogli ste napisat šta ove riječi znače xD
    ''Sede, Et Expectate''

  • woreda24

    01.03.2013 - 20:59

    mocna igra

  • mikeliko

    01.03.2013 - 21:31

    veliki sam fan Rome Total war 1 i stvarno bi želio da nastavak opravda svoja očekivanja a ne da ispadne poput Empirea ili Napoleona… nepotrebno glomazan i zbunjujuć

    Ljepota originalnog Roma je što je gotovo arkadan, intuitivan i nevjerovatno zabavan barem kada se igra multiplayer između 4 najjače (najizbalansiranije) frakcije.
    Nadam se da će se jednaka pažnja posvetiti svim frakcijama a ne samo Rimu
    jel oni ljudi koji su radili ostale frakcije u RTW pokazali su svoje nepoznavanje povijesti i većinu frakcija učinili neigrivima. Konjica je prejaka a sve se barbarske jedinice razbježe iste sekunde ah velikih li ratnika

    Modovi poput Rome Surrectum pokazali su sav potencijal Romea i nadam se da su gazde pokupile koje dobre ideje od njih.
    Oću dakle puno frakcija, povijesno ispravnih i što je najvažnije da budu izbalansirane i približno iste snage i to će onda biti igrica koja ću igrati dok sam živ :)

  • vuko

    02.03.2013 - 11:31

    Total War mi je bio najbolji serijal dok sam jos bio u srednjoj skoli, ali dolaskom empire i napoleona izgubio mi je svu draz. Zadnji Shogun2 mi je bio neigriv zbog prevelikog vremena loadanja, sto nije razlog moj komp nego je eto tako svima.

    Najvise mi smeta sto je igra prelagana u singleplayeru, AI je preglup za bilo kakvo ozbiljnije suprotstavljanje.

  • Ganganguinga

    03.03.2013 - 08:10

    Kada cete objaviti nove rece jer je vec dosta novih igara izaslo i niste ih recenzirali

  • MaliMicek

    03.03.2013 - 22:13

    Super najava. Ovo se čeka ko žedan vode. Evo taman malo nabacio Rome : Total War da me zašora malo nostalgija i da se pripremim za dvicu :)

  • Jakov123123

    14.03.2013 - 18:03

    U potpunosti se slažem s mikelike.

  • gazda1

    @miki toka, 25.03.2013 - 20:25

    Jedini loš total war je empire, i to iskljucivo zbog gomile bugova, glitcheva i nepravilnosti. Napoleon je vise manje ispravljena verzija empirea i meni jedna od boljih total war igara. Ponekad Ai zna pomalo zakazati ali sve u svemu itekako solidan. Sto se tice shogun 2, bez dvojbe najbolji iz serijala, osobno. Igra uopce nije prelagana, da si igrao na easy, to bi i primjetio. Naravno, shvacam kako se nekome napoleon i shogun 2 može ciniti kao losa igra, jer ne vole svi feudalni japan niti pocetak 19.st u vojnom smislu.

  • Ementaler

    @jeremmija, 03.03.2013 - 08:17

    I ti to pitaš u Rome 2 najavi? Na forumu pitajte takve stvari – http://www.hcl.hr/forum , nikako ne spamati u ovakvim člancima koji nikako nisu povezani uz vaše pitanje. Nove recenzije stižu, rade se videi itd.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!