HCL.HR

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Matej Lazić Švogor 24.08.2014.   •   7 komentara


Može li peta ekspanzija velikom World of Warcraftu vratiti privlačnost i podsjetiti igrače na njegove najbolje dane? Igrajući beta verziju istražili smo što je to Blizzard pripremio u svojoj nepresušnoj vreći čuda.

UPDATE: Warlords of Draenor je u međuvremenu izašao u svom finalnom izdanju, a mi smo se odmah bacili na posao igranja, snimanja i komentiranja. Pripremili smo vam tako trodijelni video serijal o toj ekspanziji kroz koji igramo i komentiramo kako nam se sve to sviđa. Samo pratite linkove ispod, otvorite video u novom tabu, a nakon gledanja pročitajte i sljedeći tekst za više detalja.

VIDEO: Igramo WoW: WoD #1 – prvi questovi
VIDEO: Igramo WoW: WoD #2 – uskoro
VIDEO: Igramo WoW: WoD #3 – uskoro

Već prilaskom jeseni u nama se budi kapitalistički duh pa počinjemo razmišljati što bismo voljeli dobiti kao poklon za Božić. U slučaju fanova Blizzardovih igara to razmišljanje ove godine neće dugo trajati. Štoviše, vjerujem da je postignut i neki dogovor između Blizzarda i Djeda Božićnjaka u kojemu obje strane profitiraju. Dakako, sve to zbog najnovije ekspanzije Warlords of Draenor za ”super–ultra–mega” popularni World of Warcraft. Ok, nije baš više ”super–ultra–mega” popularan, ali je i dalje na samom vrhu najigranijih MMORPG igara. I ne izlazi točno na Božić, već 13. studenog, ali vjerujem da bi se Djed Božićnjak tim povodom mogao ranije baciti na posao dijeljenja poklona.

Statistika pokazuje da je Garrosh Hellscream u Mists of Pandariji srušen nekoliko stotina tisuća puta. Iako se na prvi pogled možda čini da je to bio lagan posao, svi koji su se suočili s njim znaju da baš i nije tako. Garrosh Hellscream vjerojatno se svidio ekipi iz Blizzarda pa su ga angažirali za ulogu negativca i u sljedećoj ekspanziji. Bijeg na brončanom zmaju, tik prije izricanja presude za zločine koje je počinio u Pandariji i korištenje vremenske crvotočine, Garrosha odvodi u Draenor. Warlords of Draenor, skraćeno WoD, vraća igrače u vjerojatno najljepši dio svijeta – Outland, ali u izdanju u kakvom je bio prije The Burning Crusade ekspanzije. Ok, sada ću vam pokušati objasniti priču koja se krije iza novih avantura. Mala napomena, da bi shvatili pročitano morate donekle poznavati prošlost Warcraft svijeta, u suprotnom sve će vam zvučati kao loša meksička sapunica. No ne brinite, nitko ne sazna da si je mama ili da je zaljubljen u svog krvnog srodnika.


Garrosh Hellscream vraća se u vrijeme kada je Gul’ Dan ponudio Grommashu Hellscreamu da popije Mannorothovu krv, ovaj odbijanjem tog čina mijenja scenarij koji nam je bio poznat sve do sada. Grommash Hellscream je otac Garrosha Hellscreama i trebao je herojski poginiti u borbi s Mannorothom nakon što ispije njegovu krv. Ovaj puta Grommash prolijeva krv po podu, te tako izaziva Mannorothov bijes i njegovo pojavljivanje. Okupljeni orkovski klanovi za to vrijeme pripremili su zamku s kojom okuju Mannorotha na Garroshov znak. U borbi koja slijedi Grommash ubija Mannorotha sjekirom poznatom svim igračima World of Warcrafta, Gorehowl. Nakon što Mannoroth biva poražen, tik do eksplozije koja je trebala ubiti Grommasha, Garrosh skače i tako spašava oca od sigurne smrti. Dirljiva scena, pravi prikaz ljubavi oca i sina, ako izuzmemo zle planove koje Garrosh ima i za koje mu je potreban Grommash. Okupljeni klanovi orkova ujedinjuju se pod nazivom Iron Horde, a vođa im postaje Grommash Hellscream. Tim događajima mijenja se priča Warcrafta s kojom smo bili upoznati. Ukratko, prošlost se promijenila. Zamislimo to ovako: da igrate Warcraft s ovim događajima, misije s Fel Orcima ne bi postojale. Za opis ove priče najbolje mogu iskoristiti stih poznate pjesme: ”Sve je isto, ali ništa isto nije”.

Avantura u novom svijetu za pripadnike Alliance i Horde započinje identično – iza neprijateljskih linija Dark Portala u Tanaan Jungleu.

Avantura u novom svijetu za pripadnike Alliance i Horde započinje identično – iza neprijateljskih linija Dark Portala u Tanaan Jungleu. Grommash Hellscream i Kilrogg Deadeye raspolažu vojskom od deset tisuća orkova i spremni su odgovoriti na svako suprotstavljanje. Tek nešto kasnije, priča se dijeli na Alliancu i Hordu i svatko kreće svojim putem. Taanan Jungle je prijašnja verzija Hellfire Peninsule i potpuna je suprotnost od onog što smo vidjeli u The Burning Crusadeu. Dok je Hellfire Peninsula u Outlandu bila teren prekriven vatrom, vulkanima i ostalim apokaliptičnim stvarima, Tanaan Jungle obiluje raznolikom vegetacijom i zelenilom. Neke od lokacija podsjećaju na vjerojatno najljepši Raid u igri – Zul’Gurub, i jako su ugodne oku.


Nakon početnih misija u Tanaan Jungleu i privremenog otklanjanja opasnosti, igrači Alliance odlaze u Shadowmoon Valley, točnije Karabor. Karabor je vjerovali ili ne, prijašnja verzija Black Templea. Podsjetnik, Black Temple jedan je od završnih Raidova u The Burning Crusade ekspanziji. Nudio nam je mogućnost srušiti Illidana Stormragea i dobiti njegove legendarne mačeve, Warglaive of Azzinoth. Ipak, budimo realni, malo tko od nas ih je dobio, iako smo proveli sate i sate ubijajući ga. Izgledom Karabor se razlikuje od Black Templea kakvog smo znali, ali ne i od Shattratha. Opet mali podsjetnik, Shattrath je bio glavni grad u Outlandu. Kada prvi puta vidite Karabor odmah se sjetite djela Shattratha u kojem su prevladavali Draenai, zajednice The Aldor. Prevladavanje ljubičastih boja i Draenai građevina ostavljaju utisak Shattratha.

Igrači Horde s druge strane svoju avanturu nastavljaju u Bladespire Fortressu, tj. Frostfire Ridgeu. Bladespire Fortress prekriven je ledom i vatrenim planinama, tj. savršenom kombinacijom sivog kamenja, bijelog snijega i crvene vatre. Sama mješavina boja već na prvu odaje da je ovo mjesto za Hordine igrače. Zanimljivo je da Frostfire Ridgeom upravljaju divovski Ogrei, a igrači tek kasnije uz pomoć Thralla osvojaju tvrđavu iz koje protjeraju ove divove. Zanimljiv pristup za Hordine igrače, ali znamo da Blizzardu ovakva vrsta događaja nije nepoznanica. Nešto slično su napravili prije puštanja ekspanzije Cataclysm i početnim otokom Trollova.

Maksimalni level standardno je povećan s ekspanzijom – na okruglih stotinu levela.

Ekspanzija nudi nekoliko velikih noviteta za lika, ali velika većina spada u one uobičajene promjene koje dolaze svakim novim proširenjem. Prvo i najbitnije, maksimalni level na koji možemo doći sada je level 100. To znači da je ispred nas još nekoliko desetaka sati igranja, prije nego se upustimo u prave avanture. Sve rase osim Worgena, Blood Elfova, Goblina i Panda dobile su nove teksture likova. Igranje Orca ili Taurena sada je mnogo bolje, ipak smo ih igrali prethodnih 10-ak godina i znali sve crte na njihovom licu. Ovo je svakako jedna od onih oku ugodnih promjena. Vjerujem da bi mogla nastati pobuna kod ostalih rasa koje nisu dobile novi make-up, možda su problem dlake koje imaju Worgeni i Pande, ali to nije opravdanje za Blood Elfove i Gobline.


Karakterno su dodane četiri stavke: Multistrike, Leech, Versatility i Avoidance te sesve četiri mjere u postotcima. Multristike je sposobnost vašeg lika da nanese 30% dodatne štete. Leech je postotak štete koju ste nanijeli, a vraća se vama kao oporavak zdravlja (nešto slično kao što radi Fiddlesticks u League of Legendsu). Versatility je postotak uvećane štete koju zadajete i smanjenje štete koju primate. Aviodance predstavlja sposobnost vašeg lika da prima manju štetu od magija koje djeluju na nekom polju kretanja, popularno nazvano AoE.

Nadalje, dogodile su se i promjene u opremi, u prošloj ekspanziji bilo je normalno vidjeti ”+450 Stamina” i slično. Sada je češća situacija da ćete vidjeti najviše ”+250 stamina”. To vrijedi za sve stavke likova, strength, spirit, intellect i staminu. Sve to dovodi do toga da na ekranu više nećete gledati milijunske brojeve. Sva oprema iz prošlih ekspanzija također je prošla ovu vrstu oslabljivanja, tako da je nemoguće da mač iz Mists of Pandarie daje 450 stamine bonusa, a mač iz Warlords of Draenora 250 stamine.

Među najznačajnijim novinama je uvođenje Garrisona, odnosno nadogradive baze u Draenoru.

Nešto što je novo za sve igrače World of Warcrafta zove se Garrison. Jednostavno objašnjeno, Garrison je vaša baza u Draenor svijetu. Birate u kojem ju djelu svijeta želite sagraditi, gdje ćete postaviti određene građevine unutar baze i sve ostale slične stvari koje smo viđali u RTS igrama. U toj bazi posjedovat ćete svoje podanike koji će raditi za vas ono što im naredite. To mogu biti određene misije, tamnice ili bilo koji drugi napredak vezan uz lika. Zanimljivo je da će podanici raditi za vas i dok niste u igri, to znači da možete slobodno raditi svoje aktivnosti u stvarnom svijetu dok oni rade za vas u virtualnom. Vaša baza vidljiva je drugim igračima, tako npr. dok igrač bude preletavao zonu gdje je vaša baza, on će ju doslovno moći vidjeti.

Građevine koje možete postaviti unutar svoje baze dijele se na četiri kategorije: početne, male, srednje i velike građevine. Početne građevine su vrt, ribarski dok itd. Male građevine predstavljaju laboratorije i ostale zgrade vezane uz profesije. U srednjoj kategoriji možete imati vlastiti Inn, to je ona zgrada gdje vaš Hearthstone postavite kao polaznu točku. To znači da vašu bazu možete postaviti kao vaš ”dom”. Najveće zgrade su oružarnice, bunkeri i slične vojne građevine. Misije, tamnice i ostale aktivnosti na koje ćete slati vaše podanike, pomažu u podizanju levela vaših podanika, ali im je potrebno neko vrijeme za njihovo izvršavanje.


Vrijeme ovisi o težini zadatka, tako će za misije trebati od 15-30 minuta, a za tamnice 1-3 dana. Osim što trebate brinuti o aktivnostima u bazi, trebate brinuti i o njenoj sigurnosti. “The Enemies of Draenor” naziv je za ”društvo” koje će ponekad pokušati napasti vašu bazu, zbog toga je važna opremljenost i razvijenost vaših podanika. Ovo je svakako jedan od boljih dodataka igri, dodatak na kojem će se morati provesti dosta vremena za napredak. Nadam se samo da neće biti napornih poziva od prijatelja za posjetu njihove baze, kao što to rade igrači FarmVillea na Facebooku.

Po običaju, Blizzard za igrače sprema nekoliko većih događaja u igri. Jedan je vezan uz Dark Portal u Blasted Landsu, isti onaj portal kroz koji se prvi puta dolazilo do Outlanda kada je izašao The Burning Crusade. Igrači će trebati spriječiti napad Grommashove vojske kroz portal na Azeroth. Drugi je vezan uz staru tamnicu Upper Blackrock Spire, koja je polako pala u zaborav. Napredak kroz Upper Blackrock Spire opremit će igrača s opremom dostojnom borbe u Draenoru, što možemo zamisliti kao mali ”shopping” prije nove sezone. Oba ova događaja uvest će igrače u novi svijet baš onako kako treba, s boljim upoznavnajem priče i stjecanjem opreme.

Nadalje, tu su još promjene vezane uz vaše torbe, utoliko što stvari vezane uz misije više neće zauzimati mjesto u torbi. To je odlična vijest, jer mnogo puta se znalo dogoditi da stvari iz misija smetaju za pokupiti neki dobar dio opreme zbog nedostatka mjesta. Još jedna odlična novost vezana je uz aukcijske kuće, po novom aukcijska kuća biti će jedna po serveru. Što znači pad cijene određenih materijala za profesije, zbog ipak povećane ponude na tržištu. Dobri ekonomisti ovo bi mogli iskoristiti za svoj profit u zlatu, ako naravno dobro isplaniraju svaki korak.


Neke od novih zona sam već opisao, to su početne tri lokacije s kojima ćete se prvo upoznati. Kao što sam rekao Tanaan Jungle, Frostfire Ridge i Karabor u Shadowmoon Valleyu su prve. Tu su još Gorgrond, Talador, Spires of Aarak, Nagrand, Ashran i Faraholn. Gorgrond u nekim situacijama podsjeća na stari Barrens, tu su planine, polja, savane. Sve ono što se moglo vidjeti kada bi se izašlo iz Crossroadsa. Probude se stara sjećanja na sva ”gankanja” koja su se mogla doživjeti u Barrensu. Gorgrond je destinacija od 92-94 levela i pripada ”ranoj” igri. Idući na listi je Talador, predivno mjesto koje se prostire tamo gdje se kasnije nalazi Shattrath. Šume, zelene i ljubičaste boje i stare Draenai građevine ovo mjesto čine predivnim za obavljanje misija. Osjeti se ”miris” Outlanda iz najboljih dana World of Warcrafta. Talador nudi misije za levele 94-96 i on je iduća ”stanica”, nakon Gorgronda.

Spires of Aarak pejsažno nudi sve, od planina do šuma, sivih i žarkih boja. Rekao bih da je mješavina Thousand Needlesa i Stonetalon Mountinsa, tj. zapravo siguran sam da je. On je korak prije najljepšeg djela svijeta, Nagranda, a misije su prilagođene za level 96-98. U 10 godina World of Warcrafta nijedan dio svijeta nije očarao igrače kao Nagrand. Predivno mjesto, postalo je poznato izlaskom The Burning Crusade ekspanzije. Noći su bile najljepše za obavljanje misija i nebo je ostavljalo bez daha. Možda pretjerano hvalim Nagrand, ali siguran sam da je uz Zul’ Gurub vizualno vrhunac stvaralaštva Blizzarda. Nagrand je u Warlords of Draenoru izuzetan, ima sve ono što je imao i u Outlandu. Ako tomu svemu pridodamo vizualna poboljšanja koja je doživio World of Warcraft, onda je savršenstvo za igranje osigurano.

Nagrand ovaj puta spada u nešto ”kasnije igranje” i s njegovim čarima se suočavate na levelu 98 pa do levela 100. Ashran je PVP zona, do koje dolazite na stotom levelu. Ashran nudi suočavanje s protivnicima i borbu za teritorij; dio za Alliance igrače zove se Stormshield, a Warspear za Hordine. Ashran je ono što je bio Tol Barad u ekspanziji Cataclysm. Dio koji će se tek kasnije otkriti, negdje tijekom trajanja Warlords of Draenor, zove se Faraholn i o njemu se nema što reći osim da ćete vaše podanike iz baze ponekad slati da ga istraže i vrate se s rezultatima.


Ono što igrač na stotom levelu može i dalje raditi su PVE i PVP aktivnosti. Sedam novih tamnica, uz dva Raida na samom početku igre pružit će igračima dovoljno izazova i istraživanja. Osim nekoliko novih tamnica, raidova, vraćanjem u ”modu” The Upper Blackrock Spirea u planu je nekoliko World Bosseva. Događaji oko World Bosseva postali su popularni u Mists of Pandariji, a izgleda da se taj trend nastavlja i u Warlords of Draenoru. Novi PVP Battleground zove se Tarren Mill vs. Southshore, a čini ga 100 vs. 100. Stariji igrači sjećaju se koliko je teško bilo levelati na području Hillsbrad Foothillsa zbog stalnih napada igrača, tako da je taj čin pretvoren u sjajnu ideju za Battleground. Također, tu je i nov način nagrađivanja vaših aktivnosti za vrijeme borbe. Ovisno o vašem učinku u borbi dobit ćete Strongbox, koji može biti brončani, srebrni ili zlatni. Jasno, zlatni se dobiva za veliki utjecaj na konačni rezultat borbe. Od ostalih stvari još jedna je vrijedna spomena. Svaki igrač moći će jednog lika odmah ”boostati” na level 90 te tako krenuti u nova istraživanja. To može biti već postojeći lik ili novi – izbor je na igraču.

Svaki igrač moći će jednog lika odmah ”boostati” na level 90 te tako krenuti u nova istraživanja.

Kad sve navedeno zbrojimo u cjelinu, Warlords of Draenor ekspanzija pokušava vratiti staru slavu World of Warcrafta u trenutku kada svijet Azerotha iz mjeseca u mjesec gubi igrače. Mnogi od njih tvrde da se izgubila čar igranja i da je igra olakšana zbog toga što je postala pristupačna svakome. Uz to, vjeruje se da se smanjila potreba da budete dobri, te da je sve postalo automatizirano. Hoće li Warlords of Draenor to uspjeti ispraviti i ponovo usrećiti osmeroznamenkasti broj pretplatnika, vidjet ćemo s vremenom, počevši od studenoga. Jedno je pak sigurno – Blizzard WoW-u ovom ekspanzijom cilja vratiti osjećaj igranja u njegovo najbolje vrijeme za vladavine The Burning Crusadea i Outlanda. Namjera je dobra, no je li i dovoljna, ostaje za vidjeti.

Komentari (7)

  • armin221186

    24.08.2014 - 15:43

    vracali u najbolje dane? nema sanse,mozda vraca u zivot jedno 3 mjeseca pa se onda sve vraca na staro tj. konstantnom opadanju igraca!

  • Reaver23

    24.08.2014 - 19:14

    Koliko sam ja shvatio Garrosh se ne vraća u vrijeme, nego odlazi u drugu realnost tako da što god napravili u WoD-u neće utjecati na "našu" realnost. Tako da to nije tipični "idem u prošlost da promijenim budućnost" time-travel scenarij, ali svejedno informativna najava svaka čast.

  • Tark

    25.08.2014 - 06:55

    Svaka cast na najavi. Idemooooo. Priprema za WoD!!!!!

  • Soulforged

    25.08.2014 - 09:39

    Tko zeli u svjeze osnovani balkanski Horde guild na Kor'Gallu neka mi posalje PM na HCL forumu. Trenutno nas ima blizu 20 (neki vec igraju, a neki ce poceti mjesec ili vise prije expansiona) s tim da se pregovara sa jos ljudi. :)

  • nenoo

    22.09.2014 - 13:12

    svaka čast njima ali to nije više ta igra,.
    največa šema je u tome što recimo nemaju
    7 – 8 milja pretplatnika zato što u aziji je posve drugačije
    ne plača se po mjesecu nego po satu ili danu nisam siguran 100%
    tako da ima igrača koji igraju 2 dana mjesečno i oni ih smatraju pretplatnikom,
    takoder ima netko tko plati pola sata ili sat vremena i vise se nikad ne logira i oni ga smatraju pretplatnikom ali puno ljudi to nezna
    ,wow je najboljai gra koju sam igrao ali Cata,mist su mi totalni fail..
    kad vidim kad se šetaju sa Hellscream's Downfall titulom nakon mjesec ili dva
    koliko je samo trebalo da se ubije LK na normal ili hc puno puno vise,,.
    super ste napisali sve pohvale
    ali meni to nije to vise
    sam kad vidis zadnj patch se igra godinu dana
    jednostavno mislim da igra tone i to je to..
    pozz

  • Lord981

    @[proGABBEing] Gero, 25.08.2014 - 20:54

    Ne bi reko … ovdje se fkt moze dosta toga radit u ovom nastavku tak da ce ovo stvarno vratit wow u stare dane i opet ce bit mozda najigranija igrica 😀

  • divljaceljust

    @[proGABBEing] Gero, 28.08.2014 - 09:31

    slažem se s tobom neznam zašto tolko forsiraju te ekspanzije nadam se sada kada su dosli do 100-tog levela da ce zaokruzit i zavrsit ,a onda pocet radit na novom warcraftu sa novim engineom i nacinom borbe itd . Što bi ih moglo vratit u najbolje dane pa cak i nadmasti s obzirom na broj korisnika interneta tada i danas.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!