Kroz zadnjih 20 godina nije bilo nekih značajnijih pomaka u dizajnu i funkcionalnosti kontrolera za igranje. Nintendo je imao svoje eksperimente u eri Wii i Wii U konzola, ali se oni nisu zadržali kao standardne metode korištenja. Sony i Microsoft mijenjali su dizajn i ergonomiju svojih kontrolera, no samo je uvrštavanje analognih trigger tipki bilo značajno za doživljaj igranja.
To pak ne znači da je sve savršeno i da ništa ne treba mijenjati, a pokazuju to skuplji kontroleri kao što su Scuff Impact, Razer Raiju ili Xbox One Elite. Takvi kontroleri između ostaloga koriste pomoćne tipke na stražnjem dijelu. Ideja iza toga je jednostavna za shvatiti – uz te se tipke djelomično smanjuje potreba da palac desne ruke s analogne palice pomičete na tipke s prednje desne strane kontrolera.
Pomicanje palca s analogne palice kojom se upravlja kamerom u igri nije neki veliki problem u većini igara, ali je praktičnije kada to ne morate raditi, ili barem ne toliko često. Iz tog razloga sve više igara najkorištenije akcije seli na gornje tipke kontrolera. Dobar primjer toga jesu Assassin’s Creed igre u kojima je tipka za napad prije bila kvadrat na PS4, a sada je R1 kako bi igrač tijekom te osnovne akcije mogao istovremeno upravljati kamerom. Najčešći razlog kupnje skupljih kontrolera sa stražnjim tipkama jesu pucačine iz prvoga lica kod kojih primjerice tipka za skakanje ili uklizavanje traži spomenuto pomicanje palca, a ako želite igrati na ozbiljnijoj razini onda vam takvo što umanjuje šanse da budete što efikasniji.
Sony do sada nije imao službeni model kontrolera koji bi bio napredniji u tom pogledu, ali su šest godina nakon izlaska PlayStation 4 konzole odlučili ponuditi igračima i tu opciju. Međutim, ne kao zaseban kontroler već kao dodatak svim DualShock 4 kontrolerima. Dodatak se zove Back Button Attachment i u suštini donosi dvije tipke koje sjedaju na stražnju stranu kontrolera.
Važno je napomenuti da, kao i kod skupljih kontrolera, ove dvije tipke ne funkcioniraju kao dodatne tipke u smislu da imate R4 i L4 tipke. Naime, njih možete koristiti jedino kao duplikate, odnosno za zamjenu nekih postojećih tipki. Znači, tim neoznačenim tipkama možete kopirati naredbu na tipki X, O, trokut, kvadrat ili bilo kojoj drugoj tipki DualShock 4 kontrolera. Neka ograničenja postoje, ali o tome ću malo kasnije u tekstu.
Ove dvije tipke ne funkcioniraju kao dodatne, nove tipke već ih možete koristiti jedino kao duplikate, tj. za zamjenu nekih postojećih tipki.
Back Button Attachment umeće se s donje strane kontrolera te ima oblik glomaznog polukruga koji sjeda između dva kruga s analognim palicama. Dodatak je relativno lagan, ali nije nije baš lagan kao perce pa se razlika u težini kontrolera s tim dodatkom definitivno osjeti. Spajanje i vađenje dodatka je proces koji ne traži puno sile i traje najviše dvije sekunde. Dodatak dobro sjeda u kontroler, mislim kako nema nikakve šanse da ga tijekom igranja slučajno odspojite.
Back Button Attachment radi tako da koristi bateriju samog kontrolera pa na njemu ne možete ništa programirati dok sam kontroler nije spojen na konzolu ili PC. Što se programiranja tiče, ono se vrši dosta brzo – zadržite pritisak na centralnom kružnom dijelu i potom s lijevom ili desnom tipkom dodatka listate niz tipki i birate koju želite programirati lijevo, a koju desno.
Nezgodni dio ovoga jest što uvijek morate okrenuti kontroler jer je mali ekran sa sučeljem na stražnjoj strani. A kad okrenete kontroler tipka koju birate na desnoj strani zapravo će vam biti tipka s lijeve strane, što je na početku malo konfuzno, ali se kasnije čovjek navikne.
Nisam baš siguran da je ekran sa sučeljem na stražnjoj strani dobra ideja. Isto tako nisam siguran je li kružni dio s ekranom morao biti toliko glomazan kad samo sučelje koristi najviše 25% tog kruga. Daleko bih sretniji bio s rješenjem da je ekran sitniji, ali s prednje strane. Ionako je sadržaj na tom ekranu skriven sve dok ga igrač ne zatraži, kako bi štedio na potrošnji baterije.
Nisam baš siguran da je ekran sa sučeljem na stražnjoj strani bio dobra ideja.
Dvije tipke na stražnjoj strani zamišljene su tako da ih se koristi ili srednjim prstima ili prstenjacima. Na sreću, nisu previše osjetljive pa ih se u većini slučajeva ne može pritisnuti slučajno. Za registriranje pritiska tih tipki treba vam otprilike koliko i za pritiskanje tipki za lijevi ili desni klik kod touchpada na laptopima. Meni je odgovaralo koristiti stražnje tipke prstenjacima, prstima koje inače nikad ranije nisam koristio na kontroleru. Tako je ispalo zbog mog korištenja kontrolera s tri para aktivnih prstiju (srednjaci na triggerima), ali sam se nekoliko puta uhvatio kako koristim i srednji prst na stražnjim tipkama kod starijih igara koje nisu tražile korištenje gornjih tipki.
U anketnom sam tekstu napisao da mi je bilo nezgodnije držati kontroler ako stražnje tipke koristim srednjacima, a triggere kažiprstima. Tada mi gamepad nije baš siguran u rukama jer mali prsti klize na rubu ručaka. Naime, stražnje tipke ručkama kontrolera oduzimaju nešto manje od centimetra prostora, taman za debljinu jednog prosječnog prsta. Uz ovaj dodatak ne možete stoga držati po tri prsta na ručkama kontrolera nego vam jedan prst mora sjedati na stražnje tipke. Jedini način korištenja koji mi je bio ugodan u slučaju da triggere pritišćem kažiprstom jest taj da sam stražnje tipke pristiskao prstenjacima dok su srednji prsti stajali između, besposleni.
Stražnje tipke ručkama kontrolera oduzimaju nešto manje od centimetra prostora, taman za debljinu jednog prosječnog prsta.
Back Button Attachment je u stanju memorirati tri različita profila između kojih se možete prebaciti u bilo kojem trenutku dvostrukim pritiskom okrugle tipke na stražnjoj strani. Taj dio je izvediv i bez okretanja kontrolera, pod uvjetom da nemate kratke prste, ali bez okretanja morate u glavi znati na kojem ste profilu i koji je profil vezan uz koje tipke. Prikaz profila dostupan je samo otraga jer se ekran nalazi na stražnjoj strani. Opet – nije idealno, ali je pohvalno što postoji opcija višestrukih profila.
Napisao sam ranije da postoje određena ograničenja kod toga koje tipke možete pripisati stražnjim tipkama. Dobra je vijest da ograničenja nema za tipke koje najčešće koristite. Loša je vijest da se ne mogu mapirati akcije s tipke velikog touchpada, a ne može se iskoristiti ni tipka Share za snimanje slika i videa za koju morate maknuti lijevi palac s analogne palice, što je još manje praktično nego pomicanje desnoga. Isto tako nije moguće mapirati PlayStation tipku za paljenje konzole i pozivanje glavnog menija.
Ok, to su sve tehnikalije i formalnosti, vas vjerojatno više zanima kakav je osjećaj korištenja stražnjih tipka u igrama. Odnosno, ima li kakvih koristi od njih? Odgovor na to pitanje varira igre do igre, ali recimo da bih nakon korištenja ovog dodatka stvarno bio razočaran ako standardni kontroler za PlayStation 5 ne bude imao stražnje tipke. Sve i da mislite da vam stražnje tipke na kontroleru nisu potrebne, tek nakon korištenja istih postanete svjesni koliko ste s klasičnom shemom kontrolera zapravo zakinuti, u pojedinim slučajevima.
Sve i da mislite da vam stražnje tipke na kontroleru nisu potrebne, tek nakon korištenja istih postanete svjesni koliko ste s klasičnom shemom kontrolera zapravo zakinuti, u pojedinim slučajevima.
Probao sam dvadesetak igara s Back Button Attachmentom i u većini sam za njega imao neku korisnu namjenu – makar i s jednom tipkom, ako već ne s obje. Najviše sam uživao s naredbama za trčanje/sprint i skakanje. U Death Strandingu se po defaultu za sprint koristi tipka L3, što je iznimno nepraktično jer u toj igri često želite sprintati, a tipka nije najlakša za pritisnuti, pogotovo uz činjenicu da ju morate stisnuti dok analog držite prema gore/naprijed da bi se sprint aktivirao.
Uz Back Button Attachment izdavanje ove naredbe je prava milina i ne moram se mučiti s pritiskanjem „gljive“. Isto tako, za udaranje se u Death Strandingu koristi tipka kvadrat, što znači da nije moguće udarati neprijatelje i istovremeno okretati kameru. No, s Back Button Attachmentom oslobađate palac pa i takve kombinacije postaju moguće. U Red Dead Redemptionu 2 pak možete sprintati i gledati oko svog lika, npr. sa strane, što po standardnoj kontrolnoj shemi nije izvedivo.
Spyro: Reignited Trilogy, MediEvil i Ratchet & Clank postaju značajno ugodnija iskustva uz Back Button Attachment jer vam tijekom skakanja ne oduzimaju kontrolu nad kamerom.
Slično je i sa skakanjem koje je najčešća mehanika u platformerima. Spyro: Reignited Trilogy, MediEvil i Ratchet & Clank postaju značajno ugodnija iskustva uz Back Button Attachment jer vam tijekom skakanja ne oduzimaju kontrolu nad kamerom. Tipku za skakanje odlučio sam postaviti i u Sekiru gdje je blagodat ovog dodatka još očitija jer je tu manipulacija kamerom ključna kad tražite točku na koju ćete zakačiti svoju kuku. Identična stvar vrijedi i za Spider-mana, igru u kojoj je skakanje polovica gameplaya.
Što se borbe tiče, primijetio sam da stražnja tipka ima koristi jedino kada u igri postoji jedna tipka za standardni napad. Dok je Back Button Attachment koristan za skakanje u Spider-Manu, za borbu baš i nije praktičan jer se za neke combo napade koriste dvije tipke od tri glavne (kvadrat, trokut i krug) pa sam zaključio da nema smisla seliti tipku za napad na stražnju tipku kad svejedno moram pomicati palac na ostale tipke usred borbe.
Primijetio sam također da mi je nezgodno kad tipku za napad moram koristiti u kombinaciji s triggerom na istoj strani. Na primjer, u MediEvilu s tipkom L2 aktiviram bližu kameru za borbu, a ako napad stavim na lijevu stražnju tipku onda mi je teže pritiskati ju prstenjakom dok trigger držim srednjakom. Malo je lakše u kombinaciji prstenjak-kažiprst, ali pravo rješenje je toggle opcija kamere, odnosno postavka da se trigger ne treba držati da bi kamera bila aktivirana nego je potrebno pritisnuti tipku samo jednom.
Primijetio sam da mi je nezgodno kad stražnju tipku trebam koristiti u kombinaciji s triggerom na istoj strani.
Korisnu promjenu stražnje tipke imaju u God of Waru – npr. za aktiviranje stvari ili otvaranje vrata tipku krug može se slobodno prebaciti na stražnju tipku jer su to nezahtjevne akcije. U Controlu stražnja tipka može biti korisna za loot, a u Red Dead Redemptionu 2 za punjenje streljiva, pogotovo kad se igra s pogledom iz prvog lica. Probao sam i Titanfall 2 gdje je Back Button Attachment dokazao svoju korisnost kod FPS-a bilo da ga se koristi za uklizavanje ili sprintanje ili nešto treće. No, to što vam prst manje leti s analogne palice prema desno ne znači da ćete automatski biti vještiji u pucačinama, precizniji u ciljanju i sl.
Igre kod kojih nisam našao gotovo pa nikakvu primjenu za Back Button Attachment jesu vozački naslovi, što je i logično jer se u takvima desna analogna palica i ne koristi baš često. Probao sam Euro Truck Simulator 2 na PC-u i tamo praktički nisam znao koje naredbe prebaciti na stražnje tipke. Na konzoli sam testirao Crash Team Racing: Nitro-fueled i ondje mi je iskustvo igranja bilo bolje bez ovog dodatka nego s njime. Pretpostavljam da isto vrijedi za žanr borilačkih igara, odnosno tabačina, za strategije i neke sportske igre, iako se za nogometne simulacije Back Button Attachment može koristiti umjesto R3 i L3 tipaka, a zbog lakoće pritiska to znači i brže izvođenje tih akcija. Drugim riječima, ako volite podizati loptu u zrak u Fifi ili simulirati u PES-u, ovo će vam značajno pomoći u tome.
Utjecaj Back Button Attachmenta na bateriju kontrolera nije ogroman, ali je jasno da ga ima. Očekujte tako 10-20% kraće trajanje baterije prilikom korištenja istoga, što je po meni prihvatljiv kompromis za ono što se time dobiva. Koristite li slušalice spojene na kontroler ne trebate se bojati ovoga dodatka jer ima podržan klasični 3,5mm utor. Stvar radi jednako i na konzoli i na PC-u, uz napomenu da se ni na PC-u ovo ne može koristiti da biste dobili +2 nove tipke – barem ne za sada.
E sad, na kraju još jedna vrlo važna stavka – cijena. Dobra stvar kod Back Button Attachmenta je ta što ne kupujete novi kontroler, a to je dobro jer su kontroleri sa stražnjim tipkama obično skuplji – Xbox One Elite Series 2 primjerice košta suludih 180 dolara. Međutim, to ne znači da je Back Button Attachment jeftinjara. Službena će cijena istoga u Europi iznositi 30 eura, što je već skuplje od onih 30 dolara koliko plaćaju Amerikanci. Međutim, za naš standard cijena neće biti preračunata iz eura, što bi iznosilo oko 220 kuna. Umjesto toga na hrvatskom će tržištu Back Button Attachment koštati 249 kuna. Ne iznenađuje to jer su kod nas i DualShock 4 kontroleri za stotinjak kuna skuplji nego na stranim tržištima.
Meni se Back Button Attachment u konačnici svidio i ponavljam – bit ću razočaran ako kontroler za PlayStation 5 ne bude imao takvu funkcionalnost. Ali, nije mi se svidio toliko da bih za njega dao 249 kuna. Za dvije tipke – i to ne dodatne, nego zamjenske. Kad bude za nekih 100 kuna jeftiniji – uzmite. Ali, tajming lansiranja ovoga dodatka zapravo je vrlo čudan. U principu, onaj kome ovakve stvari trebaju u životu jest onaj zahtjevni igrač koji planira kupiti PlayStation 5 od prvoga dana prodaje. U tom bi pogledu ovakav dodatak imao više smisla da je izašao prije nekoliko godina, a ne nekoliko mjeseci prije dolaska nove generacije PlayStationa. Da, sigurno će biti kompatibilan s PlayStationom 5, ali ako će standardni PS5 kontroler imati ovakvo što (premda to nije potvrđeno) onda je po mom mišljenju kudikamo pametnije ostaviti si tih 249 kuna za novu konzolu koja sigurno neće biti jeftina.
Za što god da se odlučite, Back Button Attachment bit će dostupan u prodaji od 14. 2. 2020.
chocobo_047
01.02.2020 - 18:11Takvo što mi zaista ne treba.
sgtbare
@chocobo_047, 02.02.2020 - 02:51placeni dodatak za 2 makro tipke u 3 razlicita profila, pa isplativije zvuci kupiti skuplji nacon revolution joypad s 4 makro tipke i 2 ili 3 profila
mili1985
01.02.2020 - 18:31Izgleda zanimljivo, ali kao što kažeš, ne bih davao tolike pare za to. Radije ću čekati DS5 i nadati se da ta ta opcija bude odmah u paketu.
superdeda2000
01.02.2020 - 18:45Da je ekran s prednje strane, sigurno bi ti palci sklizali i slučajno ga aktivirali. Zato su se odlučili staviti ga sa stražnje strane
Zoran Žalac
@superdeda2000, 01.02.2020 - 18:50Nije baš toliko osjetljiv na dodir, a sa sklizanjem palaca inače nemam problema.
k4rlovc4n
01.02.2020 - 18:56Malo su se “rano” sjetili, sad kad uskoro izlati PS5, bože sačuvaj! XD
Baš im hvala, ali sad mi to više ne treba i nemam namjeru bacati lovu na to, kako već rekoh PREKASNO!
burgi
@k4rlovc4n, 01.02.2020 - 19:21izvlačenje zadnjeg soka iz sonya 4 i ispitivanje tržišta za sony 5
deanHR
@burgi, 01.02.2020 - 19:54Mudra opservacija
kebbab
@k4rlovc4n, 01.02.2020 - 21:53Zašto prekasno? Ps5 če pokretati igre za ps4 a možda če (za te igre) i podržavati Dualshock 4 kontroler!?
moordrak
01.02.2020 - 18:59Budemo nabavili. Par sto kuna gore-dolje. Krasan dar za Valentinovo 🙂
HyPo
01.02.2020 - 18:59Mislim da su ovo izbacili zbog toga što če nešto slično napraviti sa ps5 kontrolerom.
kuky90
01.02.2020 - 19:08Dodak preskup, ali ako ubace u PS5 controler onda super. Taman tu držimo prste pa ti dođe prirodnije od onih iza
Darac83
01.02.2020 - 19:32Dečki vježbajte prstiće, bolje polovice će vam biti zahvalne… ?
deanHR
@Darac83, 01.02.2020 - 19:54Puno sladoleda ližem za to
Darac83
@deanHR, 02.02.2020 - 02:20Dobro je i to, al treba širit skill tree…
deanHR
@Darac83, 02.02.2020 - 07:04???
Dick Johnson
01.02.2020 - 23:48Dobra stvar, valjda će PS5 dobit nove tiple tipa R4 il L4, a ne smao duplikate, uvjek imam filing da mi fali gumbi na kontroleru. Jedino će biti stvar navike jer da ga jebeš djeluje mi sjebano prstenjacima stiskat ili stano kaziprst micat.
The_Miks
02.02.2020 - 13:21Mis i tipkovnica i nema problema
pleto
@The_Miks, 03.02.2020 - 07:53Pa da po kauču guramo miševe hahaha
The_Miks
@pleto, 03.02.2020 - 13:11A cuj, ja sam godinama igrao sa kauca. Samo se treba malo snac hahaha XD
Ali ozbiljno, bilo bi super da uz kontroller dopuste spajanje misa i tipkovnice na ps5 barem za first party sp igre.
pleto
@The_Miks, 04.02.2020 - 07:15Kad bi dali ne bi me čudilo da ograniče na neke miševe i tipkovnice vlastite proizvodnje, pa bi još i to morao posebno kupovat
almoustevil665
02.02.2020 - 17:18Ovo je za Rocket league dušu dalo
KidacMamice
03.02.2020 - 07:35Vise od svega bi volio da sony izbaci svoj ds5 pro kontroler al ako ne opet ce se uzet aimcontroler! Sve u svemu podrzavam ovo.
SanKa
03.02.2020 - 09:10too little too late
moordrak
19.02.2020 - 12:36DS4+back button je napokon usporediv sa drugim kontrolerima slične funkcionalnosti (Nacon Revolution unlimitedom, Scuff INFINITYEM npr. ) za puno manje novca. Neznam što su čekali do sada.
Položaj tipki je optimalan za bilo koji stil držanja što znači, ergonomija kontrolera nije narušena Iako se na prvi pogled radi o povećem komadu plastike. Lijepo se osjeti klikanje pod prstima. Konfanje je vrlo jednostavno. Oled displej se nakon odabira jedne od tri ponuđene konfiguracije sam gasi nakon par sekundi.
Ne radi se ovdje o nikakvom “čudu”. Kinesko tržište već dugo vremena, za otprilike istu cijenu nudi neslužbene dodatke sličnoga stila u više izvedbi uključujući rapid fire/remaper funkcionalnost (Mayflash Magic Pack,HeroAngel Rapid Fire,Dawn Programable Remap Kit itd. )
Nedostatak: Vlasnici Sony Charging Stationa moraju skidati dodatak prije svakog punjenja kontrolera.
Od mene, palac gore 🙂
Zoran Žalac
@moordrak, 25.02.2020 - 10:07Vidiš, nisam se ni sjetio Charging Stationa.