Return to Monkey Island

osjećajte se kao kod kuće

Return to Monkey Island je nevjerojatno snažan val nostalgije. Zapljusnuo me totalno nepripremljeno jer sam se recenziranja uhvatio samo zato što nitko drugi u timu nije bio zainteresiran. I moram vam odati tajnu: ja nikad nisam bio veliki fan Monkey Islanda. Serijal sam upoznao na skroz krivi način – igrajući prvo The Curse of Monkey Island da bi tek 2009. odigrao originalnu igru u remasteriziranom izdanju. Ostale dijelove serijala nisam igrao i sad se vjerojatno pitate kakve to gluposti pišem – kako me mogao zapljusnuti val nostalgije oko nečega što mi većinom nije ni poznato!?

23€ PC Ustupio izdavač

E pa baš je to magija Return to Monkey Islanda. Igra je dizajnirana tako da nove igrače dočekuje raširenih ruku, iako je proslava namijenjena starim fanovima. Atmosfera te proslave je toliko dobra da vas jednostavno ponese – postanete uvjereni da ste doživjeli stvari o kojima se priča, iako možda niste bili ondje kad su se zbivale.

Odmah vas u startu dočeka interaktivni album pomoću kojega se upoznajete ili prisjećate s prethodnim avanturama Guybrusha Threepwooda. Čitava povijest Monkey Islanda tu je objašnjena vrlo izravno, s nevjerojatnom jednostavnošću i na jako simpatičan način. A onda se taj stil naracije samo nastavlja na novu priču.

Odmah u startu dočeka vas interaktivni album pomoću kojega se upoznajete ili prisjećate s prethodnim avanturama Guybrusha Threepwooda.

Najbolja stvar u pripovjedanju Return to Monkey Islanda je ta što upoznavanje igrača s prošlosti Guybrushevih avantura ne zvuči kao dosadna lekcija iz povijesti. Toliko je to dobro uklopljeno u samu radnju da ne primijetite kad neki dijalog ima cilj pobuditi prisjećanje na stare dane. Svaka reminiscencija o prošlim avanturama uglavnom je koncizna i kratka – nikad naporna ni forsirana. Ali kroz Guybrusheve komentare apsolutno uvijek imate dojam nostalgičnog ponosa na sve što je proživio i preživio.

10/10 PRIČA

Kronološki se Return to Monkey Island odvija između druge i treće igre u serijalu. Nova je priča prezentirana tako da Guybrush svom sinu pripovijeda kako je otkrio tajnu Monkey Islanda. To uključuje povratak na naslovni otok, kao i dobro poznate lokacije otoka Mêlée. Ondje Guybrush susreće plejadu starih likova: svog protivnika LeChucka, suprugu Elaine, prijatelje Otisa i Carlu… Većina starih likova ima nove uloge – iako se nisu maknuli dalje od otoka Mêlée, nastavili su živjeti svoje živote. Jedino su Guybrush i LeChuck fokusirani na prošlost i ponovno se utrkuju tko će prvi doznati veliku tajnu Monkey Islanda.

Kronološki se Return to Monkey Island odvija između druge i treće igre u serijalu.

Return to Monkey Island u tom je pogledu odlična pouka zašto nije dobro kad je čovjek opčinjen i zaluđen jednim ciljem u životu. I sigurno nije ni prva ni zadnja igra s tom poukom – nešto slično čak se provlačilo i kroz Uncharted 4 (koji je sasvim slučajno isto bio piratske tematike). Međutim, Return to Monkey Island ima tu notu reminiscencije i dodatni sloj u poruci koju prenosi. Više od toga ne želim reći jer bi to bilo u domeni spoilera.

Završetak igre je… čudan. Ali barem dobijete potvrdu onoga “što je pjesnik htio reći” (ili u ovom slučaju developer). I taj dio dobro funkcionira kroz videoigru; efektan je upravo zato što se do njega dođe interaktivnim putem. Jednom kad je sve kliknulo na svoje mjesto, imao sam dojam da je ovo jedna od najboljih priča koje sam u igrama video zadnjih nekoliko godina. To jest, nije sama priča toliko impresivna koliko je to način na koji je ispripovijedana.

Nije sama priča toliko impresivna koliko je to način na koji je ispripovijedana.

Osjeti se tu stil stare škole LucasArtsa, sličan onome kakav ima Psychonauts 2. Ponajprije se to primijeti na britkom humoru koji me u više navrata natjerao na glasno smijanje. Kvaliteta humora je u tome što se Return to Monkey Island ne trudi silom biti smiješan. Zapravo imam dojam da su u igru ubačene stvari koje su smiješne samom kreatoru i da on nije bio opterećen time hoće li drugima biti smiješne ili neće. Igra se čak šali na vlastiti račun, s podbadanjima oko novog vizualnog stila ili komičnog repriziranja scenarija. U jednom trenutku LeChuck tako viče: “Proklet bio Guybrush Threepwood, trebao sam te zaustaviti zadnjih 58 puta kad sam imao priliku za to!”

Humor ide ruku pod ruku s većinom likova u igri. Nekoliko ih se ističe tijekom priče koja traje otprilike deset sati, počevši od smotanog Guybrusha. Njegova fizička komedija nosi igru i zabavno je gledati na koje sve način on nadilazi snažnije i pametnije likove na svom putu. Zatim su tu Otis koji uvijek zabunom završi u zatvoru, zombi koji ima profesionalnu deformaciju treniranja strogoće nad svima, nadobudni kustos muzeja s krivim povijesnim činjenicama… Paleta likova je izvrsna i pravi je užitak komunicirati sa svima njima.

Paleta likova je izvrsna i pravi je užitak komunicirati sa svima njima.

Sve u svemu, ne mogu dovoljno nahvaliti priču Return to Monkey Islanda. Istovremeno evocira nostalgiju, nasmijava novim doskočicama i pronalazi način kako prenijeti pouku koja iskače iz gabarita jedne humoristične avanture. Volio bih komentirati više od toga, ali radije vam prepuštam da sami doživite ono što je vrijedno kod ove priče.

7/10 GAMEPLAY

Return to Monkey Island je klasična 2D avantura, takozvani point’n’click. I u toj izvedbi funkcionira dosta dobro. Formula je minimalno modernizirana kroz nekoliko elemenata. Prvo imate dobrodošlu listu zadataka koju možete pogledati u bilo kojem trenutku, tako da uvijek znate što vam je cilj. Zatim imate sustav pomoći ako ne znate što napraviti ili kako riješiti neku zagonetku.

Imate dobrodošlu listu zadataka koju možete pogledati u bilo kojem trenutku, tako da uvijek znate što vam je cilj.

Taj je sustav pomoći zanimljivo objašnjen u kontekstu same priče, a igraču dopušta nekoliko savjeta prije nego mu otkrije izravno rješenje. Na primjer, ako vam treba neki predmet, reći će vam gdje ćete ga naći, ali tek na sljedećem koraku reći će vam što je predmet koji tražite. Ne bih rekao da je ovo najbolji sustav pomoći u avanturama – još uvijek mi je draža vizualna pomoć u Machinariumu. Ipak, dobro odrađuje svoj posao i samo mi je jednom zakazao s nepotpunim odgovorom kojega sam na kraju pronašao na internetu.

Igra inače ima dva moda težine: casual i hard. Na lakšoj casual postavci imate manje koraka u rješavanju pojedinih problema i zagonetki, ali je cjelokupno iskustvo igre zapravo dosta slično kao i na Hard modu. Što se tiče zagonetki, glavnina ih odlazi na to gdje ćete pronaći i iskoristiti neki predmet. No, povremeno ima i nekih kreativnih, tako da u dijalozima morate ponavljati ono što vam je netko u razgovoru ranije spomenuo.

Koliko god da je gameplay tečan, Return to Monkey Island ima nekoliko apstraktnih zagonetki i povremeno čudnu point’n’click logiku. Na primjer, u jednoj situaciji trebao sam nešto odrezati i za to sam trebao tražiti nož iako je Guybrush samo minutu ranije mahao svojom sabljom. Jasno mi je da je stvari lakše rezati nožem nego sabljom, ali u takvim trenucima osjećaj je kao da vas igra vuče za nos svojim nelogičnostima.

Koliko god da je gameplay tečan, Return to Monkey Island ima nekoliko primjera apstraktnih zagonetki ili čudnu point’n’click logiku.

Tu je i nekoliko zagonetki za koje smatram da su loše dizajnirane. Na primjer, 75% vremena u igri postoji jedan predmet koji je prazan i ne možete ga pokupiti, pa ga samim time zanemarite i zaboravite. I onda najednom, bez ikakve najave, igra pred kraj odluči da je taj predmet napunjen baš kad vam zatreba, a vi ste do tada već zaboravili na njega.

Glavninu stvari koje igra nudi vidite u jednom prelasku i nema nekog posebnog razloga za reprizu. Opcionalne sadržaje predstavlja skupljanje kartica za kviz. U tom kvizu fanovi Monkey Islanda mogu testirati svoje široko znanje o serijalu, njegovom kreatoru, itd. Nažalost, taj usputni dodatak igri nema nikakvog značaja osim osvajanja achievmenta.

Kao što sam ranije naveo, Return to Monkey Island traje otprilike deset sati i za cijenu od 23 eura mislim da vrijedi svakog eurocenta. U tih deset sati igra nije dosadna, ali više zbog priče nego zbog samog gameplaya. U kontekstu point’n’clicka ovo nipošto nije loša igra, ali ne bih ju svrstao među najbolje primjerke žanra zbog ponekad nelogičnih, repetitivnih i neintuitivnih zagonetki.

?/10 PREZENTACIJA I IZVEDBA

Nešto mi se čudno dogodilo s dojmom o vizualnom stilu ove igre. Return to Monkey Island u najavama prije izlaska izgledao mi je previše jednostavno. Umjesto da na današnjem hardveru ciljamo na ekspresivnost likova, oni u novom Monkey Islandu izgledaju kao da su izrezani iz nekog kolaža. Međutim, sve primjedbe koje sam imao na grafiku nestale su u prvih nekoliko minuta provedenih u igri.

Sve sumnje koje sam imao na grafiku nestale su u prvih nekoliko minuta provedenih u igri.

Sad mislim da ovaj vizualni stil savršeno odgovara humorističnoj 2D igri. Čak bi rekao da je Return to Monkey Island među ljepšim igrama u serijalu. Neosporivo je ljepši od 3D naslova, bolje je animiran od remasteriziranog originala i okolina mu je življa nego u The Curse of Monkey Island za kojega bih rekao da ima meni najdraži stil. Ukratko, nisam se nadao da će mi se igra vizualno svidjeti, a u konačnici bih rekao da joj taj vizualni stil daje poseban šarm. Čak me malo podsjeća na maštovitost nekadašnjih Discworld avantura.

Ostali su segmenti prezentacije jednostavno besprijekorni. Glazba – milina za uši! Gluma u igri – perfektna! Znate kako to ide s tim segmentima – kad su toliko dobri uzmete ih zdravo za gotovo jer se stope s igrom tako da o njima ni ne razmišljate. Reći ću samo da izvedba humora ovdje uvelike ovisi o glasovnoj glumi, a ugodna atmosfera dobrim dijelom proizlazi iz odlične glazbe.

Igrao sam PC verziju igre i s tehničke strane nisam naišao na nijedan bug, rušenje i sl. Radi se o nezahtijevnoj igri pa samim time ni nemate neke grafičke postavke osim klasične promjene rezolucije. Prigovor imam jedino na kontrole, što je pomalo čudno za jednu point’n’click igru. Kao prvo, trenutno se u igri ne mogu promijeniti ili podesiti kontrole. Volio bih da neke komande mogu dodati na dodatne tipke na mišu (npr. mapu ili preskakanje dijaloga) – a ne mogu. Druga stvar, PC verzija nema podršku za igranje kontrolerom, što je čudna odluka jer se igra može igrati kontrolerom – samo u verziji za Nintendo Switch. Nadam se da će se ovi prigovori eliminirati kroz ažuriranja.

KOJA LI JE TAJNA?

Return to Monkey Island od igre koja me nije naročito zanimala postao mi je jedna od najdražih igara koje sam odigrao ove godine.

Moram naglasiti da me praćenje priče držalo više nego zabava samog gameplaya. Međutim, negdje me usred igranja uhvatila opčinjenost da rješavam beskrajni niz zagonetki i prepreka, jednako kako je Guybrush postao zaluđen otkrivanjem tajne Monkey Islanda. Ta se “tajna” neće svidjeti svakome i postoji šansa da vam kraj igre ne sjedne baš najbolje. Osobno mislim da je kraj igre tematski baš zabio svoju poruku – samo je do igrača hoće li se s njom složiti. U bilo kojem slučaju, rijetko koja je igra na kraju ovako iskrena, a da ne pričam o tome kako je u stanju povesti igrača na nostalgično putovanje oko kojega možda čak i nije nostalgičan.

Oda klasičnim avanturama koju najviše nosi njezina prelijepa priča. Jednako je ugodna i nostalgičarima i onima koji po prvi put zalutaju u svijet humorističnih pirata.

• izvrsna priča puna humora i šarmantnih likova
  • dobro implementirani moderni sustavi pomoći