HCL.HR

Recenzija

Black Desert Online

VRAG JE U DETALJIMA

Gregor Stojev

U slobodno se vrijeme volim satima gubiti u ogromnim svjetovima s mnoštvom mogućnosti. Black Desert po tom pitanju zadovoljava kriterije, no za razliku od World of Warcrafta i brojnih drugih MMO naslova koji su mnogima omogućili jednostavan i razumljiv pristup, Black Desert namjerno postupa upravo suprotno. Na prvi pogled većinom je isti kao i manje-više svi ostali MMO naslovi – questovi, borba, orci, goblini, PvP, kuhanje, pecanje i sl., ali u svojoj izvedbi ne samo da kombinira neke od najboljih elemenata svojih konkurenata, nego i uvodi gotovo zabrinjavajuću dubinu prepunu malih detalja.

Njegove najbolje kvalitete mnogima bi ovdje zapravo mogle biti i najveći problem, a to je činjenica da od svakog elementa pokušava napraviti znanost zbog koje ispeći jaje postaje teže nego ubiti zmaja. Izrada predmeta je ovdje od malo veće značajnosti jer je puno pažnje posvećeno upravo tome, pa tako materijale prije uporabe treba najprije i pripremiti raznim procesima poput sušenjem, razrjeđivanjem i slično. Kako je sve to razbacano po raznim prozorima i izbornicima, ako ne znate u što se upuštate, čitav taj proces ubrzo može iz zabave prerasti u posao.

To me neko vrijeme smetalo jer nikako nije praktično, a pristupio sam mu kao nečemu što bi malo sa strane tu i tamo radio. Međutim, cijeli proces je toliko detaljan i dubok da u potpunosti postaje igra za sebe, pa naspram borbe tako čitave dane možete provesti radeći samo te alternativne stvarčice.


Sviđa mi se što su noći zaista mračne pa tako ovdje uz sebe moram imati i svjetiljku. Činjenica da tu svjetiljku redovito treba puniti uljem, e to mi je malo previše. Uglavnom zato što veliku zalihu ulja sa sobom ne mogu nositi kako predmeti ovdje imaju i težinu, a nju također ima i sam novac. Također redovito trebate hraniti i svoga konja, plaćati vaše radnike pivama i sređivati im smještaj, ali neću sad dalje ovdje sve to nabrajati jer bih tako mogao do sutra, no vjerujte mi na riječ da se to sve može opisati jedino kao bolesno. E sad, je li to u pozitivnom smislu ili negativnom, ovisit će o vama.

Nekima će ta konstantna težnja za detaljima biti nešto što im neprestano ide na jetra, dok će drugima upravo to biti konac koji ih povezuje s ovim virtualnim svijetom, stvarajući efekt da tamo zapravo i žive, jer je Black Desert s takvim malim, ali preciznim detaljima vrlo uporan.

Kako se radi o korejskoj izvedbi prevedenoj na Engleski, tu nam je i ponešto zbunjujuć prijevod. Tekst često izlazi iz svojih predviđenih okvira, predmeti se drugačije zovu kad vam ih spomenu u razgovoru i kad ih napokon nađete, a banalnih tipfelera čak ima i u postavkama opcija. Hranjenje konja puni mu staminu, a ne zdravlje, dok “pričanje” s njim pak puni zdravlje, a odmaranje naizgled ne radi ništa. I to su otprilike te sitne zamarajuće gluposti s kojima nikako nisam mogao izaći na kraj. Koliko god da je Black Desert dobar, štoviše odličan, za svaku pozitivnu točku ima i onu negativnu, a to me u konačnici ostavlja neodlučnog dojma. Svaki put kad se krenem zabavljati, nešto iskoči da me spriječi ili uspori, bilo da se često moram vraćati u grad da ostavim novce koje sam skupio, ili pak još mrkvi uberem iz vrta za mojega konja.

Koliko god da je Black Desert dobar, štoviše odličan, za svaku pozitivnu točku ima i onu negativnu…

Kad smo kod detalja, moramo spomenuti Black Desertov kreator likova koji je poznat kao jedan od najdetaljnijih ne samo u žanru, već i u industriji. Međutim, sjećate se kako sam ranije rekao da svaki igrin plus ima i nekakav minus? E gledajte sad, bez obzira na to što vašem liku možete, primjerice, detaljno istegnuti kuk, našiljiti kljun, podesiti dužinu šiški ili čak razinu kovrčavosti vlasi, nedostaju mu najosnovniji i oni uglavnom najbitniji izbori – kombinacija rase, klase, pa čak i spola vašeg lika uopće se ne dovode u izbor. Samim time, veliki broj igrača koje susrećete spadaju u te predodređene i predvidive kategorije, a kako se rijetkima da zamarati s tim nebitnim i uglavnom neprimjetno sitnim detaljima (osim naravno frizure), svi igrači će većinom izgledati kao klonovi jedni drugih.


Ali dobro, neka, to se još nekako i može prebroditi ako vam paše činjenica da u ovom svijetu samo žene mogu podići luk i strijelu. Druga stvar po kojoj se Black Desert očito ističe je grafička prezentacija. Za jedan MMO, jednostavno izgleda nevjerojatno. Tu je dinamična kiša koja putuje krajolikom, nakon koje onda ceste postanu blatnjave. Ta voda se čak i vidno slijeva s kamenih zidova, skuplja u lokvice na cesti, a i na protivnicima se vidi da su pokisli ko’ jadni mali mačići – jednostavno odlično. No nažalost, i na ovoj fronti Black Desert Online ima nepoželjnih problema, a to je česti pop-in objekata tijekom putovanja.

Sve odlično izgleda dok mirujete i razgledavate krajolik, no čim se nekamo uputite – razno grmlje, trava, drveća pa čak i drugi likovi konstantno mijenjaju kvalitetu kojom se prikazuju. Rezultat je nekakav neugodni titrajući efekt s kojom se cijela stvar počinje doimati pomalo nestabilno. Taj se problem donekle može riješiti na uber-high-end mašinama, ali za sve ostale to je nešto što ćete jednostavno morati prihvatiti.

Za jedan MMO, Black Desert Online jednostavno izgleda nevjerojatno.

Al’ dosta sad o sitnicama koje me iritiraju, ajmo na stvari koje me vesele. Sustav koji mi se ovdje zapravo najviše sviđa je način na koji vaš lik stječe znanje, i zbilja je super. Svaka lokacija koju posjetite, protivnik kojega sredite, ili pak lik s kojim razgovarate sprema se u arhivu vaših spoznaja koje vam onda dalje omogućuju da iz dubljih razgovora s NPC likovima, prikazanih u stilu mini-igre, saznate nešto novo, ostvarite popust na kupovinu ili čak otvorite pristup novim questovima. Najobičnija radnja posjećivanja stanovnika ovoga svijeta, koji u ovome žanru često nemaju ništa pametno za reći, ovdje tako postaje ne samo od nešto veće važnosti, već i sasvim zanimljiv način da provodite vrijeme.

No dok su razgovori većinom zanimljivi za čitati, jer vam likovi daju raznorazne i korisne savjete vezane za gameplay, sami questovi tj. zadaci na koje će vas slati baš i nisu toliko fantastični. Na kraju krajeva, opet se svode na klasično ubijanje X goblina ili prikupljanja nasumičnih Y predmeta, što se ponekad zna odužiti i prerasti u repeticiju. Srećom, kako je borba odlična, taj proces ipak nekako uspijeva ostati dinamičan i donekle zabavan.

Ima tu i izbora questova po kategorijama pecanja, kuhanja, cijepanja drva ili ubiranja biljaka pa čak i dostave robe koji pružaju neku varijaciju. I evo nas tu opet, za skoro svaku ideju imaju nedovoljno promišljeno izvedbu, te isporuke putovanjem s lokacije A na lokaciju B obično bi se svodile da lika tamo pošaljem autorun funkcijom dok ja kopam po wikiju da saznam kako više da ispečem to prokleto jaje.


Spominjao sam ranije kako Black Desert koristi i neke druge, već ranije uspostavljene elemente u žanru, i pri tome mislim na akcijsku borbu. Takozvani “tab targeting” u potpunosti je odsutan, i iako je akcijska borba pojam koji smo već vidjeli u Teri, Wildstaru, ESO-u, pa tako djelomično i u GW2, Black Desert ovaj sustav u potpunosti vodi do nove razine. Bez obzira na to što napade još uvijek možete poredati po brojkama, svaki od njih ima izvedbu kroz kombinaciju tipaka pa akcija tako više liči na Street Fighter nego na onaj klasični jen’, dva, tri, stoji-pucaj u kojem smo već dobro navikli gledati kako brojčice lete.

Za igrače koji traže pustolovinu, ima tu dosta questova za obaviti i terena za prekoračiti, a jahanje od sela do grada pod zalazećim suncem često je opuštajući gušt. No sve je to lijepo, divno i krasno za igrače kojima paše ležerno istraživanje, dok oni koji su navikli na tradicionalne krajnje aktivnosti zacrtane WoW-om, poput tamnica i raidova, ovdje zato neće znati kako provesti vrijeme. Tamnice su trenutno obećanja za buduću zakrpu, ekspanziju ili štogod. Kada će to doći, još se ne zna, a do tada, Black Desert se većinom fura na PvP. Po tom pitanju nudi nekoliko različitih varijanti od otvorenih, zatvorenih, malih i velikih PvP borbi u kojima osvajate tuđe kule, ili cestama pljačkate druge igrače.

Igra je to koja zaista ima neke odlične ideje, ali u izvedbi se još uvijek ne odvaja od svoje korejske tradicije. No ipak, unatoč raznim glupostima i pomalo pretjeranim detaljima koji me smetaju, Black Desertu jednostavno ne mogu odoljeti. Samom činjenicom da je ogroman i da u paketu s fenomenalnom grafikom, impresivnim detaljima i ogromnom slobodom, pa tako i činjenicom da nema mjesečnu pretplatu, na kraju ipak izlazi čist’ dobro. Bez obzira na manjak tamnica ili činjenicu da baš i nije najpraktičniji, ima brojne druge kvalitete kojima ću se često rado vraćati.

Black Desert nudi mnogo, od širokog svijeta punog dinamičnih borbi do detaljnog sustava proizvodnje, no što ćete točno raditi u njemu ovisit će o tipu igrača. S naglaskom na grind i PvP, neki će vjerojatno guštati uz ribičiju dok će se drugi tući reda radi.

81 Naša ocjena
  • grafički impresivno
  • sustav znanja, dinamična borba i sloboda
  • zadaci posvećeni alternativnim aktivnostima
  • nema mjesečne pretplate
  • kreatoru likova nedostaju osnovni izbori
  • dosta grinda, dizajnirano da guta vrijeme
  • pop-in krajolika i likova
  • neke sitnice su previše zakomplicirane

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, obično sjedi negdje na kavi i kopa po HCL-u na svom jadnom laptopu. Obožavatelj atmosferičnih i psiholoških hororaca, voli dobru akcijsku avanturu, poneku mozgalicu i naravno lude japanske frizure.

Komentari (16)

  • departed1983

    20.03.2016 - 19:48

    Mislio sam igrati ovo i hvala bogu pa sam dobio pristup beti pa sam mogao isprobati stvar iz prve ruke, a isto tako sam se potrefio na jednom twitch kanalu u pravo vrijeme. Lik je igrao na korejskom serveru i bio je tako negdje oko 60 levela i puca tako grind i prica kako mu treba da ubije preko 10k mobova za jedan level. Odma mi je hajp spao sa 100 na 10. Odigrao sam i betu ali nije me se dojmila. Neke stvari koje mogu biti jednostavne, koplikovane su bez ikakvog razloga da bi to na prvu izgledalo kao dubok sistem, a u biti nije.
    Moje misljenje je da ni u jednom MMOu dostizanje maksimalnog levela ne bi trebalo da traje vise od 100tinjak sati. Sve preko je varanje igraca i kradja vremena. Dobar MMO treba dobar end game i dobar pvp. Mislim da niko ne zeli provesti 500 sati ubijajuci mobove bez ikakvog drugog cilja osim da skuplja xp.
    Necu osjenjivati igru na osnovu bete ali mislim da ne zavrijedjuje vise od 75.

    • Gregor Stojev

      @departed1983, 21.03.2016 - 10:45

      E vidš al fora je u tom da leveli idu u beskonačnost, nema tu “maksimalnog” levela. Mentalitet da igra počinje tek na max level je ovdje potpuno krivi pristup, jer ovdje “endgame” nije samo PvP, nego i sve ostalo, uključujući trejding, cooking etc. Neki “softcap” je level 50, do kojeg se može doći u 50-100 sati, na kojemu otključaš sve bitne stvari pa tako i počinje taj “endgame”, a dalje onda možeš gurat i dobivat skill pointe da još malo upgradeaš skillove. I to nije uopće loše, jer se od MMOa očekuje da ćeš imati razloga igrati ga zauvjek, a ovdje tim sustavom nude i nagrade kojima se možeš radovati. Problem tu nastaje isključivo u PvPu, jer onaj koji to farma duže od tebe (a takvih će uvjek bit) će biti i jači od tebe, ne samo po pitanju skillova, nego i novaca, equipmentu, i health potionima ili što se već tamo koristi. Ali poanta igre uopće nije doseći najveći level, jer ako to uporno radiš, svaki MMO će ti se zgadit, taj pristup moraš zaboravit i naučiti se zabavljati u malim stvarčicama, a leveli će već dolaziti sami od sebe.

    • departed1983

      @Gregor Stojev, 21.03.2016 - 12:31

      Ako hoces igrati PVP onda moras biti max level. 2 levela u PVPu su ogromna razlika. Onaj koji igra igru 5k sati ne bi trebao imati nikakvu prednost nad onim koji igra 200 sati osim iskustva koje je stekao igrajuci. Mene je to najvise odbilo od igre. Jednostavno, ne zelim svo svjoje vrijeme posvetiti samo jednoj igri.

    • Gregor Stojev

      @departed1983, 21.03.2016 - 12:59

      Krivo, igrati PvP možeš od levela 35, ali ako želiš i pobjediti, da trebao bi i biti što veći level. No cilj igre uopće nije ponuditi balansirani PvP, nego kaotični (rat, pljačke i sl.) u kojima nisi uvijek spreman na ono što ti dolazi. Više je kao simulacija neka u kojoj živiš, provodiš vrijeme, razvijaš se pa kao i u realnom scenariju, netko tko se nečime duže bavi biti će i iskusniji, jači, bolji, brži etc od onog tko se time tek počeo baviti. Ako hoćeš igrati balansirane PvP igre, imaš mnoštvo drugih naslova od LoL do GW2, uskoro i Overwatch koji ti to dopuštaju od prve minute, a Black Desert pokušava nešto malo drugačije, i nije uopće namjenjen da bude neki esports po tom pitanju. WoW-ov open world PvP također nije nešto drugačiji, pa su zato uveli BattleGrounds i Arene. Ako ništa, u BDO oprema nije vezana za levele, pa svejedno koji si level možeš imati jaku opremu, dok npr. u WoWu to jednostavno nemožeš jer te level koči. Ovako je čak možda i zanimljivije jer bez obzira koji ti je protivnik level, nikad neznaš s čime će te opalit.

    • departed1983

      @Gregor Stojev, 21.03.2016 - 16:23

      Ja ne zelim simulaciju u kojoj cu zivjeti. Ja zivim :D. Nisu sve igre za svakog. Ova nije za mene i imam svoje razloge zbog kojih tako mislim.

    • CroPsychooo

      @Gregor Stojev, 23.03.2016 - 06:52

      Cisto jedan ovako.. ispravak. PvP mozes igrati od levela 45*,a ne 35..
      Takoder maksimalni level je 60, ali potupuno nebitan, dok si lvl 51+, mozes konkurirati svima, jer ovaj veci level, nema neke PREVELIKE bonuse osim eventualno skillova koji se otkljucavaju nesto poslije (oko 52-60-og lvl-a, ne).

  • IvanDado

    20.03.2016 - 20:00

    Ova igra izgleda odlicno.

  • CrashLP

    20.03.2016 - 21:14

    Najtocnija i najbolja recenzija ove igre koju sam citao =)
    Igram igru od prvog dana i svaki dan otkrijem nesto novo. Jednostavno je napravljena da godi i hardcore i casual igracima u svakom pogledu =)

  • CrashLP

    20.03.2016 - 21:18

    Valjalo bi nadodati cinjenicu da iako su Korejski serveri daleko dogurali sto se tice balansiranja odredjenih stvari, patchanja buggova, dodavanja novih zona, klasa, profesija, oruzja i slicno jos nista od toga nije u EU/US verziji =)
    Tako da se imamo cemu radovati 😀

    • Gregor Stojev

      @CrashLP, 21.03.2016 - 09:06

      Istina, spomenuli smo ukratko da se neke stvari, poput dungeona, očekuju u budućim patchevima, no to je za očekivat u MMO-ima, uvjek će bit novih stvarčica. Ali da, bit će i novih klasa, novih PvP sustava, pa tako i zona, međutim sve će se to prilagođavati i mijenjati za našu US/EU verziju, pa neznamo kako će ispasti. Kolko sam vidio, Korejci se jako bune tim nekim promjenama koje su dobili, pa im se igra više ne sviđa jer više nije ono što je trebalo biti. Pitanje je sad samo hoće li nam te novosti naplačivati ili ne, jer nas i sad već traže da kupimo account dok je u Koreji igra F2P.

    • CroPsychooo

      @Gregor Stojev, 21.03.2016 - 12:45

      Da u koreji je igra F2P, ali je zato P2W…
      F2P mmorpg ne funkcionira, po meni.

  • CroPsychooo

    21.03.2016 - 12:08

    Nadam se da ovaj post ne spada pod spam ili pod nedozvoljen… cin?

    http://blackdesert-balkan.com/

    Imamo svoj guild decki, 37 balkanaca zasada, pa ako se dosadujete sami u igri, sletite se do nas 😀 imate gore na stranici “gumb” Guild i tamo su podatci TS3-a. Navratite :)

  • Vailent

    21.03.2016 - 15:41

    Može li mi netko reći da li mogu ja igrati sada free Black Desert

    • CroPsychooo

      @Vailent, 21.03.2016 - 16:59

      Ne, igra je buy to play, znaci kupis jednom i igras koliko hoces, bez mjesecne pretplate.

    • Vailent

      @CroPsychooo, 21.03.2016 - 23:13

      aha hvala na odgovoru 😉

  • CroPsychooo

    21.03.2016 - 16:59

    (po meni najbolja opcija)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!