HCL.HR

Recenzija

F1 2017

POEZIJA OKTANA

Tomo Cole

Još od prve Codemastersove Formula 1 igre iz 2010, prekaljeni racing developer svake godine radi na tome da nam pruži najbolje F1 iskustvo koje fanovi mogu priželjkivati od igre, ali isto tako uvodi dozu zabave kako bi se igra svidjela i onima koji kamperski prate najvažniji oktanski cirkus. F1 2017 je već osma igra u serijalu, a kada je se postavi pitanje koliko je igra napredovala od one prve u serijalu; odgovorio bih nevjerojatno mnogo.

Vrijedi napomenuti da Codemasters svake druge godine izbaci F1 igru koja je vjerojatno najbolja u serijalu uz značajne promjene i dodatke. To je pravilo pratilo igre koje su izlazile parnih godina, dok su one koje su izlazile neparnih na kraju ispadale nešto lošije, pa čak i razočaravajuće poput F1 2013 i F1 2015. Prošlogodišnja F1 igra bila je najkompletnija u serijalu, pa je bilo pomalo neizvjesno kako će ovogodišnje izdanje nastaviti nakon toga. Srećom, F1 2017 je razbio prokletstvo neparnih godina i nadmašio ono što je već bilo odlično.

NOVOSTI U PRAVILIMA

Kako je ovo službena FIA Formula 1 igra tako se Codemasters trudi da poprati sve novosti koje i prava Formula 1 ima s početkom nove sezone; od pravila, izmjena u rosterima timova pa do novih bolida, koji su ove godine brži i samim time nude potpuno novo iskustvo u odnosu na prijašnje igre. Jedna od najvažnijih novosti, kako u zbilji tako i u ovoj virtualnoj izvedbi, jest ta da na raspolaganju imamo izmjenu pogonskih jedinica te još nekih dijelova bolida. To daje novu dimenziju u obogaćivanju igre sa svojevrsnim RPG elementima. Manipulacija, tj. rukovođenje tih stvari, rezervirana je samo za karijeru, dok u ostalim modovima se ne moramo brinuti oko toga.

f1-2017-slike (4)

Vozni model je unaprijeđen i to se najviše osjeti na FFB (force feedback) volana s kojeg dobivamo povratne informacije, te moram priznat kako je ovo zasigurno najbolji FFB u serijalu, a u potpunosti sam siguran da je i u samom vrhu racing igara. Uz vozni model koji je baš po mjeri – zabavan, upravljiv i točno reagira na vaše želje i mogućnosti, umjetna inteligencija ostalih vozača je kompletno prerađena i podignuta na zavidan nivo.

Na raspolaganju sada imamo izmjenu pogonskih jedinica te još nekih dijelova bolida, što igri daje svojevrsne RPG elemente.

Naravno, imamo skaliranje težine gdje od sada ne samo da svaka težina ima svoj naziv, što smo imali i prije, nego je to skaliranje izvedeno brojnim jedinicama od nule do 110. Time smo dobili još više mogućnosti da nađemo idealnu težinu u odnosu na naše mogućnosti.

f1-2017-slike (3)

AI djeluje izrazito uvjerljivo, jer smo dobili dojam da se radi o stvarnim ljudima, a ne dvadesetorici, pardon devetnaestorici kodiranih vozača. Brane pozicije, zatvaraju napade, napadaju, često reagiraju baš onako kako bi jedan F1 vozač reagirao u kriznoj situaciji. Nerijetko su baš oni najsvjetlija točka ove igre.

Protivnički vozači brane pozicije, zatvaraju prilaze, napadaju i često reagiraju baš onako kako bi jedan F1 vozač reagirao u kriznoj situaciji.

Ove godine bolidi su nešto širi, sa širim šasijama i gumama, što dovodi do pitanja: je li teže pretjecati bolid ispred sebe? Pa odgovor je i da i ne. Pošto su formule brže, veća je i razlika između timova pa samim time i bolida, ovdje značajnu ulogu igraju taktike, stanje bolida i guma, pa je veća šansa da preteknete bolid. Odgovor NE je rezerviran samo za težinu koju si namjestimo prije vožnje, ako je to na granici naše mogućnosti, jednostavnost pretjecanja je upitna.

KARIJERA

Karijera nudi imerzivno iskustvo vozača Formule 1 u kojemu ćete sa svojim timom surađivati u unaprjeđivanju bolida. Također ćete dobivati raznorazne pozive na racing evente između vikenda, ali i imati sastanke; jer zašto ne? Karijera je redefinirana samom uporabom izmjena pogonskih jedinica prilikom kojih postoje određena pravila. Najvažnije pravilo vezano je za promjenu i istrošenost mjenjača koji se smije mijenjati svakih šest utrka u toj sezoni.

f1-2017-slike (9)

Na raspolaganju su nam četiri mjenjača koji se smiju koristiti, a korištenje dodatnog mjenjača donijet će nam penale koji će se vezati kao kazna u kvalifikacijama, odnosno na startnom poretku u utrci. Ista stvar je i s pogonskim jedinicama, koja je podijeljena na pet jedinica, od kojih jedna je zadužena za snagu, pa će prekomjerno silovanje motora u utrkama rezultirati odlaženjem te jedinice.

Dalje postoje jedinice za sagorijevanje goriva, koje manipuliramo u utrci odlukom hoćemo li koristiti sporiju, srednju ili brzu mješavinu… No da ne duljimo, situacija je sljedeća. Onako kako smo se odnosili prema bolidu u utrkama i racing vikendima, tako će nam polako odlaziti i te pogonske jedinice kao i mjenjač. A na nama je da reguliramo sve to na način na koji mislimo da je najbolje i najspretnije.

f1-2017-slike (2)

Ta doza realnosti je podigla zabavnost i realnost karijere. No, neće svi naići na pozdravljanje ove odluke. Naravno da postoje igrači koji žele voziti karijeru i ne žele se toliko detaljno upuštati u regulaciju tih stvari, zbog čega tu možda fali malo jednostavnosti, što svakako treba imati na umu. Pogotovo zato što je Codemasters pronašao još jedan način kako bi obogatio već poprilično zanimljivu karijeru – ubacivanje R&D stabla.

Nije dovoljno samo biti najvještiji i najbrži vozač – istraživanje i unaprjeđivanje bolida glavna je stavka u držanju koraka s konkurencijom.

R&D je istraživanje i unaprjeđivanje, tj. glavna stavka u držanju koraka s konkurencijom. Nakon startanja karijere, kada napravite svog lika i potpišete za momčad koje želite, počinje upravo ta borba za konkurentnost. U trening programima koji su doživjeli blagi napredak u pogledu dva nova treninga gdje čuvamo gorivo i pravimo taktiku za kvalifikacije i samim time skupljamo bodove.

Ti bodovi su jedna vrsta valute kojima kupujemo razna unaprjeđenja za naš bolid, a ona su podijeljena na četiri sekcije. Kojim putem ići u potpunosti je na igraču. Postoje oni jednostavni, koji ne zahtijevaju mnogo bodova, do onih kompliciranijih i najvažnijih koji traže mnogo bodova, ali i vrijeme koje će inženjeri staviti taj upgrade u pogon.

f1-2017-slike (7)

Da nam malo zakompliciraju stvari, neke nadogradnje neće proći test, pa će stoga vrijeme koje ste uložili u nabavku tog unaprjeđenja otići u nepovrat. No, barem ćete dobiti natrag teško zarađene bodove. Ukratko, izmjena pogonskih jedinica uz restrikcije i istraživanje i unaprjeđivanje sjajno su implementirane u ovaj sustav karijere koja je samim time dobila na imerzivnosti. Drugim riječima, radi se o vjerojatno najboljoj karijeri u automobilističkim igrama.

KLASIČNI BOLIDI

Da se radi o F1 igri s najvećom količinom sadržaja potvrđuje i ubacivanje legendarnih bolida iz povijesti Formule 1. Tu su McLareni Senne, Hakkinena i Lewisa Hamiltona, Ferrariji Schumachera i Raikkonena, Red Bull Sebastiana Vettela, Williamsi Damona Hilla i Jacquesa Villeneuvea te Alonsov pobjednički Renault. Dakle svi pobjednički bolidi iz svojih osvojenih prvenstava.

Koliko se vozni model te sami bolidi razlikuju od ovih današnjih? Znatno – daleko su življi, dinamičniji i brži; rekao bih, kao životinje puštene iz kaveza i ne toliko sofisticirani kao ovi današnji. Gušt ih je voziti tako neukrotive i zbog još jedne stvari – zvuka. Zvuk je u tim bolidima fantastičan, svi ljubitelji F1 će znati cijeniti te bolide kada ih čuju kako „reže“.

f1-2017-slike (5)

Osim što 12 klasičnih bolida možemo voziti unutar različitih modova, isto je moguće i u samoj karijeri, i to u obliku raznoraznih evenata na koje smo pozvani od jednog prebogatog zaljubljenika Formule 1 koji sve te klasične bolide ima u svojoj vlastitoj kolekciji. Ljubomorni smo na njega, što drugo reći.

MULTIPLAYER I OSTALI MODOVI

Multiplayer je u svakoj racing igri jedan od važnijih modova jer se tek u njemu vidi koliko ste dobri. Multiplayer u F1 2017 nudi pregršt opcija za restrikciju i pravila koja želite postaviti prilikom hostanja utrke. Na vama je hoćete li postaviti utrku s klasičnim ili modernim bolidima, koliko će pravih protivnika biti na startu utrke te hoće li ostatak grida popuniti AI.

Osim u karijeri, klasične bolide možete voziti i u multiplayjeru.

Hostanje je napravljeno vrlo jednostavno, a sam izbornik u igri je oku ugodan i jednostavno pa je navigiranje vrlo intuitivno i lagano. Spajanje u utrku je također jednostavno i bez ikakvih problema. Sve pohvale developeru za ugodno online utrkivanje, kako pri postavljanju utrka, tako i u samim utrkama.

f1-2017-slike (10)

Osim MP-a, tu je i klasičan racing vikend, gdje možete odsimulirati bilo koji vikend Formule 1 kao što bi to bilo u karijeri. Time trial mod je tu već godinama i mnogi si ne mogu zamisliti racing igru bez istog. Natjecanje gdje se mjeri najbrže vrijeme na stazama sa svima u svijetu koji su ulogirani u igri. Naravno, igra i tu prepoznaje koje pomoći koristite, pa ako nekog ismijavate da ste brži od njega, pogledajte malo bolje – možda ipak niste bog Formule 1 sa svim upaljenim asistencijama.

PREZENTACIJA

F1 2017 grafički je dobio značajna poboljšanja u pogledu palete boja. U prezentaciji se napokon ne koristi nikakav filter s kojim bi igra izgledala čudno uz nekakve žućkaste i sl. tonove. Igra sada izgleda baš onako kako treba izgledati kada je jaka kiša, oblačno, sunčano ili noćna utrka. Asfalt djeluje daleko realističnije, a bolidi su uglađeniji i zaglađeniji nego ikad prije.

Igra izgleda ljepše no ikada, no neki stari prezentacijski problemi još uvijek su prisutni.

Ipak, jedna stvar već godinama ne izgleda dobro – sami vozači su bez emocija, djeluju kao digitalne čahure i nemaju svoju osobnost. Vettel nakon pobjede neće podignuti prst, Raikkonen neće izbaciti svoj kiseli smiješak na silu, Ricciardo neće piti šampanjac iz svoje tenisice. Sve te sitnice bi donijele još veću imerzivnost koju nam igra na tako fantastičan način gura u više situacija.

f1-2017-slike (1)

Najveće razočaranje je pak što ne dobivate nikakvu animaciju kad osvojite čitavu sezonu. Umjesto toga, igra vam da običnu pisanu poruku od vašeg tima u stilu: „Hej, bravo osvojio si prvenstvo, ajmo dalje, nova sezona.“ To jako ruši imerzivnost cijele karijere koja je toliko prokleto dobro osmišljena i realizirana.

Sama prezentacija F1 utrke i općenito F1 vikenda pati od istog. Komentator na isti način čita najavu utrke kao i prijašnjih godina, gotovo bez ikakvih promjena. Nova službena grafika prije utrke donosi plus na imerzivnost, no ista definitivno fali kada tijekom utrke želite saznati tko je na kojoj poziciji.

f1-2017-slike (6)

Staze izgledaju fenomenalno, od pogleda iz zraka, do same staze iz bolida u pokretu. No, kada dođe do proglašenja pobjednika onda se vidi sva reciklaža prošlih F1 igara. Nasreću, tu je novost animirane publike i svih zaposlenih oko staze, gdje ako usporite oni postaju življi, a ne samo 3D kartoni koje ionako ne vidite pri brzini dok vozite. No, ove mane na koje ukazujemo nisu nekakav preveliki problem. Igra i dalje izgleda jako dobro, unatoč jasnim manjkavostima koji vas podsjećaju da je još uvijek samo igra, a ne prava stvar.

FINIŠ

Nakon 40 sati utučenih u igru, mogu zaključiti kako je F1 2017 vrijedan hvale. Ima tu nekih sitnih bugova, no isti će s vremenom biti ispravljeni vrlo ažurnim zakrpama. Daleko je važnije da je osjećaj vožnje odličan, rekli bi nikad bolji, samo utrkivanje također. Gotovo da nema segmenta u kojemu igra nije napredovala.

Naravno, mjesta za napredak i dalje ima, ali je ovo jako blizu onog što apsolutno svaki fan želi od svoje F1 igre. Ovdje je riječ o najboljoj i najkompletnijoj igri u serijalu s pregršt novotarija i inovacija. F1 2017 je igra prepuna sadržaja koji će mnoge držati i po stotinjak sati u virtualnom oktanskom cirkusu.

Nije kao da ljubitelji Formule 1 imaju ijedan drugi naslov koji bi došao u obzir. S tim na umu, dobro je znati da je F1 2017 najkompletnija i najbolja Codemastersova F1 igra do sada.

92 Naša ocjena
  • zgodno proširenje karijere
  • unaprijeđen vozni model
  • podesivi AI protivnika
  • klasični bolid dodaju raznovrsnosti igre
  • naporan i repetitivan komentator
  • trkaći inženjer ponavlja informacije koje nisu u skladu sa stanjem stazi

Komentari (26)

  • Whynot?

    12.09.2017 - 14:09

    Malo too high po mojoj procjeni…

    • Cole

      @Whynot?, 12.09.2017 - 15:43

      Koji bi po tebi bili argumenti za manju ocijenu i općenito tvoj dojam o igri?

    • Whynot?

      @Cole, 12.09.2017 - 16:16

      Ocjenu* Okej, ja igru nisam igrao sekunde, no kao recenzent koji ju je igrao 40 sati, ja sam ju gledao 40 sati(ne doslovno) i imam svako pravo se izjasniti o tome šta mislim. Dojam oko citave stvari je dosta isprepleten. Naime, na minutu je spektakularna vozeći Monakom u suton, na drugoj mi potpuno opada dojam slušajući gluposti koje inžinjer prica. Povelik trn u oku i ocjena manje je neprirodna dinamika vremena (ne izgled), jer u nekoliko krugova staza od 100% vlažnosti dodje do suhih uslova. Isto tako je i vice-versa, tj. prelako staze prelaze iz intermediate do full-wet uslova. Koliko god hvaljen AI bio, držim da može biti bolji, recimo svaki vozac kojeg napadaš bez ikakve borbe prepušta poziciju. I najveći manjak i minus je idiotarija oko komentatora. Kakvog smisla ima da najavljuju utrke ako ih neće komentarisati?!?! Ocekivao sam i medijske konferencije barem na kraju Grand Prix vikenda, podsjeti me da ne ponovim istu grešku iduće godine. 😀 Sve u svemu, cijeli paket je pa ajde, prolazan, jednostavno sam ocekivao više dodataka kako u toku utrkivanja, tako i van istog. 87 je taman.

    • Cole

      @Whynot?, 12.09.2017 - 16:35

      87 i 92 je prokleto blizu ocjena kao prvo. Kao drugo recenzije su subjektivni dojmovi određenog recenzenta, a ne službeno HCL stajalište, u ovom slučaju recenzija…

      Oko neprirodne promjene vremena se ne slažem, jer očito da nisi dovoljno gledao F1 i kako se staza suši brzo. Jel znaš otprilike temperaturu staze kada prestane padat kiša? Kako se staza zagrijava prolascima 20 vozača svakih nešto manje od minute?

      Odvozi 100% trajanje utrke pa će ti to biti bliže realnosti, naravno da na 50% ili 25% staze će promjena vremenskih uvijeta biti ubrzana.

      U pravoj F1 staza je u stanju od potpuno mokre staze do potpuno suhe biti u 15 krugova. A što se tiče komentatora mislim da je to trenutno preveliki zalogaj za izvest, jer je to ozbiljan komad kolača koji treba pojest, a dosta je riskantno to napraviti da bude onako kako treba. Ja imam samo zamjerku kao što sam i napisao u recenziji, da je glupo što kada osvojiš sezonu, nemaš neku posebnu animaciju, koja bi ti dala do znanja, hej, vidi živiš F1 karijeru, evo ti i animacija za kraj sezone u skladu s tvojim postignućem.

    • Cole

      @Cole, 12.09.2017 - 16:36

      Mislio sam na nešto manje od dvije minute…

    • Whynot?

      @Cole, 12.09.2017 - 16:50

      A ti si gospon’ recenzent? Drago mi je. 😀 Uradio si dobar posao. Kudos. S tom tezom oko vremena se ne slažemo, i to je sasvim okej. I da samo dodam, problem oko weather sistema osim same dinamike je konzistentnost, jer naprosto ne može u svakoj utrci biti suncano-kisa-suncano i obrnuto. Znam da ponekad se dešavaju lude i neocekivane stvari, ali hej, barem neka svaka druga ili treća utrka bude kompletno suha, oblacna, kako već, i vlažna. A ne onako, pocne sa prolomom oblaka, a za par minuta opet suncano. I to za manjak animacija si apsolutno u pravu, dobra poanta.

    • PppPP

      @Whynot?, 12.09.2017 - 20:07

      cole kako se usuđuješ davati 92 kad bi joj jedan whynot dao 87. što whynot kaže, tako je. a hejteri će reć da su recenzije subjektivne

  • ANGMAR

    12.09.2017 - 15:06

    igra je strašna i potpuno opravdana ocjena

  • RapthorPechina

    12.09.2017 - 15:16

    Zakuuuun

  • CRooY3

    12.09.2017 - 15:48

    Planiram uzeti igru pa ću tek onda dati svoju ocjenu, ali prije toga imam jedno pitanje. Kakva je igrivost na controlleru? Konkretno, imam XBOX 360 controller za PC pa me zanima smanjuje li to igrivost u odnosu za “wheel”?

  • Cole

    12.09.2017 - 16:11

    Naravno da smanjuje, ali evo naprimjer baš sam igrao s frendom online utrku; on na kontroler ja na volanu i bili smo egal. Može se i na jedno i drugo vrhunski dat igrat, samo je upitno koliko skilla imaš i koliko ćeš biti zadovoljan tim osjećajem da igraš na kontroler. Jedna faza u kojoj nisam imao volan, uopće nisam htio igrat racing igre na kontroler jer je razlika nebo i zemlja…

    Sve je stvar osobne preferencije…

  • bert_raccoon

    12.09.2017 - 17:18

    Što je s tehničkom stranom priče? Jel se vrti kako spada? Ima li kakvih problema po tom pitanju?

    • Cole

      @bert_raccoon, 12.09.2017 - 18:59

      F1 igre lete godinama, uz divne vizuale. Uostalom i igor u videu to spominje. Pa nisam vidio potrebe da i ja u tekstu isto navedem. Vrti se super i na mojoj 6 godina staroj konfiguraciji, izuzev 1070 gigabyte kartici.

  • hrcfaca

    12.09.2017 - 18:15

    Evo ja ću također iznijeti svoja neka zapažanja. Recimo vidim ono što je i u recenziji napisano isto su me dosta sami komentatori razočarali, pogotovo s djelom kada završi utrka i onda kažeju kako je safety car dosta utjecao na poredak, a sc uopče nije ni izašao, dobro istina nisam vozio na 100)% tako da je i možda do toga, ali opet dobim osječaj kao da uopče na kraju utrke komentator ne prati događaje. Druga stvar što se tiće legendarnih bolida to je definitivno nešto što pozdravljam, ali recimo fali mi starijih staza kao što je Imola, pa ćak i neke starije konfiguracije današnjih staza npr. glupo mi je da s jednim Mclarenom 1998 voziš kroz Spa koji je dosta drugačiji nego prije cca 20 godina. Mislim to su neke moje kritike.

    • Cole

      @hrcfaca, 12.09.2017 - 19:01

      Mjesta za napredak ima; jako puno noviteta su uveli, moraju neke stvari ostaviti i za sljedeću godinu. A kao što sam i u tekstu rekao, slušaju community i rade većinu toga što fanovi žele, a što oni sami mogu ispuniti.

    • hrcfaca

      @Cole, 12.09.2017 - 19:54

      Da, u stvari kad se i gleda oni uvijek naprave nešto bolju igru od prošle, ali također i naprave neke nedostatke kako bi opet na sljedećoj mogli to ispraviti. Također bi bilo fora ubaciti i neke još od starijih bolida kao što je i Williams tamo iz 2002, 2003, Mclaren iz 2005, tako da nisu baš samo pobjednički, ali znam onda bi ta igra vjerojatno težila malo previše. Ali ono što mi je palo na pamet bilo bi jako dobro npr. da uvedu da možeš pričat na slušalice dok voziš i točnim rasporedom riječi ili kako već npr da ti jave s pitwalla ono što si pitao. Ovako je to uvijek nešto bolje, ali sve je to dosta slično i sve su to neke nijanse dobro koje nama pravim ljubiteljima f1 puno znače!

  • Wolfboy

    12.09.2017 - 18:39

    Zgodna recenzija

    • Cole

      @Wolfboy, 12.09.2017 - 19:00

      Tnx

    • Wolfboy

      @Cole, 16.09.2017 - 22:15

      Jedno pita je jel se isplati uzet f1 2015 za 225kn ili f1 2017 za 500kn?

  • fanjuve30

    13.09.2017 - 08:12

    Jos da nisi spomenuo 100 put “imerzivnos” recenzija bi ibla jos bolja. Bez potrebe!!!

  • Krscho

    13.09.2017 - 11:49

    Spli-screen multiplayer nula bodova? Nemam u planu online halati, preferiram živog protivnika kokej mogu razbiti uzivo kad mi presjece putanju 😀

  • NorthCorps

    15.09.2017 - 00:04

    Odigra sam nekih 4-5 sati, jedan grand prix, moram rec da sam odusevljen sa igrom, iako nisam igra 2016 pa ne mogu usporedit, ovo je definitivno najbolje of codemastersa sta se tice F1 naslova, osjecaj tezine je prebrutalan, isto mi se svidja opcija podesavanja tezine, svak sebi moze nac idealnu ravnotezu da ne bude pretesko ili prelagano, ne znam moze li se puno poboljsat u vezi gameplaya, mozda bi se tribali posvetit poboljsanju prezentacije. uglavnom dobra recenzija.

  • Cole

    15.09.2017 - 02:24
    • NorthCorps

      @Cole, 15.09.2017 - 11:44

      Nije lose xD Sinoc sam pocea, odvozia prvu utrku ka ti, jedna stvar mi je zapela za oko sta mi se nikako ne svidja, a to je da Alonso ne moze maknit dalje od 15-18 pozicije, je da ima los bolid al i dalje za mene najbolji vozac, druga stvar je da mi se cak svidja sta imas dosta stvari na koje mozes utjecat, mozes se igrat sa postavkama

  • Cole

    15.09.2017 - 16:12

    Odi u McLaren i sa R&D unaprijedi momčad i bolid, pa da vidiš kroz godinu ili dvije kako se frajer nađe na postolju! :)

    • NorthCorps

      @Cole, 15.09.2017 - 22:57

      haha, a izgleda da nema druge nego tako :)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!