HCL.HR

Recenzija

Fort Solis

SEZAME, OTVORI SE

Matija Kodba

Puno mi je stvari potpuno neshvatljivo u pogledu Fort Solisa, narativnog SF horora i debitantske igre studija Fallen Leaf. Na primjer, nepojmljivo mi je da je netko u 2023. godini povjerovao kako simulator hodanja u kojemu je 90 % priče ispričano kroz videozapise i dnevnike može predstavljati nešto uzbudljivo. Nije mi jasno ni zašto su se glasovni glumci koji su odigrali glavne uloge u Unchartedu i Red Dead Redemptionu uopće odlučili za angažman ovoga kalibra. Niti to kako je jedan od prvih Unreal Engineom 5.2 naslova uspio ispasti jedno od najgorih tehničkih iskustava koje sam imao ikada prilike doživjeti na PC platformi.

Gotovo da ne postoji aspekt u Fort Solisu koji nije popraćen ozbiljnim problemima. Pa krenimo redom.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
25€ PC Ustupio izdavač

U svojim promotivnim materijalima tvorci su istaknuli kako su u Fort Solisu htjeli čim manje tradicionalnog gameplaya jer bi to moglo naškoditi naraciji. Ironično je onda to da minimalistički gameplay za koji su se naposlijetku odlučili predstavlja vjerojatno najgori mogući kompromis. Sastoji se on u osnovi od dva dijela, podjednako nezanimljiva.

Prvi je istraživački i obuhavaća šetnju kroz hodnike napuštene postaje na Marsu i prekopavanje soba u potrazi za informacijama o događajima koji su doveli do katastrofe. Neke će sobe biti zaključane pa ćete trebati potražiti kartice koje otvaraju odgovarajuća vrata i kasnije se vratiti već na istražena područja. Ima tu nekoliko lakših zagonetki, ali u zanemarivim količinama. Drugi je segment igre akcijski, i sastoji se od povremenih QTE sekvenci, toliko banalnih da bi ih se vjerojatno posramile čak i igre s početka 21. stoljeća, kada je ta mehanika bila u modi.

Akcijski segment igre sastoji se od quick-time evenata, toliko banalnih da bi ih se posramile i igre s početka stoljeća.

I tumaranju kroz postaju i akcijskim sekvencama zajedničko je da se doimaju jeftinim trikovima kojima se nastoje zamaskirati osnovni problemi ove igre. To da je, primjerice, samo omogućeno trčanje umjesto hodanja, igra bi umjesto četiri sata koliko sada traje, trajala vjerojatno dva sata, što bi većini ljudi, pretpostavljam, bilo neprihvatljivo. S druge pak strane, QTE sekvencama se nastoji uvesti doza napetosti u igru kojoj, za jedan horor/triler naslov, kronično nedostaje razvoja ikakve nelagode i tjeskobe. Čudno je to, jer je potencijal da se ista stvar napravi puno prirodnije postojao, i to unutar same priče koju naslov nastoji ispričati.

Iako priča sama po sebi možda nije originalna ni premisom ni izvedbom, u dnevničkim zapisima nestale posade dade se naslutiti prisutnost nečeg zlokobnog i neshvatljivog, što predstavlja doista jezovit motiv. Članovi posade govore o čudnim zvukovima tijekom noći, neprepoznatljivim tragovima kandži na ulaznim vratima… No, vi te stvari nikada ne doživite – o tome samo čitate. U trenutku kad pak opasnost napokon dobije svoje utjelovljenje, to je napravljeno na najbanalniji mogući način, koji me jedino podsjetio na film Sunshine i bolno razočaranje izazvano njegovim razrješenjem.

Članovi posade govore o čudnim zvukovima tijekom noći, neprepoznatljivim tragovima na vratima… No, vi te stvari nikada ne doživite.

Iako Fort Solis ima snažnu glumačku postavu i kvalitetnu glasovnu glumu, čak mu i ta naizgled pozitivna činjenica predstavlja problem. Ne znam je li tome tako zbog ne naročito dobrog pisanja ili je odgovorni studio zaključio da glumce i utrošene novce treba pošteno iscijediti, no naslov pati od viška izgovorenih riječi. Likovi za vrijeme istraživanja konstantno imaju potrebu nešto komentirati na glas, što u kombinaciji sa statičnom prezentacijom priče i gameplayem dodatno sprječava bilo kakvu mogućnost tjeskobe.

Tako, između ostaloga, Fort Solis primjerice preuzima koncept šaljivih muško-ženskih razgovora na daljinu iz Firewatcha, No, za razliku od Firewatcha, ovdje ti dijalozi tonom toliko odudaraju od ugođaja, puno mračnijeg, da se čitava stvar naprosto čini nakaradnom. Unatoč epizodičnoj strukturi, zahvaljujući izostanku ikakve napetosti, Fort Solis se doima kao da se sastoji od tri i pol satnog uvoda i pola sata akcijskog razrješenja koje dolazi iz vedra neba. To je razrješenje naravno pak popraćeno već spomenutim QTE sekvencama.

Fort Solis se doima kao da se sastoji od tri i pol satnog uvoda i pola sata akcijskog razrješenja koje dolazi iz vedra neba.

Naposlijetku tu je i tehnički aspekt, jednako problematičan. To mi je u pravilu najmanje bitan segment igara i zbilja sam spreman zažmiriti na gotovo sve nedostatke u tom pogledu. Da budem iskren, čak mi se i manje-više fućka za sve tehnološke napretke od tamo negdje 2015. godine. Ali, dobro, to sam ja. Tvorci Fort Solisa u promotivnim materijalima na više mjesta spominju em tehnološku izvrsnost igre, em činjenicu da je Fort Solis jedna od prvih igara napravljenih u Unreal Engineu 5.2 . Pa valjda onda to nešto znači i na to treba obratiti pozornost. Barem sam tako mislio.

Činjenično je stanje da su četiri sata koje sam proveo bila apsolutno mučenje – od konstantnog rušenja, smrzavanja prilikom učitavanja novih dijelova postaje, i općenito užasnih performansi. Imao sam tako prosječnih 45 fps-a na 1440p rezoluciji s grafičkom karticom RTX 3080! U igri u kojoj se šeće hodnicima od 20 metara kvadratnih i otvaraju vrata! A izgleda li naslov barem dobro? Pa izgleda… Ali, onda opet, govorimo o hodnicima, pobogu. Onima bez drugih likova, u kojima se ništa ne događa.

Imao sam prosječnih 45 fps-a s grafičkom karticom RTX 3080 – u igri u kojoj se šeće praznim hodnicima.

Ima tu stvari koje treba pohvaliti. Animacije su, primjerice, odlične, pogotovo u pogledu sinkronizacije pokreta lica i usana i glasovne glume koja je sama po sebi zbilja dobra. No, s obzirom na već spomenutu lošu kvalitetu dijaloga i općenito nezanimljive likove postavlja se pitanje – koliki je onda značaj toga?

To je neko nepisano pravilo koje se općenito provlači kroz ovaj naslov. Svi pojedinačni kvalitetni elementi u Fort Solisu utapaju se u mediokritetnoj cjelini. Igra svjetla i sjene još je jedan tehnološki fantastično odrađen element te korištenje svjetiljke u mraku izgleda super uvjerljivo i intenzivno. Međutim, popraćeno je to već spomenutim izostankom ikakve napetosti i osjećaja straha.

Kako HCL ocjenjuje igre?

Ne mogu se oteti dojmu da Fort Solis predstavlja neuspjeh u svim svojim nastojanjima. Priča i prezentacija nisu dovoljno jaki da bi nosili naslov, gameplay je toliko nezanimljiv da predstavlja gnjavažu, a zahvaljujući užasnoj optimizaciji igra ne može poslužiti čak niti kao dobra tehnološka demonstracija. Stoga, doista ne znam kojem bih tipu igrača mogao preporučiti ovu avanturu.

Fort Solis je naslov koji usprkos jakoj glumačkoj postavi i kvalitetnoj grafici, predstavlja oličenje velikog broja negativnih stereotipa vezanih uz žanr "simulatora hodanja". Uz to je još i užasno neoptimiziran.

49 Naša ocjena
  • vrlo dobra glumačka postava
  • impresivna grafička prezentacija
  • trom i nezanimljiv gameplay
  • ni traga napetosti
  • dosadno prezentirana priča
  • užasna optimizacija i nestabilnost PC verzije

Matija Kodba

Redakcijski potrčko. Dok ne kuha kavu, igra što mu se dodijeli. Ne voli skakavce.

Komentari (27)

  • SonOfZeus

    29.08.2023 - 17:53

    Kad će BG3 recenzija?

    • mirkunjaaa

      @SonOfZeus, 29.08.2023 - 18:16

      Konkurira za igru godine,što te još zanima?
      Ako voliš rpg naručuješ odma, ako ne voliš (kao ja) zaobilaziš u širokom luku. 🤷🏼‍♂️😉

    • SonOfZeus

      @mirkunjaaa, 30.08.2023 - 00:10

      Imam 65h samo me zanima viđenje Zokija.

    • mirkunjaaa

      @SonOfZeus, 30.08.2023 - 06:50

      Čudan neki fetiš 😉😁😁

    • Zoran Žalac

      @SonOfZeus, 29.08.2023 - 18:16

      Prije nego škola počne.

    • SonOfZeus

      @Zoran Žalac, 30.08.2023 - 00:09

      💞

    • SanKa

      @Zoran Žalac, 31.08.2023 - 09:41

      taman ce monster tamer to uspjeti procitati. svaka čast

    • ihneacho

      @SonOfZeus, 30.08.2023 - 17:13

      I mene zanima hoce li biti najbolje ocjenjena ikada na hcl 😀

  • mirkunjaaa

    29.08.2023 - 18:13

    Majke ti mile sta u zadnje vrime izlaze šrotovi od igara.
    Ono grafika se polira do fotorealističnosti a igrivost ni u tragovima 🤷🏼‍♂️

    • MAJSTOR RINGO

      @mirkunjaaa, 29.08.2023 - 18:32

      Je stvarno, i to se polira iz nativne 436p i 720p🤣🤣🤣🤣
      Zato nema nikakve kupovine do 10-og meseca. Tada se puni wallet i ide zestoka kupovina💪💪💪

    • mirkunjaaa

      @MAJSTOR RINGO, 29.08.2023 - 22:15

      Ah, sve se više vraćam starim igrama u kojim sam baš uživa.
      Nekako kad vidim kakve su cijene a šta dobijamo, sve mi je teže davat pare 🤷🏼‍♂️

    • PrydaCro

      @mirkunjaaa, 30.08.2023 - 09:02

      Ja uvijek govorim da je gameplay king. Nije na odmet da grafika bude dobra i prica, ali sve to pada u vodu ako gameplay ne valja. Imam osjecaj da sve vise i vise ljudi samo gleda grafiku po tom pitanju mislim da nema gori od Sony magaraca ili ponija.

    • MAJSTOR RINGO

      @PrydaCro, 30.08.2023 - 10:02

      Slažem se, ali 2023 godina je drug, i zaista od pojedinih developera je sramota da igra radi u native 436p ili 720p, da se vracamo u eru PS2 ili PS3. Pa onda rade agresivno upscejlanje do 4K pomocu FSR 2.1 tehnologijom, uz dosta lose performanse. Zbog toga sam malo skeptik i oprezan u vezi pojedinih naslova, pogotovo koje koriste UE5.

    • PrydaCro

      @MAJSTOR RINGO, 30.08.2023 - 12:47

      Je u pravu si 2023 je i mi dobivamo uz izuzetke poluproizvode. 50gb patch day one, najava dlc-a prije nego li je igra izasla, mikrotransakcije, smece od live service igara( ima i dobri naravno) itd itd. Nije sve crno nemoj me shvatit krivo, ali moram priznat da sam vise zabave imao na switchu i s njegovom “slabom” grafikom nego na Ps5 do sada. I razlog tome je sto Nintendo radi igre s fokusom na gameplay i radujem se svakoj njihovoj novoj igri. Igre koje su u vecini slucajeva gotove, ubaci karticu i rokaj, igre s fokusom na zabavu bez ikakvi politicki poruka i woke smeca koje se lagano uvuklo u gaming scenu.

  • djosic85

    29.08.2023 - 18:25

    Dobro, znači zaobilazimo ovu minu

  • Stecajni_upravnik

    29.08.2023 - 18:50

    Nikada kraca recenzija, sve jasno👍

  • Iceman73

    29.08.2023 - 20:10

    Skinul s torrenta,probal pol vure…deinstall!

  • Bubimir666

    29.08.2023 - 20:41

    Ubacujem se ko padobranac, ali recimo da je neka SciFi poveznica ovdje. Jučer završio SOMA sa zaručnicom. Ljudi moji, odlična igra, iskrene preporuke tko nije igral. Ne znam ni sam zakaj ju nisam odigral do sada. J** Fort Solis 😅😅😅

    • Chimichangas

      @Bubimir666, 30.08.2023 - 10:36

      ja sam na ps3 činimise to igrao, bila je strašna 😀

    • Bubimir666

      @Chimichangas, 30.08.2023 - 14:01

      Meni je iskreno odlična, evo 8 godina nakon izlaska napokon si dao vremena da ju prođem (na GO sam i obožavam horore hahah) i igra mi je ono, 10/10. Ima svojih mana, ali atmosfera, storytelling mi to i više nego nadmašuju…

    • Chimichangas

      @Bubimir666, 30.08.2023 - 14:52

      vidis ja je nikad nisam presao, mislim da me malo smetala grafika jbg

    • Lazy

      @Bubimir666, 30.08.2023 - 15:14

      Ja sam je isto presao na GO prije par godina, jbte kako dobra igra👌👌👌…

    • Bubimir666

      @Lazy, 31.08.2023 - 10:15

      Odlična, da! Odličan story ukomponiran u survival horor. Top!

  • Bojko

    30.08.2023 - 09:27

    A kakva šteta.

  • Chimichangas

    30.08.2023 - 10:37

    ako HCL daje 49/100 onda je stvarno loše

  • Iron666

    30.08.2023 - 10:58

    Kupio, prešao i zaboravio istog trena. Iskreno igra mi je djelovala kao neki “tech demo” i “demo” općenito za studio Fallen Leaf koji je mali indie studio. Onako, kao da su testirali i napravili ovo više kao neki trening. Vidjet ćemo. Glumačka postava i grafika je bila odlična, ali priča i sami gameplay je bio baš ispodprosječno loš

  • Daky_13

    01.09.2023 - 15:33

    Oni bolje da su napravili film nego da maltretiraju narod

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?