F1 23

Povratak na stazu slave

Lovro Maroševac

Oktanski cirkus u novom je virtualnom izdanju stigao u naše ruke. F1 23 je druga igra iz ovog serijala rađena pod izdavačkom palicom Electronic Artsa. Brojni vozači i igrači jedva su čekali izlazak ovog naslova jer prošlogodišnji se sveukupno nije iskazao najbolje. Idemo zato vidjeti što nam donosi petnaesta F1 igra u Codemastersovoj eri.

70€ PC Ustupio izdavač

Kao što to uvijek biva, prva i osnovna stvar koja se gleda ovdje jest upravljanje bolidima. U prošloj igri upravljanje je bilo dosta kažnjivo. Tada ste morali biti oprezni na gasu kako se ne biste izvrtjeli na stazi. U F1 23 prostora za greške ima više. Možete puno ranije staviti nogu na gas, bez da imate osjećaj da ćete ispasti sa staze. Moram priznati da sam se toliko naviknuo na upravljanje u F1 22 da smatram kako još uvijek nisam u potpunosti savladao dodavanje gasa u ovoj igri.

Upravljanje u F1 23 djeluje mi kao neka napredna verzija upravljanja bolidima u F1 2020. Vjerujem da će oni koji redovito igraju ove igre uhvatiti poveznicu između oba naslova. Kontroler vozači u F1 23 mogu odahnuti jer upravljanje bolidima pomoću istih vratilo se staroj slavi. Naravno, svejedno nećete biti najbrži pomoću kontrolera, ali barem možete biti konkurenti vozačima na volanima.

Ono što je također bitna stvar jest korištenje nižih brzina. U prethodnoj igri korištenje niskih brzina jednostavno je bilo nekonzistentno. Grand Hotel Hairpin zavoj u Monaku niste imali potrebu prolaziti u nižim brzinama jer je jednostavno bilo nepotrebno. U F1 23 stvari djeluju drugačije i to je ono što mi se sviđa. A kad imate odlično upravljanje bolidima, tada sve ostale stvari postanu lakše. Ne želite odustati od utrkivanja, već gurate iz kruga u krug da ostvarite što bolji rezultat i što dulje provedete vrijeme utrkivajući se. To vam itekako pomaže u karijeri i My Team modu.

Zašto? Zato što u oba ova moda ove godine nismo dobili nikakvu promjenu. Sve ono što je bilo u prethodnoj igri, nalazi se i u F1 23 bez ikakvih noviteta. Ako redovito igrate F1 igre i to samo u single-player formatu, poprilično sam siguran da ćete ostati razočarani ponudom u F1 23. No, kažem opet, smatram da to i nije veliki grijeh jer upravljanje bolidima ove je godine puno bolje tako da u vama ne postoji osjećaj odustajanja i ne igranja onog što vam ovaj naslov nudi.

Zašto su ovi modovi ostali bez ikakvog rada na njima? Taj odgovor ne bih znao dati, no mogu pretpostaviti kako je to zbog promjene upravljanja bolida, većeg fokusa na F1 World ili pak na mod priče zvan Braking Point 2. Upravo je Braking Point 2 jedan od najvećih aspekata ove igre. Nastavak televise presente iz F1 2021 daje nam proširenje već postojeće priče i ubacuje neke nove intrige u nju.

Aiden Jackson, Devon Buttler i Casper Ackermann vraćaju se u novim ulogama. Aiden i Devon su od ljutih rivala postali timski kolege u novoj, 11. momčadi Formule 1. Da stvari budu još bolje, najveći sponzor timu je multimilijunaš Davidoff Buttler, ujedno i Devonov otac. Aidenov nekadašnji timski kolega Casper je sada menadžer F2 vozačice Callie Mayer koja se probila u F1. Ona je i kćer iz drugog braka Devonovog oca Davidoffa.

Sportske, obiteljske i poslovne spletke isprepliću se u priči Braking Pointa 2 koja se proteže do nekih 5-6 sati. Iako na prvi pogled djeluje kao klasična melodrama u ovakvim igrama, priča nudi nam priliku da suosjećamo s Devonom i kako je to zapravo kad vam tata kupi mjesto u timu, kao što je to, recimo, slučaj s Lanceom Strollom u stvarnoj Formuli 1. U Braking Pointu 2 kontrolirat ćete više ljudi, što vozača što čelnika svog tima.

Iako na prvi pogled djeluje kao klasična trkaća, melodramatična priča u ovakvim igrama, nudi nam priliku da suosjećamo s Devonom.

Kao vozači u vašoj sobi za oporavak imat ćete priliku pristupiti vašim mailovima, događanjima u svijetu i društvenim mrežama. Također, redovito će vas netko zvati na mobitel, a vi imate priliku javiti se ili odbiti poziv. Ništa novo, ništa što već nismo imali prilike vidjeti u priči Braking Pointa. Novitet je svakako upravljanje šefom tima, a tamo imate kratke zadatke kao što su odabir dana za dolazak medija, želite li novce usmjeriti u razvoj ovosezonskog bolida ili tvornice te kojeg vozača preferirate za odlaske na intervjue i slično. Kratko osvježenje, usporedno s Braking Pointom, iako možda i nepotrebno kad se pogleda šira slika.

U svemu tome imate i mogućnost podizanja levela reputacije i timskih performansi vaše momčadi. Sve to ovisi o odgovorima vozača koje kontrolirate i odlukama vas kao timskog šefa. Ne vidim ovdje previše izazova niti ikakvog značaja kroz cjelokupnu priču. Pohvalno je što žele uvesti neke novitete i osvježenja za dio igre s pričom, no ovako nešto jednostavno prolazi nezamijećeno. Primjera radi, tek na 10. poglavlju sam zapravo uočio da mi se level tih performansi i reputacije povećao.

Svako poglavlje donosi neki zadatak koji imate tijekom utrkivanja. Jedna poglavlja nudit će vam utrkivanje od par krugova, dok će vam druga ponuditi da se utrkujete od početka do kraja. Zadaci na stazi zapravo se vode u istom tonu: sustigni ovog vozača do određenog kruga, zadrži poziciju na stazi ili pak uđi u top 5 na kraju utrke. Priča ima 17 poglavlja, no već nakon petog postane jasno da su zadaci više-manje jednaki.

Moram i pohvaliti glasovne glumce koji se trude dočarati priču. Sve to, i način na koji se priča odvija i kako je predstavljena javnosti odnosno nama igračima, daje jasnu “vibru” Netflixovog Drive to Survivea. Defintivno se vidi i napredak u modelima likova koji ne izgledaju kao da će se otopiti svake sekunde, već su jasno definirani u konturama lica i njihovim pokretima. Upravo na temelju njihove predstave i kolike-tolike originalnosti u pričama ovog stila, Braking Point 2 može zadržati pažnju igrača do samog kraja.

Što se tiče AI vozača, kod njih se vidi napredak, kao što je to slučaj već godinama. I tu moram pohvaliti razvojni studio jer trude se omogućiti igračima koji se ne utrkuju u mrežnom dijelu igre da dožive što bolje iskustvo u solo utrkivanju. Oni će se braniti, napadati i to sve shodno njihovim statističkim podacima. Međutim, i dalje se ponavlja ista ona stvar da njihove postavke bolida uvijek budu jednake, što znači da na ravnicama su ultra brzi, dok ih u zavojima vrlo lagano možete stignuti i prestići.

I dalje se ponavlja ona stvar da suparničke postavke bolida uvijek budu jednake, što znači da na ravnicama su ultra brzi, dok ih u zavojima vrlo lagano možete stignuti i prestići.

S karijernog igranja i priče bacamo se na onaj drugi – F1 World. Ovo je skup svih ostalih single-player i multiplayer stvari u jedno. Nadograđena verzija F1 Lifea iz prethodne igre ovdje nudi mnoštvo mogućnosti. Možete voziti obične utrke, utrkivati se s drugim igračima na dnevnoj bazi, ali i u ranked mečevima. F1 23, za razliku od prethodnih izdanja, puno je poradila na aspektu igranja s drugim igračima. Postoje i utrke koje vozite kako biste razvili svoj bolid do najbržeg mogućeg. U tim serijama vožnji vozite protiv AI vozača svojih prijatelja, čiji su bolidi također u razvoju.

Ono što je istaknuto kod ovog moda jest to da određeni dijelovi bolida nude posebne mogućnosti. Tako imate dijelove koji vam daju ubrzanje od 30 i 60 sekundi, a hoćete li dobiti tu pogodnost ovisi o vašim mehaničarima i njihovom mijenjaju guma. Ne bih imao ništa protiv ovoga da nije isključivo vezano uz AI vozače. Baš sam se ponadao kako bih se mogao utrkivati protiv svojih kolega na stazi s različitim bolidima, no na kraju sam se razočarao dobivenim.

Ligaška utrkivanja sad imaju svoj posebni odjeljak, no vi i dalje možete napraviti vlastiti lobby za utrkivanje. U svemu tome imate i trening odjeljak gdje možete vježbati staze. U sve to inkorporirani su zadaci koje morate ispuniti, a na temelju njih dobivate određene bodove i novce s kojima kasnije možete unaprijediti vaše bolide, dajući različite ugovore članovima vaše tvornice ili dodjeljujući nove razvojne dijelove bolida. Naravno da ovdje ima i kozmetike koja će ovisiti o mikrotransakcijama, no ne ubija želju za vožnjom, već je samo tu da se možete pred Perom Perićem hvaliti kakva vam je virtualna garaža.

Ligaška utrkivanja sad imaju svoj posebni odjeljak, no vi i dalje možete napraviti vlastiti lobby za utrkivanje.

Povratak crvene zastave itekako pozdravljam te ono malo što sam testirao zasad djeluje sasvim solidno u igri i ne donosi nikakve probleme. Crossplay je također poboljšan i nema toliko problema kao u prethodnoj igri. Savršeno radi između EA-ine platforme i Steama, dok je PC-konzole relacija malo problematična za konzolaše, u vidu smrzavanja ekrana na pokoju sekundu.

Staze su u F1 23 su također odlične. Prvenstveno zbog boljeg upravljanja bolidima, no vidi se i promjena na njima. Neki dijelovi staza izmijenjeni su tako da imaju doticaj sa svojim stvarnim verzijama, kao npr. Austrija između prvog i trećeg zavoja i slično ili zadnji zavoj u Španjolskoj. Katar i Las Vegas nove su staze, kako u stvarnom tako i u virtualnom izdanju Formule 1.

Neki dijelovi staza izmijenjeni su tako da imaju doticaj sa svojim stvarnim verzijama.

Osjećaj vožnje na njima je fantastičan, ali to je već slučaj godinama s novim stazama koje ubacuju u igre pa bi sve drugo zapravo bio poraz. Jedini problem koji bih naveo je zamrzavanje ekrana na sekundu-dvije, upravo na tim novim stazama. Staza koja nije dobila preinake je ona u Singapuru, gdje će u igri još neko vrijeme biti stari izgled.

Što se tiče guma, u F1 23 konačno ćemo imati odabir više strategija. U prethodnoj igri sam pohvalio kako smo se vratili opciji korištenja tvrdih guma, no na kraju smo zbog prevelike potrošnje mekih zapravo imali opciju odlaska sa srednje tvrdih na tvrde i obrnuto. Sada konačno možemo birati između pravih i alternativnih strategija te igrati taktičke ratove s drugim vozačima. Prvenstveno jer se sve gume troše, nije sav bremen svijeta ovog puta pao samo na meku komponentnu.

Sada konačno možemo birati između pravih i alternativnih strategija te igrati taktičke ratove s drugim vozačima.

Grafički to izgleda jako lijepo, ali ne razlikuje se previše od prethodne igre. Rekao bih da boljem izgledu pridonosi i jasnije sučelje koje definitivno djeluje kao pun pogodak. Zvukovno se nema tu što reći. Mnogi će kazati kako bolidi Formule 1 danas zvuče poput usisavača i zagovarat će povratak starih motora, no vrijedi pohvaliti Codemasters koji se iz godine u godinu trudi replicirati stvarne zvukove u one virtualne.

Najveći problem F1 igara je što nemaju sustav protiv varalica. Već godinama varalice djeluju u ovim trkaćim igrama, a ništa drugačije nije ni sada. Redovito se u Time Trialu može vidjeti kako na vrhu stoje varalice koje u imenu koriste svoje stranice odakle se ti programi mogu kupiti. Ako se ove godine već bacio fokus na ligaška utrkivanja i mrežni dio zajednice, očekivalo se barem da u startu bude implementiran nekakav sustav protiv varanja. No to se nije dogodilo te smo i dalje sami prepušteni sebi.

F1 23 s tehničke strane radi dobro, osim tih malenih problema na novim stazama i zamrzavanju ekrana. Igra se na ultra visokim postavkama vrti iznimno dobro i pravi je gušt voziti kad u svojoj punoj snazi vidite uvjete na stazi, bez da vam igra usporava. To je nešto što je u ovom trenutku u industriji vrlo netipično, pogotovo s igrama koje izlaze ove godine.

F1 23 očiti je napredak u odnosu na F1 22. Unatoč tome što se My Team i karijera nisu taknuli, bolje upravljanje bolidima to itekako anulira. F1 23 definitivno je pun pogodak za sve one koji žele iskusiti kako je to utrkivati se u bolidima nove generacije, a dosad nisu mogli isprobati.

Naravno, treba imati na umu da ovo nije prava simulacija, već nešto između toga i arkade pa je dopuštena mogućnost igranja kontrolerima, koji ponekad znaju biti na ravnopravnoj razini s volanima. Kako god bilo, F1 23 nudi pregršt mogućnosti, bez obzira jeste li na strani solo igranja ili više volite utrkivanja s drugim igračima.

Označeno sa: ,

F1 23 definitivno je odvezla utrku života i uspjela ispraviti nedaće prethodne igre. Nedostaci noviteta u karijeri i My Teamu neće se osjetiti, zahvaljujući odličnom upravljanju bolida u kojem mogu uživati i solo igrači i oni koji se utrkuju s drugima u mrežnom dijelu igre.

• još bolji osjećaj vožnje nego lani
  • odlično upravljanje na kontrolerima
  • pravo taktiziranje u odabiru guma
  • solidna priča u Braking Pointu 2
  • F1 World vrijedna nadogradnja u odnosu na F1 Life
  • i dalje bez sustava protiv varalica
  • bez noviteta u karijeri i My Team modu
  • zamorni zadaci u Braking Pointu 2

Lovro Maroševac

Fan FPS-a i RPG-a, taktiziranja, dobrih trkačina i još boljih interaktivno-narativnih priča. U slobodno vrijeme ljudima dosađuje fotografijama vlastitog psa. Inače profesionalni ronilac i propali golmanski talent.