Portal 2 [PC, Mac, X360, PS3]

Igor Belan

Ne sjećam se kad sam zbog nekoga ili nečega posljednji put zavolio neku potpuno neživu stvar. I još k tome virtualnu. Da se točnije izrazim, nikad prije nisam zavolio neku potpuno neživu kocku (dobro, osim možda onu od gospodina Rubika, ali to je potpuno drugačija vrsta kocke), sve do originalnog Portala. Ako ste ga igrali, znate na koju kocku mislim, a upravo ona možda i najbolje sažima svu genijalnost i kreativnost ljudi iz Valvea. Kvragu, ljudi su od obične kocke, koja vam pomogne u tek par razina originalnog Portala, napravili pravi mali fenomen! Da, prvi Portal bio je vrlo kratak, ali tako pametno dizajniran te prokleto interesantan, inovativan i zabavan. Riješavajući zagonetke puškom koja puca portale u testnim komorama Aparture Sciencea uz konstantne crno-humorne komentare umjetne inteligencije koja upravlja postrojenjem, Valve nas je natjerao da upregnemo moždane vijuge te pritom jako dobro zabavio i nasmijao. Ali i ostavio nas da tražimo još. A to „još“, upravo smo dobili.

Stare iskusnjare s nosom za izvrsno kakvi jesu, ekipa iz Valvea s Portalom 2 nije izmišljala toplu vodu. Radije su poznati koncept jedinice produbili i stvorili od njega jedno detaljno i visokobudžetno iskustvo kakvo su svi zaljubljenici u kocku o kojoj pričam u uvodu priželjkivali. Što je to toliko posebno u Portalu 2 da zaslužuje visoku ocjenu koju smo mu podarili? Objašnjavamo u video recenziji (ispod), ali i u nešto detaljnijem tekstu koji slijedi.

Bez iznenađenja, Portal 2 ponovno nas stavlja u ulogu misteriozne i očigledno njeme gospodične imena Chell. No iako ona ne prozbori niti riječi kroz cijelu igru, tu je i jedan novi lik koji obožava voditi monologe s njom. Riječ je „samo“ o metalnoj kugli s velikim okom, ali ovog novog lika imena Wheatly tako je lako zavoljeti. Glas mu je podario poznati britanski glumac Stephen Merchant, a gospodinu skidamo kapu za glasovnu glumu. S tolikom željom i posvećenošću pristupio je poslu i to se jasno vidi iz svake riječi koju Wheatly izgovori. Wheatly je zaista bitan dio igre, i kroz njeno trajanje izgovori cijelo jedno brdo riječi, ali nikad ne postaje dosadan. Čim ga prvi put čujete kako priča, svaki njegovu narednu rečenicu slušati ćete s pozornoštću. Ne zato jer govori nešto previše pametno, već upravo suprotno – ovaj lik savršeno je blesav, simpatičan, nepromišljen, brzoplet i iznad svega humorističan.

Tu je naravno i GLaDOS, umjetna inteligencija koja upravlja cijelim postrojenjem Aparture Sciencea. Da, GLaDOS je živa, a budući da ju je Chell uništila u jedinici, pomalo je ljuta na njemu nam heroinu. Ali samo malo. Priča počinje pomalo neobjašnjeno, a bez da previše otkrivamo, reći ćemo sljedeće. Nakon događaja u jedinici, Chell se ponovno nalazi u Aparture Science kompleksu. Budi se u sobi koja se ubrzo iz nekog razloga raspada, upoznaje Wheatlya koji želi da u tandemu pobjegnu iz kompleksa i spletom okolnosti ubrzo se ponovno nađe u testnim komorama s GLaDOS koja vuče sve konce opasnih testova. Kroz devet igrinih poglavlja, priča sadrži par neočekivanih obrata, vodi vas na dijelove Aparture Sciencea koje niste ni zamišljali da postoje (izvan testnih komora) i daje dobar povod za riješavaje brojnih zagonetki, odnosno testova.

Tek u Portalu 2 vidimo koliko je Aparture Science zapravo monstruozno golem, a zbog događaja u jedinici i vidno oštećen. U prvih nekoliko razina GLaDOS dokazuje svoju moć upravljanja svakim dijelićem kompleksa, popravljajući uništene dijelove testnih komora dok vi ulazite u njih. Svjedočiti ćete spajanju metalnih zidova na predviđeno im mjesto, uzdizanju srušenih metalnih stepenica iz ruševina i krpanju rupa u konstrukciji testnih komora pomoću robotskih ruku. No uz to vizualno, stvaranju izvrsne atmosfere u igri pripomaže naravno i sama GLaDOS, onime čime je postala poznata i u jedinici – crno-humornim, sarkastičnim i zlobnim komentarima koji zabavljaju, ali i daju poticaj da idete dalje, da riješite još jedan test.

Osnovna formula gameplaya nije se mijenjala od jedinice. Nakon prvih par minuta igre, u ruke dobivate Portal Gun, a isti vam ostaje sve do kraja. Koncept je u suštini jednostavan – Portal Gunom možete stvoriti procjep u određenim zidovima i to pomoću narančastog ili plavog portala. Kada prođete kroz jedan portal, izađete kroz onaj drugi. A baš kao i u jedinici, brzina kojom prođete kroz portal također je bitna, jer istom brzinom izlazite i s druge strane. To je sama osnova igre – pucanje portala i prolazak kroz njih, i to smo već vidjeli u prvom Portalu. No pored toga i pored također već viđenih kocki, Portal 2 napretkom kroz igru polako uvodi i neke nove varijable ključne za riješavanje zagonetki. Tako igrač s vremenom naiđe na novu vrstu zrcalnih kocki s kojima se zrake smrtonosnih lasera mogu usmjeriti po želji. Tu su još i svjetlosni mostovi po kojima možete hodati, a koji mogu poslužiti i kao sredstvo obrane od napada taktički postavljenih turreta u nekim testovima. A pred kraj se pojave i usmjereni gravitacijski vrtlozi kroz koje ćete putovati do inače nedostižnih dijelova testnih komora.

Možda najgenijalniji od svih novih dodataka su gelovi. Postoje narančasti, plavi, transparentni i bijeli, a riječ je o gustim tekućinama koje korištenjem portala možete posipati, odnosno proliti, po površinama testnih komora kako bi im promijenili svojstva sebi u korist. Primjerice, plavi gel djeluje nekako poput gume, pa vam tako omogućuje da se odbijete od površine na koju ste ga nanjeli, odnosno skočite nešto više u zrak. Narančasti gel dati će vam dodatno ubrzanje kad potrčite po površini na kojoj je on nanesen, dok će bijeli gel omogućiti da stvorite portal na površiti na kojoj to inače ne bi mogli učiniti. Transparentni gel najmanje je bitan od skupine, i najmanje se koristi kroz igru, a sve što čini je da ukloni naneseni gel na nekoj površini.

Testovi koje ćete riješavati za napredak u igri upravo genijalno koriste sve navedeno. Kako napredujete, igra će vam polako i smireno predstavljati nove elemente gameplaya, tj. neke nove mogućnosti za riješavanje testova. Biti će vam predstavljen neki novi, dotad neviđeni način da se riješi neki test, a u sljedećoj komori takav koncept riješavanja testa biti će dodatno produbljen. Dizajn levela je jednostavno fenomenalan, ne samo vizualno, već baš u smislu pametno koncipiranih zagonetki koje su uvijek razumno teške, i vrlo rijetko frustrirajuće ili dosadne. Nekada, barem u prvim dijelovima igre, riješenje određenog problema može vam biti sasvim očito, dok ga netko drugi neće uočiti ni nakon pola sata tumaranja po prostoriji i bjesomučnog ispaljvanja portala u sve moguće. A baš kada pomislite da će vam nakon sljdeće komore riješavanje testova dosaditi, igra se u potpunosti transformira, uvodi novog lika i s njime dodatnu dubinu u priču te mijenja setting kroz koji napredujete.

Pažnja za detalje je enormna. U dizajnu kompletnog svijeta, likova i samih testova jednostavno nema greške – sve je baš onakvo kakvo bi trebalo biti. Samim time, ne ustručavamo se reći da je singleplayer iskustvo jedno od najboljih i najpamtljivijih koje ste ikada proživjeli s pogledom iz prvoga lica. A to puno govori. Ako ćemo baš cjepidlačiti, vrijednost mu donekle umanjuju pomalo iritantni loading ekrani koji uopće nisu dugotrajni, ali su dosta učestali. Primjećivati ćete ih uglavnom u početku igre, gdje su zagonetke nešto kraće, no kasnije, kad stignete do ogromnih, zagonetnih prostorija u kojima ćete izgubiti i do sat vremena, i na te loading ekrane potpuno ćete zaboraviti.

Ovisno o tome kako vam ide riješavanje zagonetki, singleplayer ćete završiti za 7 do 9 sati, ali tu je još i novi kooperativni mod, dizajniran da vam oduzme još pokoji sat vremena. Točnije, 4-6 sati trebati će vama i kolegi da završite sve razine co-opa, a i ovaj mod posebno je iskustvo samo za sebe. Dok u većini drugih igara kooperativno ubijate neprijatelje, boreći se pritom ponajviše za vlastiti život, ovdje je potreba za suradnjom vrlo snažno izražena. U Portalu 2 jednostavno je nemoguće riješiti neki test bez pomoći kolege. Za uspješan završetak co-op testova obojica morate doći do vrata za izlaz iz testne prostorije. Kooperativni mod ima i svoju priču u režiji poznate GLaDOS koja s robotima kojima ovdje upravljate (imena Atlas i P-Body) ima distintko drugačiji odnos no sa Chell u singleplayeru.

Dodatni par portala čini kooperativne zagonetke ponešto težima, ali u isto vrijeme i interesantnijima, a budući da se izvrstan dizajn zagonetki i levela nastavlja i ovdje, nikada neće biti ludo isfrustrirani. Jedino možda ako vam partner nije previše sposoban. Igra nudi set alata za signalizaciju, kojima možete kolegi ukazati kada točno treba ispaliti portal negdje, ili pritisnuti neko dugme. Ponekad zbog masivnosti razina, ali i zbog kompliciranosti testova, takva vizualna signalizacija je prijeko potrebna, ali također preporučamo i glasovnu komunikaciju pri igranju jer je u ovakvom konceptu vrlo bitno točno koordinirati pokrete likova za uspješno riješavanje testova.

Standardno za Valveove igre, Portal 2 pokreće njihov Source engine, koji u odnosu na neke novije grafički impresivne naslove, lagano pokazuje znakove starenja. No unatoč tome, igra i dalje izgleda izvrsno, i što je najbitnije vrti se vrlo glatko i na starijim PC konfiguracijama. Ali te tehnikalije enginea zapravo ovdje nisu toliko bitne. Engine i njegove tehničke mogućnosti samo su dobro poslužile da nam u lijepoj i fluidnoj tehničkoj okolini predstave igrin izvrstan i od početka do kraja dosljedan umjetnički smjer. Ovdje opet pričamo o dizajnu levela, ali ne toliko u smislu koncepta zagonetki u njima, već više u smislu stvari poput grafita na zidovima koji podsjećaju na neke događaje iz jedinice, animacija urušavanja pojedinih dijelova prostorija, savijanja metala i tome sličnog.

No ono što stvarno učini da prezentacija igre zasja je simbioza zvuka i grafike. Glazbu zapravo ne čujete prečesto, ali je savršeno tempirana da digne atmosferu u dijelovima gdje je to potrebno, dok zabavni likovi sa svojim humorističnim komentarima čine cjelokupno iskustvo još zabavnijim. Ti likovi i njihov govor toliko su bitni, da ćete češto žaliti za svakom propuštenom popratnom šalom, kao da ste propustili neki bitan dio priče.

Vjerujemo kako je bio veliki problem smisliti i realizirati Portal 2. Iako smo često poželjeli da je originalni Portal bio nešto duži, nismo sigurni bi li nas u tadašnjem konceptu igre uspio zadržati pred ekranima duže vrijeme bez da postane užasno repetativan, frustrirajuć i u konačnici dosadan. Na kraju krajeva, riječ je o konceptu igre koji nam u ruke stavlja samo jedno jedino oružje i traži od nas da ga koristimo bez prestanka kroz cijelo trajanje igre. To zvuči dosadno jelda? U jedinici smo to radili samo dva do tri sata, pa nam taj Portal Gun nije ni stigao dosaditi, no u nastavku to radimo 7-9 sati u singleplayeru, a onda još i dodatnih 4-6 sati kooperativno. Dosadno? Nikako!

Portal Gun možda je samo jedno oružje i možda ima samo dva moda pucanja koji su u principu isti, ali genijalno je to kako su njegove funkcije ispucavanja portala iskorištene u smislu gameplaya. Dizajn svakog dijela igre je fenomenalan, traži od nas da budemo kreativni s onime što nam se u određenom nivou posluži i daje veliki osjećaj zadovoljstva kada neki test u konačnici i završimo. Uz izvrsnu scenografiju, pažljivo tempiran napredak kroz igru, fenomenalan voice acting i zanimljivo ispričanu priču, Portal 2 je definitivno kandidat za igru godine 2011.

Mora se doduše reći da replay value ovdje nije pretjerano visok. Prvi prolazak igre je ključan, a kasnije nismo sigurno hoćete li sve to poželjeti ponovno iskusiti kada već znate što će se desiti u priči i kako se određene zagonetke riješavaju. Gledajte na Portal 2 stoga kao iskustvo od sveukupno 12 do 15 sati. Jedno koje ćete pamtiti kao vrlo zabavno i vrijedno novca koji morate uložiti da bi ga iskusili.

VIDEO RECENZIJA – Kratak, ali inovativan i iznimno zabavan Portal dobio je nastavak. No može li ovaj visokobudžetni naslov pružiti bolje i duže iskustvo bez da postane repetativan i dosadan?

95 Naša ocjena
  • likovi i atmosfera
  • co-op
  • replay valuve relativno slab
  • česti loadinzi

Igor Belan

Već 18 godina vodi ovaj portal ravno u propast. Vrijeme provodi u VR-u, kupuje igre iz hira, cijeni stari Nintendo i PC avanture Tima Schafera, ali zapravo iz gušta igra samo Quake Live. E i one dinosaure.