HCL.HR

Recenzija

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

VUK DLAKU MIJENJA, ALI ĆUD…

Zoran Žalac

Svi imamo igre koje nas podsjećaju na dane iz mladosti. U našem sjećanju te su igre svetinja jer nas vežu za vremena koja su nam generalno bila bolja nego ova današnja, barem iz naše subjektivne perspektive. Netko je tada mogao ostati budan čitavu noć i igrati videoigre, što mu je bio vrhunac zabave. Netko je mogao podijeliti svoju radost igranja s prijateljima, što mu je također predstavljalo dobar provod. Godinama nakon tog djetinjstva situacija vjerojatno nije takva da možete cijelu noć ostati budni, a i s prijateljima se morate mjesec dana unaprijed dogovarati kada ćete se družiti. Iz tog razloga svatko od nas poželi se vratiti u ta „jednostavnija vremena“ uz igru svog djetinjstva.

Generaciji igrača koji su odrasli uz PlayStation konzolu sredinom devedesetih godina ta je igra najčešće Crash Bandicoot. Kojot koji se voli blesirati postao je ikona Sonyjeve prve platforme za igranje jer je u to vrijeme konzolu prodavala maskota, a ne njezin hardver – Nintendo je imao Marija, Sega je imala Sonica, a Sony je nakon nepopularnog Polygon Mana prihvatio prvog simpatičnog 3D lika koji je skočio na njihovu platformu. Ta generacija igrača sada je u svojim dvadesetim i tridesetim godinama pa remaster kolekcija Crash Bandicoot igara u tzv. N.Sane trilogiji u tom kontekstu stiže kao dar s neba.

N.Sane Trilogy je izvorni Crash, baš onakav kakvog ga pamtite. Svi stari leveli su tu, poznati neprijatelji su na istim mjestima, boss bitke se rješavaju na isti način i nijedan djelić igre ne djeluje strano. Ima tu nekih sitnih dodataka, ali oni nisu nametljivi i uglavnom su opcionalni. Na primjer, umjesto Crasha možete kontrolirati i njegovu sestru Coco, naknadno možete igrati Time Trial mod, imate automatsko snimanje igre itd.

N.Sane Trilogy je izvorni Crash kakav pamtite – svi leveli su tu, neprijatelji na mjestima i nijedan djelić ne djeluje strano.

Sam osjećaj igranja jednako je zabavan kao i prije dvadesetak godina. Koncept razbijanja kutija, skupljanja jabuka i prelaženja prepreka ne dosadi vam ni nakon sve tri igre. Uostalom, ako ih igrate po redu, Crash iz nastavka u nastavak postaje sve bolji. U jedinici npr. levele možete igrati samo linearnim slijedom, no već u dvojci možete birati između pet-šest dostupnih levela. Isto je i u trojci, koja je najraznovrsnija pa sadrži više varijacija u gameplayju – tipa ronjenje, utrkivanje i sl.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702162552

Sve tri igre krasi ujednačen vizualni prikaz jer su sve rađene iz temelja. A taj prikaz je fantastičan, jako blizu rangu Ratchet & Clank prerade koja još uvijek drži titulu najljepšeg 3D platformera današnjice. Crash ima svoj izvorni izgled, tj. nije rugoba kao u Skylanders igrama, a posebno je impresivno kako je animiran. Osvjetljenje, efekti vode i oštrina slike – sve je to na vrlo visokoj prezentacijskoj razini kojoj definitivno ide pohvala.

Poboljšana grafika je pri samom vrhu ponude uz odlične animacije i oštrinu prikaza.

Nije mi zasmetalo čak ni to što igre ne idu u 60 sličica po sekundi. Ovdje je važnije da je framerate stabilan, a ako imate TV s funkcijom izglađivanja pokreta slike, na taj način možete simulirati 30+ fps-a jer ovdje nemate slobodnu kontrolu nad kamerom pa TV to lakše kompenzira fluidnijom slikom. Šteta jedino što nema podrške za HDR, mislim da bi to dobro došlo ovako šarenim igrama.

Nažalost, tehnička izvedba nije sjajna dalje od onoga što možete vidjeti. Sumnjivo je, recimo, da igra ima toliko česta učitavanja. Nisu ona jako dugačka – u najgorem slučaju traju pola minute po ulasku i izlasku iz levela. Međutim, učitavanja se pojavljuju i tamo gdje tehnički nema razloga za to. Na primjer, pri ulasku u igru dočekaju vas simpatične animacije za Activision i razvojni tim Vicarious Visions koje ne možete prekinuti, a traju duže od jedne minute. Zatim ugledate glavni meni, a tamo vas dočeka – učitavanje glavnog menija!

Ovoliko učitavanja nisu imale ni originalne igre na prvom PlayStationu!

Što igra tada učitava nekih petnaestak sekundi – možda fontove ili zvuk naratora koji vam kaže koju ste igru odabrali – pojma nemam. Znam samo da vas i nakon toga očekuje učitavanje pri ulasku u jednu od tri igre, a kad uđete u nju onda vas čeka još jedno učitavanje pri ulasku u level. Toliko učitavanja nije bilo ni u originalnim igrama na prvom PlayStationu!

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702155222

Srećom, uz malo strpljenja moguće je ignorirati tu anomaliju i posvetiti se igranju. Palac će vam automatski poći prema analognoj palici kojom ćete upravljati likom, no iz mog iskustva to je loša ideja jer su igre zadržale stari model kretanja, a upravljanje analogom je dodano naknadno i baš se osjeti da nije dizajnirano za to. Čitav sustav kontrole jednostavno ne paše i to se primijeti od prve sekunde kad skočite prema kutijama pa shvatite da kontrole nisu dovoljno precizne da biste bez muke izveli ono što ste htjeli.

Kretati se sada možete i uz pomoć analogne palice, ali vas to neće pretjerano usrećiti.

Fanovi Crasha možda će reći da je to čar igre i dio njezine težine, ali uz dužno poštovanje – to su bedasti argumenti. Jasna je dioba između sustava kontrole i težine igre. Uopće nemam problem s time što je igra teška, odnosno izazovna, pod uvjetom da osjetim kako imam odgovarajuću kontrolu nad likom. Primjerice, Super Meat Boy mi je genijalan platformer iako je vraški težak. Crash Bandicoot je težak, ali najčešće iz potpuno glupih, skoro pa nepoštenih razloga.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702170034

Uz frustrirajuće neresponzivne kontrole, neovisno o tome igrali vi na analogu ili d-padu, prečesto se događa da fulate skok koji je identičan onome na prvoj prepreci koju ste prošli kao od šale. Prečesto se događa da su kretnje lika trome i neprecizne, a dizajn igre od igrača traži maksimalnu, skoro milimetarsku točnost. Primjerice, područje hitboxa za neprijatelje je veće nego biste to očekivali pa vas neka kornjača ubije samim time što ste joj dodirnuli rep. A Crash igre dizajnirane su po staroj školi instantne kazne za samo jednu grešku. U većini slučajeva ovdje nemate priliku ispraviti grešku kao kod drugih današnjih platformera.

Crash Bandicoot igre su teške, ali obično iz potpuno glupih razloga.

Shvaćam da su developeri htjeli očuvati esenciju originalnog predloška, ali kad su se već odlučili za kontrole koje su zastarjele za današnje pojmove, gotovo kao da imaju nekakav lag, onda su barem mogli dodati i nekakav casual mod za one koji žele ponovno posjetiti svjetove Crash igara, ali se ne žele frustrirati njihovom težinom. Mislim da će N.Sane Trilogy ovime odbiti jako mnogo novih igrača, što vjerojatno znači da ovo neće biti novi početak za Crasha već samo jednokratno prisjećanje na prošlost.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702160507

Za one tvrdokorne fanove nažalost nije pripremljen nikakav desert pored glavnog jela. Bilo bi zgodno vidjeti bonuse u obliku konceptualnih crteža ili kratkih dokumentarnih filmova o razvoju igre. Ako je već problem bio u licencama, s obzirom da su to igre Naughty Doga, mogli smo barem dobiti nekakav bonus sadržaj u obliku dokumentarca iz perspektive Vicarious Visionsa. Mislim da su takve stvari prigodne kad se igra prodaje nekome tko ju je već kupio, možda čak i dvaput – jednako kao što na DVD/Blu-ray izdanjima filmova dobivate bonuse ako kupite film koji ste već platili u kinu.

Sve u svemu, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy je novčić s dvije strane od koje nisu obje jednako dobre. Na koju ćete ga stranu okrenuti ponajviše ovisi o tome zbog čega mislite kupiti igru. Ako ćete ju kupiti kao fan serijala, minusi vam neće pretjerano smetati. Vama je vrijednost tih igara neprocjenjiva zbog nostalgije i realna ocjena ove kolekcije nikad vam neće biti dovoljno visoka.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702164700

Međutim, ako ćete igru kupiti kao netko tko nikada nije igrao Crash Bandicoota, ali je čuo da je stvar odlična, mislim da biste se mogli pošteno opeći. Ovo su igre iz drugog vremena, drugačijih filozofija u dizajnu i drugačijeg pristupa igraču. Promatrajući ih iz današnje perspektive, to su arhaični ostatci nečega što je u žanru platformera zamijenjeno modernijim idejama.

Crashev remaster ima dvije strane lica. Jedan obraz mu je lijep i vedar, a drugi pun ožiljaka iz prošlosti. Fanovi će ga poljubiti u oba obraza, ali onaj tko se prvi put susreće s ovim igrama vjerojatno će zastati kad vidi obraz s ožiljcima.

75 Naša ocjena
  • ono zadovoljstvo lomljenja kutija i skupljanja jabuka
  • paket je vizualno dotjeran na zavidnu razinu
  • raznovrsnost levela drži zabavu svježom kroz sve tri igre
  • ako tražite izazov igra će vam reći „dobrodošli“
  • frustirajuće neresponzivne kontrole za današnje pojmove
  • prečesta učitavanja tamo gdje ih ne bi trebalo biti
  • nikakav bonus sadržaj nije dodan u paket

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (32)

  • YeYa

    03.07.2017 - 17:14

    Zorane nije to vuk, to je bandicoot. :) Dobra recenzija.

  • crolink07

    03.07.2017 - 17:22

    odlična recenzija,uštedio si mi lovu,ponovo
    hvala

    • Ne Znam

      @crolink07, 03.07.2017 - 17:44

      Uštedio si mi lovu? Pa igru svakako vrijedi uzeti za onih 300 kuna, nema veze što je ocjena niža. Glavni problem je tehnička strana: kontrole i učitavanja, a igra je legendarna! 😀

    • crolink07

      @Ne Znam, 03.07.2017 - 18:19

      ma imam Crasha na Viti,odigrao ko zna koliko puta,nadao sam se da će na četvorki popraviti kontrole a eto nisu,šteta

    • Dragon3

      @crolink07, 03.07.2017 - 17:48

      Neznaš ti što gubiš a ne da ti je uštedio lovu.

    • crolink07

      @Dragon3, 03.07.2017 - 18:23

      ne gubim ništa, imam i original Crash Team Racing,tu nemam problema s kontrolama,volim se zabijati u zidove i voziti izvan staze

    • Dragon3

      @crolink07, 03.07.2017 - 19:07

      CTR ti nema apsolutno nikakve veze s originalnom trilogijom osim što dijeli iste likove :)

    • crolink07

      @Dragon3, 03.07.2017 - 19:41

      Hoćeš se kladiti,sada kad zarade milijune na nostalgičarima od kojih barem pola neće završiti ni jednu igru a pogotovo ne sve tri,da će izbaciti i uljepšani Crash Team Racing i eto još love?

    • Dragon3

      @crolink07, 03.07.2017 - 20:14

      Pa čak mi je i žao što ga dosad nisu izbacili, ali ja bih ipak novi nastavak nego remaster. Samo neka 😉

  • josipk

    03.07.2017 - 17:29

    igra je zakon

  • Brajan D.

    03.07.2017 - 17:56

    Dobri stari crash u novom izdanju :)

  • Dragan[MKD]

    03.07.2017 - 18:30

    Postena ocjena, shvacam da su Vicariuos i Activision htjeli da zacuvaju duh originala, aili ipak kontroli su morali biti bolji, kao i ucitavanja, nesto po cega bi se remaster razlikovao iz originala, osim po grafike svakako, a i poprilicno sam siguran da Pro moze vrteti ovo u 4K@60fps, nije kao da je neka zahtevna open world igra. Veliki propust sa strane izdavaca, ocito je da ciljaju na nostalgiji, sto je OK, ali PS ima previse dobre ekskluziva za da bi se dalo 300kuna za ovo. Moja preporuka je da si uzmete Nioh, Yakuzu, Personu, ili Horizon, ali naravno ako ipak morate da izigrate ovo, onda je OK valjda, svakako to je veoma subjektivo.

    • battery992

      @Dragan[MKD], 03.07.2017 - 20:55

      Jaka preporuka, eto umjesto da uzmeš Crasha, uzmi neki potpuno drugi tip igre.

    • Dragan[MKD]

      @battery992, 03.07.2017 - 21:20

      Naravno danas kod mladjih nema puno fanova platformera, a posebno ne ovakvih 2.5 (3D) platformera, ali eto ima mnogo fanova, Uncharteda, TLOU, Horizon, Bloodborne, Nioh, koji se naravno mnogo bolji od Crasha, opet subjektivno, evo i ja volim platformere kao sto sam rekao, posebno New SM Bros za Wii. Svakako razne zanrove imaju i razliciti cari igranja. To je bila moja preporuka, naravno ako se ne slazes sa mnom, mozes da si kupis igru nitko te ne brani, Activision bi ti rado uzeo pare.

    • battery992

      @Dragan[MKD], 03.07.2017 - 21:34

      Jednostavno preporuka u takvoj situaciji nema smisla. Pa nisu ljudi slijepi da idu uzimati Crasha ako ne vole platformere. Tako isto ako želim open world igru Crash mi sigurno nije opcija. Jednostavno je malo suludo u Ps4 svijetu da ti svatko umjesto bilo koje igre kakva god bila preporuči neku od nevjerojatnih PS ekskluziva.
      Koliko god bile dobre ne mogu zamijeniti jedan platformer ili FIFU/PES ili Racing igru itd. Ne branim Activision, osobno nisam od njih ništa bolje ni očekivao.

  • AceRimmer

    03.07.2017 - 20:15

    Meni je najmracnije (iako nuzno) doba gaminga upravo ta era ranog 3D-a. Apsolutno mi nijedna igra iz tog doba nije privlacna ni draga. Iako grafika doista nije ni blizu najbitniji dio igara, u to je vrijeme bila naprosto uzasno losa i negledljiva. Svi ti poligoni i minimalan broj pixela jednostavno pruzaju estetski vrlo neugodno iskustvo. Ne pomaze ni cinjenica da je svijet igara tada i dalje najvise izbacivao platformere, tj. igre koje zahtijevaju iznimnu preciznost. A 3D svijet je za to potpuno neprikladan (sto Crash i pokazuje).
    S druge strane, SNES igre jos i danas zaigram. Iako su tehnicki primitivnije, ta grafika (zbog fiksnih i cistih 2D pozadina) ipak nije toliko uzasna i oku neugodna.

    • Lundvalnaden

      @AceRimmer, 03.07.2017 - 20:42

      pa to je nintendova filozofija – raditi igre onako kako trenutna tehnologija dopusta i izvuci najvise od njih. s druge strane, vecina ostalih jednostavno uskoci u najnoviju tehnologiju koja je prakticki jos u eksperimentalnoj fazi i onda naprave igru, koja bude vizualno zanimljiva samo dok ljudi ne udju malo dublje u sve mogucnosti te tehnologije. ako me razumijes sto hocu reci.
      ako koristis staru tehnologiju – mozes iz nje izvuci maximum
      a ako koristis novu i eksperimentalnu tehnologiju – mozes iz nje izvuci samo minimum.
      zbog toga nintendove igre izgledaju odlicno i godinama nakon – jer su napravljene po maximalnim standardima tehnologije.
      a sony igre u buducnosti izgledaju ocajno – jer su napravljene po minimalnim standardima.

  • movie

    03.07.2017 - 20:32

    Nintendo se bar potrudi pa svakih par godina napravi novog maria. Kada skuže da je to nepotrebno već da je dobar i remaster starog bit će jao majko… Opet će sony biti oriv.

  • Lundvalnaden

    03.07.2017 - 20:38

    de dobro jeeeee

  • theth1ef

    03.07.2017 - 21:17

    Mislim da neresponzivnost kontrola pridonosi težini igranja.

    • crolink07

      @theth1ef, 03.07.2017 - 21:57

      tako igra duže traje i imaš osjećaj da se isplatilo dati 300 kuna za 30 sati igranja a u stvarnosti bi to bilo 2 do 3 sata

  • PsyBorG6of9

    04.07.2017 - 07:49

    game je zakon, ima sve ono što je su sva tri crasha imala uz puno bolju grafiku. nije bzvz porušio par rekorda prodaje u ovih par dana :)

  • 4mal

    04.07.2017 - 10:23

    Odlicna recenzija i ne vrijedi tolko para iako su 3 igre tranu.. cekam neki sale
    a mislim da ce uskoro i doci imho…

  • BONZO

    04.07.2017 - 10:52

    Ima li još tko “dark souls” iskustva sa prvim Crashom, točnije levelom “The High Road”?

    Čoviče, prijatelj i ja smo izgubili sat vremena dok ga nismo prešli haha, loše kontrole prilikom skakanja su tu itekako dolazile do izražaja u tom levelu, i također klizanje sa platformi, ali opet nostalgija je odradila svoje pa nam je to sve bio samo jos veći izazov 😀

  • metalshegy

    04.07.2017 - 23:24

    iso sam igrat warped, preso dosta brzo pa se bacio na platinum relicse, izgubio oko 2h na lvl 7 s tepisima onaj aladinski. da bi se odbio dovoljno jako za skupit kutiju moras skocit na rub tepiha ali igra neki put krivo registrira taj skok i ne odbijes se dovoljno jako iako drzim X da skocim jace, plus jos se moras zavrtit u zraku da skupis kutiju nakon toga sto isto u 50% ne registrira, treba valjda tocan pixel pogodit na Y prostornoj osi da ju sigurno zakacis… ugl nema veze, sretan sam sa remasterom jer mi se igraju stare igre, a one kvadrate od grafike ne mogu gledat vise

  • l)oolvl

    05.07.2017 - 01:00

    nisam još igrao, ali mislim da je pogrešno ovu igru gledati kao na neku novu igru iz sadašnjosti; i zbog toga bih rekao da je ovo premala ocjena jer je igra kao isključivo grafički remaster stare trilogije pun pogodak (osim tih kontrola, i guess). uspoređivati ovo izdanje sa nekim blu ray izdanjima starih filmova koji sadrže neke bonuse također nema smisla, igrači su dobili točno što su tražili a to je stari Crash u novome ruhu, ništa više ali ni manje od toga.

  • BeLLicus

    05.07.2017 - 23:48

    Od mene 90, na kontrole se navikneš, loading malo sačekaš, mrvicu je prvi dio pre težak, i ima nekih lvl gdje se bolesno moraš potrudit da ih rješiš, sve u svemu super :)

    • Ne Znam

      @BeLLicus, 05.07.2017 - 23:57

      Upravo tako, ali moram reć da sam primjetio da većina portala dosta spusti ocjenu ako igra ima problema sa kontrolama i učitavanjima :/

  • MatkoKing

    06.07.2017 - 21:55

    Imam 13 godina i gaming sam zapoceo s prvim crashom i nisam mogo trazit bolji pocetak. Kad su najavili crasha za ps4 nisam ga mogao dočekati, ćak sam ga pred-naručio. I kad je stigao dobio sam ono što sam i htio, ali zo

    • MatkoKing

      @MatkoKing, 06.07.2017 - 22:00

      Zoran je u pravu loading je pre dug u pocetku. Sto se gameplaya tiče ja nisam naišao na nikakve probleme u kontrolama, možda sam se samo navikao ne znam. Mislim da je igra sjajna i da su ovi iz vicarious visionsa napravili sjajan posao.

  • Wolfboy

    11.07.2017 - 21:15

    Igrica je super samo što ima problema kao što je Igor u jednom videu napomenuo a to je da nemožemo baš nekad predvidjeti gdje će lik kad skoči pasti.

  • Slasno Pile

    21.07.2017 - 22:23

    Jedva cekam da mi stigne 😀

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!