HCL.HR

Recenzija

SOMA

ispod vode vas ne čuju kako vrištite

Gregor Stojev

Svi znamo da je ona prva Amnesia bila odlična, a ona druga nekako “meh”. Kako nam Soma dolazi iz ruku Frictional Gamesa, toplo sam se nadao da će više bacati na “The Dark Descent” nego na “A Machine for Pigs“. Nažalost, iako je Soma itekako odlična, rađena je po kalupu mašine za svinju. I to je zapravo jedina glavna zamjerka koju mogu ovdje iznijeti i koja bi mnogima mogla biti razlog da ju zaobiđu – manjak nekakvih specifičnih mehanika koje biste mogli zagristi praktički Somu čine simulacijom hodanja. Baš kao u “A Machine for Pigs”, tu nema skupljanja baterija ili ulja za svijetlo, ili pak nekakve energije oko koje se trebate brinuti.

Jedina glavna interakcija koju ćete imati sa Somom, osim hodanja i čitanja dokumenata, je zapravo otvaranje i zatvaranje vrata. Također je malo skromna što se tiče samog horora, za veterane žanra mogla bi u najboljem slučaju biti mrvicu uznemiravajuća na nekim dijelovima, prvenstveno radi čudnih zvukova kojih ćete se naslušati. Kako je Soma zapravo malo stidljiva što se tiče bliskih kontakata s nepoznatim pa tako i samim zagonetkama (jer ni jednog ni drugog baš i nema puno), u par navrata više liči na neku point and click avanturu koja se odvija u mraku nego klasični survival horror one vrste na kojeg smo navikli, dok u ostatku igre uglavnom hodate praznim hodnicima.

U svom prvom video komentaru, Igor će vam malo pokazati kako izgleda prvi susret Simona s jezivom podvodnom stanicom Phatos II.


Soma je dakle, psihološki horor – znači nema napucavanja demona ili skupljanja municije. Opremljeni ste samo praznim džepovima i na vama je da se snađete kako znate. Igrate u ulozi jednog čovjeka koji je preživio prometnu nesreću, no zadobio ozljede na mozgu. Pati od strašnih noćnih mora i glava ga zaboli kada gleda televiziju. Hoda na preglede kako bi se oporavio, a igra započinje odlaskom na sastanak skeniranja mozga, i upravo u tom trenu padate u novu noćnu moru. Budite se u nepoznatoj futurističkoj sredini i pokušavate skužiti što se točno zbiva.


Ubrzo shvatite da niste u svemiru već u podmornom kompleksu neke vrste. Iako vam se većina stvari pojasni ubrzo u početku, u upit stalno dolaze nove teme, primjerice moralnosti vaših radnji da preživite situaciju u kojoj ste se našli (a svakako ćete se naći u zanimljivim situacijama) ili pak činjenica da odjednom možete disati pod vodom. U tom smislu Soma je dosta drugačije složena od nekih ostalih horora ove vrste. Odgovore na pitanja dobivate dosta često, no uz svaki odgovor dolaze i nova pitanja, na koja također onda relativno brzo nalazite odgovor. Soma vas neće sa samo jednom misterijom držati do kraja, već će vas neprestano hraniti novim idejama kako bi gurali dalje.

Čim sam zaigrao Somu uhvatio me déjà vu, osjećaj da sam sve ovo već odigrao nekoliko puta. Hodam okolo i slušam audio snimke – zapravo ništa novo, no ubrzo preraste u nešto više od toga da vam skrene pažnju od stvari koje nedostaju. Audio-vizualni dizajn je zato u potpunosti odličan. Soma stvarno super izgleda i zvuči. Atmosfera me podsjetila na onaj odličan doživljaj koji sam imao u prvom Dead Spaceu.

U podvodnim dijelovima imate zadovoljavajuć osjećaj težine, a gledanje predmeta kako plutaju oko vas kad ih pogurnete stvorit će uvjerljive trenutke da ste zatočeni ispod oceana gdje sunce ne dopire. Fizika predmeta je također odlična, možete podignuti i baciti gotovo sve na što naiđete, no nažalost ništa od toga zapravo nema neku svrhu vrijednu spomena. Sve je to tu samo da izgleda lijepo, da vas pokuša približiti svojem svijetu. Nemojte da vas to zavara, iako Soma malo manjka na klasičnim mehanikama koje igru čine igrom, ima itekako zadovoljavajuć scenarij i zanimljivu okolinu.

Ovaj video komentar sadrži jedan blagi spoiler pa gledajte na svoju odgovornost.
I dalje se radi o prvoj trećini igre.


Atmosfera i priča su ovdje svakako bili na prvom mjestu, a sve ostalo je tu više kao bonus. Iako sama radnja vuče dosta paralela s Cradleom kojeg sam nedavno recenzirao i pohvalio radi izvedbe priče, i također jako asocira na jedan vrlo popularni film kojeg ću ovdje ostaviti bezimenim radi očitih spoilera, ne mogu joj zamjeriti na odličnoj priči samo zato što sam ju par puta već prožvakao. Ipak se tu radi o izvanredno dobroj priči, upravo zato na takav pristup i naletavamo u raznim sci-fi scenarijima.

Jedina posebna mehanika koju bih mogao spomenuti bi bila ta da kada vas to “nešto” ulovi zapravo ne umirete, barem ne odmah, već dobivate drugu priliku. Na mjestu gdje ste pali ponovno se budite i nastavljate dalje, samo ovoga puta malo šepate i vidite male distorzije. Svakih nekoliko soba imate priliku vratiti se u početno stanje, tako da to i nije neki veći problem. Ako vas ponovo ulove dok šepate, e onda tek zapravo pogibate i morate ponavljati određeni dio.


Kad vam se objasne pravila kojima čudovišta funkcioniraju te kako ih pravilno zaobilaziti, Soma izgubi većinu svoje strahote. Ta bića se više doimaju kao pokretni stupovi nego nešto od čega treba bježati kako vas ne bi pojeli za doručak. Zašto je to točno tako pojasni se kasnije i donekle ima smisla, no šteta je samo što se skoro svaki vaš susret s nepoznatim rješava na isti djetinjasti način – čučnete u ćošak i zažmirite dok “to nešto” ne ode. Tek pri samom vrhuncu će bit uzbudljiv bijeg za preživljavanjem, a do tada ćete se osjećati kao turist.

Ako vam smeta činjenica da je Soma zapravo rođak Mašine za svinju, napomenuo bih samo da je za razliku od nje priča puno bolje ispričana i pojašnjena. Od vas se ne traži puno čitanja već uglavnom slušanja i pažnje pa ju je lakše i progutati i shvatiti, a odlična gluma i karakterizacija likova samo pridodaje doživljaju. Samim time veća je šansa da vas u konačnici ostavi zadovoljnima, bez obzira na činjenicu da Soma više nalikuje filmu iz prvog lica nego klasičnom survival horror naslovu.

Tvorci one prve odlične Amnezije: The Dark Descent donose nam novi psihološki horor, ovoga puta u malo više znanstveno-fantastičnom štihu.

80 Naša ocjena
  • priča
  • likovi
  • atmosfera
  • simulacija hodanja
  • AI

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, sa zadovoljstvom se prepušta atmosferičnim hororcima. Lokalni nostalgičar koji žive mrtvace vidi kao slatkiše, voli akcijske pustolovine i poneku mozgalicu dok pokušava zaobići sve stvari PvP.

Komentari (31)

  • pesek32

    30.09.2015 - 17:11

    Igore, napravi još jedan video.

  • Lovac

    30.09.2015 - 17:42

    Recenzija mi je malo pogrešna. Premalo se bavi igrinom suštinom, a to je da nas skroz tjera na razmišljanje o tome što osobu zapravo čini. Ne mogu objasniti radi spoila. Uglavnom pogreška je što se uopće s njom spominje Amnesia jer iako na prvi pogled slične ovo je sasvim drukčija igra. Jedina prava mana joj je jedan mogući kraj, a ono što mora biti – prezentira na stvarno poseban način. 80 je definitivno premala ocjena jer ovo nije Amnesia (s kojom se iz razumljivih razloga vuče paralela) s manje straha i više priče, ova igra je ipak nešto dublje i kvalitetnije od prethodnih Frictionalovih igri. Igra jako vuče na SystemShock 2/BIoShock načinom na koji gradi atmosferu i daje informacije o radnji te nagrađuje one koji pročešljaju svaki kutak i sobu.

  • IaMarmageddoN

    30.09.2015 - 17:56

    Atmosfera dobra, ideja dobra, grafika vrlo dobra dok je AI dovoljno dobar za ovako nešto. Sve u svemu slažem se sa ocjenom. I od mene 80, ne vidim baš neki razlog da igri dam više ili manje od toga. A ovi bi se mogli zvati Fictional games za ovu igru jer stvarno imaju dobre ideje.

  • Branjo84

    30.09.2015 - 18:28

    Dosta je laka,nema osjecaja straha,napetosti,robote je lako eskivirati.Plus je jedino prica i jako dobri zvukovi u igri.

  • Zgroktaruis

    30.09.2015 - 19:17

    Ima li koji recezant iz HCL-a koja nije totalna filistarska panjina bez smisla za estetiku i naraciju?

    • KarloKarlec

      @Zgroktaruis, 30.09.2015 - 19:35

      Ne

    • KarloKarlec

      @Zgroktaruis, 30.09.2015 - 19:36

      Šalim se, svi recenzenti lijepo recenziraju igru i objasne o čemu se radi, negativnosti i pozitivnosti, no ponekad je predugo/prekratko, primjer ova recenzija mi je nekako bila prekratka.

    • Ementaler

      @Zgroktaruis, 01.10.2015 - 13:43

      Zamisli bit taj tip koji se registrira samo da ostavi ovaj komentar :)))

    • Zgroktaruis

      @Zgroktaruis, 04.10.2015 - 20:50

      Niti jedna žrtva nije prevelika za prokazivanje nenadahnute drljavosti i lupetanja, pa čak ni potrošit 20 sekundi registracije za napisat odgovor.

    • Ementaler

      @Zgroktaruis, 04.10.2015 - 21:17

      Istina, registracija je stvarno brzo gotova.

  • pesek32

    30.09.2015 - 19:44

    Mene zanima koliko je igra strašna i koliko je priča dobra?

    • qubizRRR

      @pesek32, 01.10.2015 - 14:16

      Priča je odlična, tjera igrača na razmišljanje. Ako si se plašio čudovišta iz Amnezije onda češ se plašit i ovih 😀 samo što se manje pojavljuju kroz igru nego u Amneziji.

  • LittleShinyMoon

    30.09.2015 - 19:47

    s obzirom da nisam još zaigrao igru, prvo sam pročitao recenziju koja je doduše dosta plitka, ali okej okej samo imam osjećaj da fali malo više objašnjenja nekih stvari…kao fan Frictionala igru cu vjerojatno zaigrati jer sam uživao u Penumbra i Amnesia serijalima, ovo mi se čini kao zbilja drugačiji naslov od spomenutih i kao takav intrigira…

    • Gamedesigner47

      @LittleShinyMoon, 30.09.2015 - 20:06

      Odigraj,vjeruj mi ovo je odlican serijal od FG-a.Ja sam huge fan od FG-a i svidjela mi se igra jako,mada sa ovom recenzijom se bas ne slazem!

    • Ementaler

      @LittleShinyMoon, 01.10.2015 - 13:50

      Slobodno reci kojim dijelom teksta se ne slažeš, da prodiskutiramo o tome malo. Valjda će se i Greg malo ubaciti u raspravu :)

    • Doomguard

      @LittleShinyMoon, 01.10.2015 - 14:20

      Neznam zašto pričate ko da je dobila ocjenu 60, mislim da je 80 solidno visoka ocjena unatoč svemu, a korisničke ocjene nisu ni daleko od službene. Iako je priča a i sama igra prilično dobra, reca je viša fokusirana na neke činjenice da ljudi znaju o kakvom tipu igre se radi – puno hodanja u mraku i slušanja priče, a manje sukoba sa čudovištima i puzzlama. Da je bilo malo više scary dobila bi 90, a i da se čudovišta zaobilaze sa malo više različitih i maštovitih načina vjeruj mi ja bi se prvi zalagao da soma dobi pa čak i 100 iako bi i onda bilo puno buke oko te odluke. Ovako kako je trenutno nose ju atmosfera i priča, što se mora uzet u objektivnost da bi ljudima igra zbog toga mogla bit "glupa". Mislim da je reca prilično precizna, ako igraš igre zbog atmosfere i priče soma je za tebe, ako ne traži dalje.

  • PhobosDeimos

    30.09.2015 - 21:58

    Igra generalno nije strašna kao Amnesia,iako ima par strašnijih dijelova.
    Ono što mi je zakon je atmosfera,dizajn levela,pogotovo podvodni svijet i priča.
    Film me dosta podsjetio na filmove kao Virus (1999.) i Sfera (1998.).87/100 od mene.

  • qubizRRR

    01.10.2015 - 14:19

    Sa recenzijom se uglavnom slažem, igra je strašna ali nije toliko kao Amnezija i glavna stvar koja mi se nesviđa u igri pored onih ekspesija straha kod glavnog lika su zamučenja vida u vodi, stvarno iritira oči.

  • Artyom

    01.10.2015 - 14:32

    99 od mene. Jedina moguća mana je što ima texture nešto slabije kvalitete. Moj glas za igru godine!

  • pesek32

    01.10.2015 - 14:35

    Pod info box vam je greška. Piše da je igra samo za PC.

    • Ementaler

      @pesek32, 01.10.2015 - 15:34

      Vidiš stvarno, ostalo od jedne prijašnje recenzije. Hvala pesek!

    • pesek32

      @pesek32, 01.10.2015 - 16:04

      Nema na čemu.

  • Black_Pirate

    01.10.2015 - 16:27

    Bas su fino Frictional Games zastranili nakon Amnesie:DD. Necu ih pamtit ni po tome vec po izvanrednoj Penumbri. Ovo ostalo bas hrana za svinje… i nista vise. Steta….

  • shepard-fan

    01.10.2015 - 20:41

    Prešao sam ju i zadovoljan sam

  • sinn3r

    09.10.2015 - 18:24

    fantastična priča, FG ekipa je genijalna, atmosfera u igri je odlična..al priča je ono šta ovoj igri daje posebnu dimenziju, potiče na razmišljanje i vrhunska zamisao budućnosti i tehnoloških mogućnosti..

  • MrPhillips

    03.01.2016 - 17:24

    70 Nije loša igra.

  • IvanDado

    28.02.2016 - 18:29

    Bas nakon Layers of Fear recenizje doso svratit na ovo i vidim uzasno losu korisnicku ocijenu. Stvarno morate nes poduzet po pitanju ovih trolova koji daju 10 i 20 ocijene.

  • Gamedesigner47

    @vlatko2003, 30.09.2015 - 17:44

    Da slazem se s tobom,upravo sam to mislio reci sad.Frictional nije se htio fokusirati na ganjugu monstera kao sto su njihove prethodne igre bile,igra skroz ima drugi fokus!

  • Ementaler

    @vlatko2003, 01.10.2015 - 13:48

    Isto kao što ni ti ne možeš objasniti radi spoila, ni recenzent ne može zalaziti baš u prevelike dubine tih pitanja koja igra postavlja. To je više tema za možda kakvu kolumnu kasnije, ali u recenzijama se trudimo opisati igru na jedan pomalo općenit način, toliko da se dobije jasna slika o tome što igra pokušava učintii pričom i atmosferom, kao i pohvaliti/kritizirati neke elemente bez da zalazimo u domenu spoilera.

  • Doomguard

    @vlatko2003, 01.10.2015 - 14:06

    Kao što je Igor napomenuo, zbog mogućnosti spoilanja se u ovoj recenziji nisu dirali neki specifični termini. Priča se pohvalila i izdvojila među plusovima i više se objasnila njezina dobra izvedba naspram tema koje pokriva, te stvari ostavljamo igračima da ih otkriju i dožive kak znaju bez da im se ovdje unaprijed u glavu sade neke specifične ideje.

  • Lovac

    @vlatko2003, 01.10.2015 - 17:54

    Sve 5 dečki, treba puno truda za nešto odigrati, a onda i napraviti recenziju. Malo samo smatram da je premala ocjena i ne vidim zvuk pod plusevima (možda pod atmosfera). Nije mi namjera grditi recenziju ili nešto slično jer ih rado sve ovdje čitam.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!