F1 22

EA SPORTS IN DA GAME

Lovro Maroševac

Recenziranje godišnjih igara zna biti nezahvalan posao. Često se tu mora gledati u detalje da vidimo što se promijenilo u odnosu na prethodna izdanja. Još kad k tome dodate da te iste godišnje igre, prvenstveno sportske simulacije, pokušavaju prenijeti stvarne doživljaje u one virtualne, mjesta za greške ne bi smjelo biti.

60€ PC Ustupio izdavač

Formula 1 odgodila je svoje nove regulacije s 2021. na 2022. godinu. Shodno tome, jasno je svima da je izlazak F1 22 bio jednako uzbudljiv kao i pogađanje tko će se najbolje snaći u novoj eri oktanskog cirkusa. Na to sve dodajmo da je ovo prva igra u serijalu rađena pod palicom Electronic Artsa i uzbuđenje odmah prelazi u skepticizam.

Prvo i osnovno što se u igri odmah gledalo jest upravljanje bolidom. Od 2022. naglasak je na takozvanom efektu tla kako bi se vozači riješili prljavog zraka i manjka downforcea te imali blisko utrkivanje. Osjećaj vožnje u takvim bolidima značajno je drugačiji od svih prethodnih iteracija.

Prostora za pogreške nema, iako ih realno nije bilo ni u prošlim igrama. Međutim, tada ste si mogli dopustiti manjak koncentracije jer je bilo relativno lagano stati na papučicu gasa do kraja. U F1 22 to nije tako, već se gas mora postepeno i glatko dozirati kako ne biste izgubili kontrolu bolida. Lagano za shvatiti, ali teže za savladati, pogotovo ako ste naviknuli na vožnju iz prethodnih igara.

Baš zbog tog doziranja gasa i drugačijeg upravljanja bolidom ponekad se može dogoditi da izgubite kontrolu pri većim brzinama, što prije nije bio čest slučaj. Treća brzina pogotovo je osjetljiva i tu vrlo lako možete završiti u zidu. Dobra stvar je i što su rubnjaci i pasice ukroćeni, no također vas mogu izbaciti ako krivo dodate gas ili promijenite brzinu usred prolaska kroz iste.

Promjenu je doživjelo i skretanje bolida. Nekako sam dojma da je sada puno teže okrenuti gume nego je to bio slučaj prije. Uz to, potrošnja guma dobila je preinake te se sada isplati voziti na tvrdoj komponenti. U prošlogodišnjem izdanju F1 igre, to je bilo gotovo i nemoguće. Ne samo zato što je tvrda guma bila katastrofa, već vam je potrošnja istih dozvoljavala da u utrkama koristite dvije strategije – ili soft-medium ili medium-soft.

Prerada guma osjeti se i kad na bolidu imate one tek friško postavljene. Hladnoća u gumama u ovoj igri itekako dolazi do izražaja pa samim time morate imati nešto drugačije linije vožnje u odnosu na to kad su vam gume zagrijane. U utrkama će itekako profitirati oni koji prvi odu u boks jer razlika između zagrijanih i hladnih guma može biti i do sekundu po krugu. Opet dodatak još jednog načina taktiziranja i pravovremenih odluka.

Jedino što me muči kod svega toga jest vožnja na kontroleru. U prethodnim izdanjima ovakvih igara, mogli ste na tipki za gas osjetiti limit. U F1 22 toga nema pa ste prepušteni osjećaju koliko gasa trebate dodati. Tko zna, možda je u razvoju igre odluka Codemastersa bila da nerfaju kontroler jer svi znamo koliko su oni moćni u F1 igrama. Ili su jednostavno zaboravili uvrstiti povratne informacije u tipki za gas jer na DualSenseu, koliko sam čuo od onih koji koriste PS5 kontroler, sve funkcionira kako spada. Osim toga, ostale vibracije poput izlaska izvan staze se osjete sasvim normalno.

Ono što je napredno u odnosu na prošlu igru jest vožnja s oštećenim prednjim krilom. U F1 2021 jednom kad ste oštetili krilo, mogli ste se pomiriti s dobrim plasmanom u utrci jer ste bili primorani otići u boks na zamjenu. Vidjeli smo da to u stvarnosti ne funkcionira tako, već je moguće biti čak i brži s oštećenim krilom (primjer: Lewis Hamilton na VN Saudijske Arabije prošle godine).

To je u F1 22 promijenjeno i sad bez problema možete ostati konkurentni ako zaradite štetu na bolidu. Malo ćete osjetiti zaostatak, ali ništa što ne možete nadoknaditi vašom vještom vožnjom. Naravno, veliki utjecaj na to ima i efekt tla jer aerodinamika je najviše upregnuta u podni dio bolida, a ne u krila kao što je to bio slučaj prije.

Dodatak vožnji u ovoj igri je isto tako i manualno parkiranje na formacijskom krugu. Osim toga, uveden je i samostalni ulazak u boks. Nemojte me krivo shvatiti, pod manualnim ulaskom u boks mislim na to da sami morate skrenuti kod svojih mehaničara prije obavljanja izmjene guma. Postoji određeni tajmer i morate točno pogoditi vrijeme ako želi savršeno postaviti bolid. Ako pogriješite, može se dogoditi da vam jedna guma ostane zaglavljena ili vas mehaničari ne mogu spustiti na vrijeme.

Isto vrijedi i kod formacijskog kruga. Više nema preuzimanja kontrole na zadnjem zavoju već se sami morate dovući do startnog mjesta i parkirati. Odličan je ovo novitet kojim itekako možete profitirati na startu ako ga usavršite. Čak se možete postaviti i u stranu da što prije zatvorite vozača na drugoj poziciji ako vam zaprijeti.

Obje promjene spadaju u jedan novitet postavki koji se zove imerzivnost. U postavkama točno možete odabrati želite li autentično iskustvo kako biste se sami dovezli na grid, ušli u boks ili vozili pod Safety Carom ili pak želite pravo televizijsko praćenje pa ćete sve ove akcije pratiti kao gledatelj. Igra će vam dati kontrolu tek netom prije (re)starta utrke ili izlaska iz boksa. Mislim da je opcija televizijskog prijenosa nepotrebna igri jer cilj bi zapravo trebao biti da se osjećate kao stvarni F1 vozači, no eto – opcija postoji.

Računalno kontrolirani vozači općenito djeluju bolji na stazi. Mogu pogriješiti odlaskom na rubnjake i tamo izgubiti kontrolu nad bolidom ili ih vi možete natjerati na kasno kočenje pa ih prestići putem poznatog switchback poteza. Isto tako, obrana im je na razini pravih vozača te vas itekako mogu natjerati da odustanete od prestizanja. Međutim, ne mogu se oteti dojmu da gotovo svi vozači rade istu grešku. Ona se odnosi na kasno kočenje u zavojima koje je opasno po druge vozače, takozvani divebomb. Doslovno svi AI vozači to rade, bez obzira je li riječ o Nicholasu Latifiju ili Lewisu Hamiltonu.

Razumio bih da to je to praksa onih neiskusnih vozača koji još ne znaju procijeniti situaciju, no takve radnje česte su i za veterane Formule 1. Ako su u igri već implementirani određeni parametri koji ocjenjuju vozače, onda bi bio red da se uistinu vode po tome.

A kad smo se dotakli teme umjetne inteligencije vozača, valjalo bi sad preći na single-player komponentu igre. Nažalost, ovdje ima vrlo malo pomaka u odnosu na prošlogodišnju igru, nedovoljno da vas privuče zaigrati ga ako ste već igrali prijašnja dva izdanja. Najveći novitet je zapravo onaj u My Teamu koji vas na početku vaše karijere pita želite li momčad koja počinje od nule, afirmirana je u sredini tablice ili napada sam vrh sporta.

Netko će sigurno pozdraviti ovu odluku jer kome se da voziti cijelu sezonu prije nego momčad postane koliko-toliko konkurentna. U širem pogledu, ovaj novitet jednak je onom u običnoj karijeri kad imate na biranje odmah uskočiti u najbrži bolid na stazi. Sve bi to bilo super da ostatak single-playera nije identičan onom u F1 2021. Nakon što odabere taj dio, ostalo sve napamet možete napraviti – napravi lika, odaberi suvozača, odaberi boju bolida itd.

Što se tiče odabira motora i raspodjela snaga kod istih – ne bih se baš složio da je točan. Ferrari je doslovno najbolji, malo mu falilo da ima 100% u kategorijama snage i izdržljivosti motora. Odmah iza njega je Mercedes, a tek onda slijede Red Bull Powertrains i Renault.

Codemasters je baš kao i u prethodnim godinama ovdje pogriješio. Prema snazi, Ferrari i Red Bull bi trebali biti podjednaki u samom vrhu. Tek bi iza njih došao Mercedes, a potom Renault. Što se tiče trajnosti motora, ovdje apsolutno Mercedes zaslužuje imati najveći postotak dok Ferrarijev trebaju spustiti na Red Bullovu razinu. Vjerujem da će to riješiti budućim ažuriranjima, no tim gore ako su ovo prepisali na osnovu prve utrke u Bahreinu.

Volio bih kad bi se karijera i My Team mod detaljnije razradili. Međutim, moje želje (još uvijek) nisu uslišene te i u F1 22 imamo praktički iste zadatke u obje kategorije. Razlika je jedino to što u jednom modu vozite za već postojeće timove, dok u drugom imate vlastitu momčad. Priča koja je obilježila prošlogodišnju igru u ovoj ne postoji. Umjesto toga imate F1 Life značajku koja čak mijenja i ono odvratno bijelo sučelje iz prethodnog naslova. I tu je kraj svemu dobro što F1 Life nudi.

Možda će nekome biti zabavno pokazivati superautomobile i namještaj drugim virtualnim vozačima, ali ovo realno baš i nema nekog smisla u igri. Ovo djeluje kao neki IKEA simulator jer namještate svoj virtualni prostor u kojem obitavaju NPC-jevi i drugi vozači kad ste u multiplayer lobijima. Zbog toga F1 Life djeluje kao da fokus stavlja na mikrotransakcije, a ne na igrača.

Na spomen superautomobila mogu samo reći da nisam uživao u njihovoj vožnji. Lijepo su prenesene marke Mercedesa, Ferrarija, McLarena i Aston Martina, no i njima poput F1 Life nije mjesto u F1 igri u ovakvom izdanju. Vožnje u njima djeluju previše ukočeno i nezanimljivo. Dojma sam da su superautomobili zamijenili klasične bolide, što je po mojem mišljenju korak nazad pravom iskustvu prošlosti i sadašnjosti Formule 1.

Još kad tome dodate da se u superautomobilima ne možete utrkivati s drugim igračima, već samo u Time Trialu i Pirelli Hot Lapsu – rezultat je razočaravajući. Potonji mod se može zasebno pronaći, ali i kroz eventove u karijeri, kao što su prolaženje kroz čunjeve, postizanje prosječne brzine, driftanje i ostalo.

Zadaci su raznovrsni, no vrlo brzo postanu monotoni. Čak više monotoni nego konstantna vožnja bolida Formule 1 u krug, kako bi rekli neki u redakciji. Da je bilo kakva priča implementirana i povezana sa superautomobilima, razumio bih njihov dodatak, no ovako je potpuno nepotrebno.

Audiovizualni prikaz igre je i dalje jednako dobar kao što je to bio prije. Grafički izgled praktički je isti kao u prošloj igri, no ipak vožnja po kiši se po ljepoti najviše ističe. Modeli bolida vjerno su preneseni u igru, osim možda Red Bulla koji iz nepoznatog razloga djeluje bljedunjavo.

Staze isto tako lijepo izgledaju i gušt je voziti na njima, pogotovo na novom Miamiju. Španjolska, Abu Dhabi i Australija su dobili preinake koje su trebali dobiti još u prošloj igri. Sve staze imaju nešto izmijenjene zavoje i rubnjake u odnosu na F1 2021, no i dalje to nije u potpunosti isto kao njihovi stvarni modeli.

Ono što se u toj prezentaciji definitivno poboljšalo jest zvuk. Ferrarijev motor iz ranijih prikaza igre je promijenjen i sada zvuči kako treba. Zapravo, zvukovi svih proizvođača motora su u igri prenijeti na vjeran način. Ono što je dodatak svemu tome jesu nove opcije zvuka, gdje sada možete birati koje ćete komentatore htjeti odabrati za utrku, kako želite da vam se čuje zvuk bolida- normalno, kao u televizijskom prijenosu ili onako kako vozač to čuje.

Zvučnih opcija ima napretek i tu se možete igrati te odabrati što je najbolje za vas. Valja spomenuti da je trkaći inženjer promijenjen (RIP Jeff) pa imamo novi muški glas koji nas obavještava o stanju utrka. I on također zvuči dobro, puno bliže onome kako zvuče trkaći inženjeri kad pričaju s vozačima. Jedina mana u svemu tome jest manjak kreativnosti – novi inženjer ima iste rečenice kao i njegov prethodnik. Da su promijenili rečenice i unijeli nešto novo, imalo bi smisla i dolazak novog timskog kolege, ali ovako je potpuno bespotrebno.

U tehničkom aspektu F1 22 nije ništa bolja nego li je to bila F1 2021. Katastrofa s nemogućnošću pristupa mrežnom dijelu igre na Originu i dalje traje, dok je u počecima ranog pristupa igri bilo nemoguće istoj pristupiti putem Steama.

Jednom kad se spojite u utrke s drugim vozačima, vidite zapravo da i tu nema velikih pomaka, osim promjena u dizajnu grid grafika. Neki dugogodišnji bugovi poput krckavog zvuka, krivo postavljenih kamera iz televizijskog prijenosa i neprestanog okretanja motora u spectatoru i dalje su prisutni. Sva sreća pa zasad nema pogrešnog prikaza ulaska u bokseve, no vidjet ćemo što će dogoditi nakon 1. 7. i  službenog izlaska.

F1 22 vrti se sasvim solidno na najvećim postavkama, no i dalje se nailazi na rušenja igre ili fps-a, koji sa stabilnih 60/120 padne na jedva dva. Također, igra ne može prepoznati neke volane koji su normalno funkcionirali na prethodnim verzijama. Vjerujem da će naredna ažuriranja to popraviti, no svejedno porazno za igru na kojoj prvi put surađuju Codemasters i Electronic Arts.

Kad sam recenzirao F1 2020, rekao sam da igra nudi bogat sadržaj u kojem će jednako uživati i fanovi i početnici. F1 22 također nudi bogat sadržaj, no to je onaj dio sadržaja koji ili se bespotrebno nalazi u igri ili je već viđeno, bez značajnih noviteta kojim bi se razlikovao od prethodnika.

Osjećaj vožnje je stvarno fantastičan, kao i noviteti u polju imerzivnosti te mi je zbog toga baš žao što ostatak igre nije mogao ispratiti ovaj dio. Gledajući samo po bolidima i njihovom upravljanju, F1 22 je najbolja igra u serijalu. Kad u tu računicu ubacite ostatak sadržaja i određene tehničke probleme, nova era F1 igara započela je kao McLarenova sezona na Velikoj nagradi Bahreina – ispod očekivanja.

Od F1 22 se očekivalo puno više, a dobilo tek polovica naručenog menija. Na kraju krajeva, najvažnije je utrkivanje i zato će u novoj igri najviše uživati oni kojima su prirodna staništa ligaška natjecanja. Naravno, ako mrežni dio bude funkcionirao normalno na svim platformama.

78 Naša ocjena
  • osjećaj vožnje je fantastičan
  • prerađen postupak potrošnje guma; tvrde komponente više nisu odbojne
  • opcije manualnog parkiranja na grid i dolaska do vlastitog pit stopa su pun pogodak
  • odličan audio nudi mogućnosti prilagodbe
  • F1 Life i superautomobili su dobre ideje na papiru, ne i u praksi
  • minimalni noviteti u My Teamu i karijeri
  • nedostatak kreativnosti kod novog trkaćeg inženjera
  • početne tehničke poteškoće ne bi se trebale događati igri od 60 eura

Lovro Maroševac

Fan FPS-a i RPG-a, taktiziranja, dobrih trkačina i još boljih interaktivno-narativnih priča. U slobodno vrijeme ljudima dosađuje fotografijama vlastitog psa. Inače profesionalni ronilac i propali golmanski talent.