F1 Manager 2022

KRŠ I LOM

Lovro Maroševac

Mnogi su nakon najave F1 Managera 2022 povlačili usporedbe s Motorsport Managerom. Da vam budem iskren, ja tu igru nikad nisam igrao pa nisam znao točno o čemu pričaju. F1 Manager 2022 tako mi je prvi uvod u punokrvnog menadžera Formule 1. Dobro, Codemastersov F1 serijal također je uveo menadžera momčadi, no ovdje pričamo o žanru menadžer igara kao takvih. Nakon odigranih sati novog Frontierovog naslova, mogu samo reći da mi je žao što nisam prvo započeo sa Seginim Motorsportom.

55€ PC Ustupio izdavač

Već u startu vam praktički dajem svoj konačni dojam, no bilo bi pošteno da krenemo nekim redoslijedom. Osobno mislim da ima više negativnih strana od pozitivnih pa idemo prvo s dobrim vijestima. Negativne nas ionako svaki dan okružuju pa zašto i ovu recenziju započeti u tom tonu. Zar je stvarno tako malo dobrih stvari u licenciranoj F1 igri, pitate se? Nažalost po F1 Managera 2022, situacija je doista takva.

Odmah u startu želim pohvaliti cijeli izgled igre. Za jednu Manager igru, ovaj naslov izgleda uistinu lijepo i detaljno. Modeli bolida, vozača i staza vjerno su preneseni u igru i sve to izgleda jako dobro posloženo. Čak su i modeli likova življi nego recimo u F1 22. Tamo to djeluje robotski, dok ovdje ipak dobivate osjećaj kao da su likovi stvarni (koliko mogu biti). Jedini negativni aspekt prezentacije jest taj da igra ponekad izgleda blještavo, što vam itekako smeta za oči.

Za jednu Manager igru, ovaj naslov izgleda uistinu lijepo i detaljno.

Lijep izgled igre nadopunjuje još bolji zvuk. Usudio bih se reći da je ovo najbolji zvuk Formule 1 u igrama gdje se ovi bolidi koriste. Developer se tu maksimalno potrudio i za to im skidam kapu. Zvuk nadopunjuju i razgovori trkaćih inženjera s vozačima tijekom vožnje. To je također jako dobro preneseno u igru, tako da imate osjećaj kako vam vozači stvarno voze, a ne da se njihovi razgovori nasumično pojavljuju.

Igra je s tehničke strane besprijekorna. Optimizacija (PC verzije) je na vrhuncu, nema nikakvog pada performansi ili zamrzavanja u određenim trenucima. Kontrole su i više nego dovoljno dobre. Probao sam čak igrati i s Xbox One kontrolerom te sam uvidio da radi savršeno, lako se pohvata sve. Vrlo je jednostavno za korištenje i mišljenja sam da igrači na konzolama neće imati problema, odnosno neće morati koristiti miš i tipkovnicu kao alternativu.

Igra je s tehničke strane besprijekorna.

Što se tiče gameplaya, mogu reći da je detaljno prikazan sustav upravljanja utrkama. Treba tu pohvatati sve što igra nudi – od korištenja goriva preko čuvanja baterije i guma do naredbi vlastitim vozačima što da rade. I zabavno je voziti i mijenjati te opcije te vidjeti koliko zapravo možete sačuvati bolid na stazi u dobrom stanju. Međutim, izazovnost menadžmenta u utrci je vrlo mala. Nakon jedne utrke već možete pohvatati sve i bez problema odrađivati posao na “autopilotu”.

Kad malo duže igrate, shvatite da nešto ipak ne štima. Prvo i osnovno: bez obzira koliko vaši vozači bili agresivni, oni s lakoćom mogu završiti utrku na 15% gumama. Odvozio sam toliko utrka i ni u jednoj mi gume nisu pukle niti su bile pod opasnošću da izgube ono malo života kojeg imaju u sebi. Također, razlika između mekih, srednje tvrdih i tvrdih guma je minimalna. Doslovno se prednost mekših guma anulira u dva kruga i strategija praktički pada u vodu.

Razlika između mekih, srednje tvrdih i tvrdih guma je minimalna. Doslovno se prednost mekših guma anulira u dva kruga.

A tek problemi s gumama za kišu, baš je žalosno da su ovako pogriješili u Frontieru. Gume za promjenjive vremenske uvjete mogu bez problema odvesti krugove po suhom na treninzima i imati respektabilno vrijeme. To je nemoguće jer znamo da su gume za kišu tople i moraju se nalaziti na mokroj površini da se ohlade. Isto tako, kad su vlažni uvjeti na stazi i kiša povremeno pada, tu su iz nekog neobjašnjivog razloga bolje gume za kišu, a ne intermediate. To nikako ne bi trebao biti slučaj, pogotovo kad vidite koliko kiše treba napadati na stazu da se može bolje voziti na kišnim gumama nego na onima za promjenjive uvjete.

Kad smo kod strategija, AI stvarno nije pametan u tom smislu. Njihove strategije idu kao po špagi – ako je, recimo, kiša najavljena u 35. krugu, oni će u 32. otići po nove SUHE gume. Umjesto da pričekaju još tih par krugova pa promijene na gume za promjenjive vremenske uvjete, oni nastavljaju onako kako im je isprogramirano na uvodu utrke. Ne događa se to u svakoj utrci, ali je bizarno koliko je često. Umjetna inteligencija ne radi kalkulacije i neće vas undercutati ili overcutati, u strateškom smislu.

Na treninzima i kvalifikacijama se vozači ne sklanjaju onima koji su na brzom krugu.

Umjetna inteligencija vozača također je iznimno upitna. Na treninzima i kvalifikacijama se vozači ne sklanjaju onima koji su na brzom krugu. Nekad znaju skrenuti na vašu putanju pa vam u potpunosti omesti krug ili vam čak oštetiti bolid. Na jednom od tri slobodna treninga mi se dogodilo da sam vježbao trkaći tempo i taman je Leclerc htio skrenuti u zavoj, a Vettel koji je bio ispred njega imao je neku svoju ideju pa je odlučio zasmetati i oštetiti oba bolida. Na kraju je moj vozač dobio kaznu za to. Molim, zašto?!

Ponekad se cijeli krug vozite iza takvih vozača pa gubite na vremenu. Čak ni vaš vozač ne želi prestići, već će usporiti da može imati tek dovoljno mjesta za vožnju. Kad smo kod usporavanja, u utrkama se također zna dogoditi da vaš vozač stigne konkurenta i onda ga na ravnici pod DRS-om ne prestiže. Ovdje ne pričam o tome da ga je stigao na kraju ravnice, već na prvoj polovici i onda tako vozi iza njega cijelo vrijeme. Nije da je onaj ispred brži, već vaš vozač pusti gas, što itekako možete čuti.

Isto tako i po izlasku iz boksa vozač će naglo usporiti ako vidi da se drugi bolidi približavaju. Ne razumijem zašto se to radi ako je jasno da nakon boksa ne propuštaš druge samovoljno, već pokušavaš zadržati poziciju koliko je to moguće. Zbog takvih stvari se bezvezno gubi po nekoliko dragocjenih sekundi.

Vaši vozači imaju nekoliko opcija tijekom vožnje koje im možete narediti. Borba protiv timskog kolege i zadržavanje vozača iza sebe su mogućnosti koje možete zabraniti ili omogućiti svojim vozačima. Upravo ova potonja je bolesno jaka, a ne bi trebala biti, barem ne u tolikoj mjeri. Tipa, ako kažete svom vozaču da ne dopusti prolazak onima iza njega, on će njih držati iza sebe po nekoliko krugova i oni ga neće prestići unatoč upaljenom DRS-u, upaljenoj bateriji i boljim gumama. Jednostavno je nerealno da tako dugo i uspješno funkcionira, a vozači iza su i vještiji i na svježijim gumama i pod punom snagom bolida.

Animacije sudara i zaključavanja guma su identične.

Prisutni su ovdje i sudari i odustajanja vozača. Međutim, animacije sudara i zaključavanja guma su identične. Vozači će se ili sudariti sa stražnjim krajevima drugih vozača ili udariti u zid potpuno besmisleno pa će netko naletjeti na njih tek toliko da se vidi oštećenje bolida. I to oštećenje bolida je samo jedna jedina stvar – prednje krilo. Najgore od svega je što se vozači, pogotovo nakon zaključavanja guma i zaletavanja u zid punim gasom (?), svejedno mogu natrag odšlepati u boks po novo krilo. Animacije i jednog i drugog trebaju i moraju biti kreativnije, sličnije onima u stvarnom sportu i tek tada će posljedice istih biti realnije.

Što se odustajanja tiče, premalo je onih tehničkih. Jedino tehničko odustajanje je bilo s moje strane i to samo zato što sam forsirao svoje vozače da voze s lošim komponentama bolida. Eto vraga, Sainz je odustao dva metra prije cilja u zadnjem krugu nakon što je vodio i imao 10 sekundi prednosti. Ahhh!!!

AI vozači nemaju tehničkih problema na bolidima. Nije moguće da u 10 od 10 utrka svi vozači završe iste, bez ikakvih problema na bolidima. Pogotovo kad su u pitanju nove regulacije i novi bolidi, što je slučaj i u igri jer počinjemo od 2022. sezone.

Protivnički vozači nemaju tehničkih problema na bolidima. (?)

Utrke, treninge i kvalifikacije možete ili voziti u stvarnom vremenu ili ubrzati ako vidite da se ništa ne događa, nema akcije na stazi ili želite jednostavno što prije završiti sa zadacima na treninzima. Možete vi i bez problema simulirati sve to, bez da sudjelujete u ičemu, ali je ipak draž menadžera da odradite sve pred vašim očima. Ubrzanja ima i do 16 puta, no čak i na tome djeluje kao sve traje predugo. Paradoksalno je da mi po osjećaju utrke brže traju ako ih najviše ubrzam, nego je to slučaj s treninzima, koji u pravilu traju 15-30 minuta kraće.

Nažalost, u igri imate samo F1 rang, bez F2 i F3 natjecanja. No tu svejedno vozači iz nižih kategorija koje možete birati za vlastite. Možete poslati vaše skaute da ih istraže na 10 ili 30 dana, ovisno koliko detalja želite znati o njima. Šteta je što u igri nije omogućeno da kreiramo vlastiti tim pa da krenemo iz najnižeg ranga prema onom najvećem. Nema bome drugih modova, već je samo onaj jedan i to karijera u jednom od 10 ponuđenih timova.

Upravo zbog manjka sadržaja, dojam je da nemate puno toga raditi nakon što odvozite jednu sezonu u F1, ako vas volja ne napusti puno prije. Najgore od svega je što najsporijim bolidom možete do kraja sezone postati prvak jer AI jako slabo nadograđuje svoje bolide. Jednostavno je njihov tempo rada na bolidima iznimno spor i pada brzo u odnosu na vas kao igrača.

Vaši vozači imaju određene statistike koje kroz utrke, treninge, kvalifikacije i nadogradnju vaših tvornica i sjedišta podižete. Problem je što vozačima ne opadaju statistike, već je rast istih malo usporen kako godine odmiču. Prema toj logici uopće nije potrebno uzimati mlade vozače kad ovi stariji će i nakon 20 godina imati iste brojke.

Vozačima ne opadaju statistike, već je rast istih malo usporen kako godine odmiču.

Izvan sfere utrkivanja možete skautirati druge vozače ili se baviti nadogradnjom bolida i vašeg sjedišta u kojem imate tvornice za razne dijelove bolida. To je pak jednostavno prelagano i ne iziskuje previše novaca. Jednom kad nadogradite vaš dio sjedišta za sponzore, novac će samo slijevati, a sve ostalo tada postaje suviše lagano u trošku. Održavanje istog također košta premalo pa se ne morate uopće brinuti oko vašeg novca. Nemate tu puno što raditi jer rizik od gubitka je minimalan.

I da, kad ne zadovoljite zadatke vaše uprave, dobivate otkaz i tada je za vas igra završena. Dobivanje otkaza znači da je to to od vašeg igranja. Ne možete onda u tijeku sezone preuzeti novu momčad, već morate krenuti od početka ili vratiti igru pet utrka unazad da ispravite greške.

Ako ništa drugo, možete pokazati Ferrarijevim taktičarima kako se osvajaju prvenstva. Možda vas zaposle kao glavnog stratega. Samo se pravite da ste Talijan i imate posao! Šalu na stranu, iskreno sam razočaran kako je ova igra na kraju ispala. Puno sam više očekivao od nje, ponajviše jer je u potpunosti licencirana s gotovo svim mogućim sadržajima iz F1 svijeta (nedostaju tek sprint utrke). Nepojmljivo mi je da se na tržište izbaci igra s nedovoljno sadržaja koji bi vas držao budnima čitav tjedan.

F1 Manager 2022 ima potencijala i vjerujem da će verzija za sljedeću godinu biti bolja. Ovo je ipak prvi dio u (n)ovom serijalu, no svejedno se nije dokazao na zavidnoj razini. Lijepo je od razvojnog studija što je svjestan problema i već je najavljeno kako će kroz koji tjedan stići ažuriranja koja bi trebala ispraviti brojne probleme. Međutim, u trenutnom stanju bolje je zaigrati konkurentnog Motorsport Managera.

F1 Manager 2022 trenutno bolje kotira kao igra koju ćete zaigrati jednom u dva tjedna, a ne svaki dan. Moglo bi se reći kako je ova igra nebrušeni dijamant - potencijal je prisutan, ali treba još puno toga napraviti da se u potpunosti vidi i isplati igrati.

65 Naša ocjena
  • grafički vrlo atraktivno za jednu Manager igru
  • tehnički besprijekorno (na PC-ju)
  • ima licence za sve timove, vozače i staze
  • AI je bizarno loš i radi nelogične poteze
  • izvan utrka nemate što raditi
  • razlika između guma je praktički nepostojeća
  • siromašan sadržaj
  • previše repetitivno

Lovro Maroševac

Fan FPS-a i RPG-a, taktiziranja, dobrih trkačina i još boljih interaktivno-narativnih priča. U slobodno vrijeme ljudima dosađuje fotografijama vlastitog psa. Inače profesionalni ronilac i propali golmanski talent.